Riksgränsen 08

arfen

Ny medlem
Riksgränsen 08
Tänkte söka till riksgränsen, har hittat bra kontakter att gå igenom men undrar om någon har erfarenhet av stället som säsongare och inte bara en vecka i mars :P

Får ibland känslan av att det ska vara tråkigt och inte så mycket liv där men jag kanske är helt ute o cyklar...erfarenheter någon??

Riksgränsen 08
Haha tråkigt? Ja kanske när det är 25 grader kallt.... Och 20 m/s vind och allt är stängt.

Annars så är det riktigt bra och kul!!!

//H

Senast ändrad:
Riksgränsen 08
ganska tråkigt där. händer händer inte så mycket grejer. det är liksom ett hotel o några stugor en bit
bort. men inte mer. men även om det är litet så kan det vara ganska så skoj. men inte direkt någon
by att dra ner o äta mat på.

Senast ändrad:
Riksgränsen 08
teddan1 sa:
ganska tråkigt där. händer händer inte så mycket grejer. det är liksom ett hotel o några stugor en bit
bort. men inte mer. men även om det är litet så kan det vara ganska så skoj. men inte direkt någon
Du har aldrig jobbat där va??

Helt klart ett av de bästa ställen i Sverige att jobba på...

//H

Riksgränsen 08
maLa_x sa:
typ 5 berg och 20 barer till sen är det lungt, samt så behövs ett system akut där uppe
Du har aldrig varit i Gränsen eller? System? Hmm dunken finns ju. 5 Berg till? Nordals finns. 20 barer? Kantinan finns.

//H

Riksgränsen 08
Hasse sa:
teddan1 sa:
Du har aldrig jobbat där va??

Helt klart ett av de bästa ställen i Sverige att jobba på...

//H
Varför är det så bra att jobba på? Har du varit på några andra ställen och knegat eller tycker du bara det är roligt för att du varit där sedan de byggde järnvägen? ;D

Riksgränsen 08
Har jobbat i Sälen i 3 säsonger, Ramundberget i 6 säsonger, Åre 1 säsong.

Bästa sammanhållningen, bästa åkningen. Oki det finns 1 bar, 2 affärer så utbudet är inte stort men gemenskapen uppväger det.

Alltid någon att åka med.

Flatljuset kan vara irriterande men det är fostrande oxå.

//H

Riksgränsen 08
låter trevigt faktiskt.
Brukar det vara mycket folk som söker varje år eller är det samma gäng hela tiden, tänkte att det kanske blir svårt att komma dit som säsongare?
Har som sagt hyfsat bra kontakt men jag vet inte än om det kommer hjälpa eftersom
de inte verkar söka folk, men det kanske de inte gör än så länge...

Riksgränsen 08
nä är inte så pass gammal. praoade där för två år sen däremot. det enda vi gjorde var att åka skidor, rätt slappt. men ja det kan vara riktigt trevligt, men om man kommer dit utan att ha varit där eller veta vad man ska förvänta sig så kommer man tycka att det är rätt så tomt.

Riksgränsen 08
arfen sa:
låter trevigt faktiskt.
Brukar det vara mycket folk som söker varje år eller är det samma gäng hela tiden, tänkte att det kanske blir svårt att komma dit som säsongare?
Har som sagt hyfsat bra kontakt men jag vet inte än om det kommer hjälpa eftersom
enklast är det nog att få jobb i städet - men då får du jobba på dagarna, stressa runt hotellet med the bucket i handen, förstöra ryggen osv till den sämsta lönen. fast fördelen är söndagsfikat och jobbbyxorna - om du får ett par som är baggy.

Riksgränsen 08
Förstahandskriteret när man väljer någonstans att jobba borde väl vara hur åkningen är, och Riksgränsen erbjuder mycket och mycket bra åkning. Det är väl inte förstahandsvalet för parkåkare (även om det nu faktiskt finns en parkembryo).

Som trogen gäst i gränsen har jag alltid slagits av hur bra och trevlig personalen är; det märks att de är där av samma skäl som jag, dvs att åka skidor.

Riksgränsen 08
liszt sa:
Förstahandskriteret när man väljer någonstans att jobba borde väl vara hur åkningen är, och Riksgränsen erbjuder mycket och mycket bra åkning. Det är väl inte förstahandsvalet för parkåkare (även om det nu faktiskt finns en parkembryo).

