Riksgränsen - ensam förstagångsbesökare

Lofberg

Ny medlem
Tja, sitter i valet och kvalet över om jag ska dra till Riksgränsen i senare halvan av april. Aldrig varit där tidigare, men blivit mer och mer sugen, mest då det inte ser ut att bli något tillfälle till Alpenresa den här säsongen. Men som det ser ut just nu lär jag få åka solo, då alla polare jag känner som skulle kunna ha minsta intresse, antingen inte har råd, eller vill spara semesterdagar till sommaren. Jag har aldrig dragit på skidresa ensam tidigare, men är jävligt sugen på att bara få komma iväg lite innan säsongen dör ut. Så jag undrar, hur fan skoj är det att dra iväg själv egentligen? Lär man känna nytt folk, eller dör man av tristess? Jag har ju som egentliga enda intresse att bara åka skidor, var jag än åker. En öl är alltid gott, så länge det inte sker på bekostnad av åkningen. Kille som fyller 25 i år och åkt pist sen 3.

Tips, råd, idéer, förslag? Allt välkomnas varmt!

Tack på förhand
/Erik

Senast ändrad:
Klart du skall åka! Jag har varit på flera skidresor ensam, och det har alltid varit lyckat. Ibland har jag hittat folk att åka med på plats, ibland har jag bokat in mig på olika arrangemang och på så sätt träffat folk, någon gång har jag träffat folk härifrån, och någon gång har jag valt bort sällskap helt. Kul har det varit varje gång.

Jo, ju mer jag tänker på det nu, desto intressantare är det att leka med tanken. Men nu börjar jag nästan se åt sista minuten till Alperna istället. Har dock inte möjlighet att ta ledigt med så kort varsel, så det lutar åt slutveckorna där nere isåfall, och ha is i magen helt enkelt. Hur brukar det vara med snön i t.ex. St Anton vecka 12-13? Eller finns det bättre, mer snösäkra ställen den tidpunkten där? Val Thorens bättre? (Vet att det blev i fel forumdel nu men men..).

Senast ändrad:
Snösäkert är Mayrhofen men både St Anton och Saalbach vet jag har fått bra med snö nu sista tiden.

UCPA är ju jäkligt trevligt om du ska åka själv och kan tänka dig franska alperna. Dom har säkert lite ströresor kvar vecka 12-14.

Ja, senare halvan av april är ju bästa tiden i Riksgränsen, så där är ju valet lätt. Jag har varit där minst en vecka om året i 12 år nu, och många av dem ensam. Inga problem om man inte är livrädd för att vara solo nån gång emellanåt. Ta rygg på nån på väg upp på Norddals så har ni nåt att snacka om sen, snacka med folk i baren, gå på guidad topptur. Klart, är det stormstängt blir det ju mycket Eurosport, men annars kommer du trivas. Det är en väldigt speciell stämning och kultur på det där stället som många älskar. Å andra sidan, Riksgränsen är inget partyställe annat än i undantagsfall, så nån fyllevänskap varenda dag lär inte bli aktuellt.

Klart du ska åka!
Jag har åkt ensam både till Österrike och Frankrike. Det var bara slumpen som gjorde att jag träffade härliga typer på skidbussen i Österrike. Ledde till härliga offpiståk som jag inte gett mig på ensam, och grymt rolig afterski. Utan tvekan min roligaste resa någonsin.

Det finns nog alltid andra schyssta typer på skidorter som är öppna för nytt sällskap.

Den resan till Österrike var tusen gånger roligare än när jag åkt tillsammans med sällskap hemifrån.

Klart du ska våga åka ensam!

Du ska dock va beredd på att sitta och trycka käk på hotellet med bara familjer och kärlekspar är mindre roligt.

Jag ska själv åka en vecka ensam till Italien v11.
Va fan ska man göra. De som snackade förra året om att "följa med nästa år" sitter nu och snålar på sina semesterdagar och gnäller om "det är härligare att åka på solsemester, det är så kallt i alperna".
Äh vafan. Så jävla roligt jag ska ha själv :D

Tillbaka
Topp