Som trogen gäst i gränsen har jag alltid slagits av hur bra och trevlig personalen är; det märks att de är där av samma skäl som jag, dvs att åka skidor.
Sant, de flesta säsongare i gränsen är där för att få åka skidor. Dessutom är många av dom jävliga roliga och sköna människor, blandningen av folk däruppe är helt otrolig!
Åker man till alperna (cham, valdisere etc) riskerar man att hamna med folk som mest verkar vara där för att festa...

Riksgränsen 08
skidnarkoman sa:
arfen sa:
låter trevigt faktiskt.
enklast är det nog att få jobb i städet - men då får du jobba på dagarna, stressa runt hotellet med the bucket i handen, förstöra ryggen osv till den sämsta lönen. fast fördelen är söndagsfikat och jobbbyxorna - om du får ett par som är baggy.
byxan gör allt, eller hur :P

Riksgränsen 08
gurrra sa:
Sant, de flesta säsongare i gränsen är där för att få åka skidor. Dessutom är många av dom jävliga roliga och sköna människor, blandningen av folk däruppe är helt otrolig!
Åker man till alperna (cham, valdisere etc) riskerar man att hamna med folk som mest verkar vara där för att festa...
Man kan också misstänka att det som jag ser som gäst är en avspegling av det som finns bakom fasaderna. Hasse vittnar ju också om att så är fallet. Att åkningen är bra behöver ingen övertyga mig om.

Själv skulle jag vara intresserad av att hitta billigt boende i gränsen för att kunna stanna där längre perioder.

Riksgränsen 08
liszt sa:
gurrra sa:
Man kan också misstänka att det som jag ser som gäst är en avspegling av det som finns bakom fasaderna. Hasse vittnar ju också om att så är fallet. Att åkningen är bra behöver ingen övertyga mig om.

Själv skulle jag vara intresserad av att hitta billigt boende i gränsen för att kunna stanna där längre perioder.
ja du... det är inte så lätt om du inte jobbar där. blir väl husvagn som gäller i sånna fall. men det har blivit riktigt dyrt att ha husvagn i gränsen.... enligt 2 kirunabor kostar det nu över 30000 per säsong - 1-2 liftkort ingår dock - men ström ingår inte ! tidigare var det billigare, ström och 4 fyra liftkort ingick. misstänker att alla norska skoternördar har drivit upp priserna.

Riksgränsen 08
Som eriknyberg säger, 19 500 utan ström, då ingår 4 säsongskort.
Liftkorten är ju dock värda 13 580, då blir priset för platsen 5920. Inte lika dyrt om man tänker så :) Tror att el har gått på några tusenlappar för våran familj.
Men på grund av nya brandsäkerhets regler för den här säsongen så kommer platserna att minska, ca 20% pratade dom om. Så jag misstänker att det inte är så lätt att få platser.
Att kirunaborna säger att det skulle kosta över 30 000 har nog lite att göra med att Farelid inte är helt populär bland vissa där.

Riksgränsen 08
Hmmm...
Har för mig att de anstälde en polsk städfirma förra året.
Så städet kan bli ganska svårt..

Men jag är itne helt säker.

Riksgränsen 08
Jag är riktigt sugen på att göra en säsong i Riksgränsen men har inga kontakter. Någon som har några och har lust att dela med sig?

Riksgränsen 08
Tjena

Att säsonga i Kiruna fjällen behöver inte nödvändigtvis innebära Riksgränsen. Har spenderat rätt många år i Björkliden och där är det bra stämning med närheten både till Abisko o Gränsen. Stugbyn eller disken är ett bra ställe att börja jobba på för då får man mycket åkning.

Måste också säga Abisko har gått från STF-tråkigt ställe till ett riktigt nice ställe att vara på. Bra berg och skön personal.

Överhuvud taget så har stämningen mellan anläggningarna som ingår i Artic ski pass förbättras och är du seriös med jobb och gillar att åka skidor så kommer du att trivas och bemötas med respekt vart du än jobbar i området.

Lycka till och skynda dig att söka för jobben är attraktiva:)

Riksgränsen 08
tjena
Jag skulle också vilja slå ett slag för hela regionen där uppe(Narvik,gränsen,abisko/björkliden)
Kan vara lite the shining känsla om man är låst till en plats hela säsongen, med en bil o ett gäng likasinnade kan man göra avstickare för att få lite variation
Träffade en norsk brud i narvik när jag var där uppe, och hade suveräna upplevelser med framförallt toppturer
En sak jag upptäckte är att om vädret i gränsen är dåligt är det ofta mkt bättre i abisko/björkliden!
Gillar man tvåtaktsos är området kanon

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp