Jag har haft både grym och tokdålig åkning där i juni..
Som tidigare nämnts så beror det mycket på hur snötillgången har varit tidigare under säsongen plus hur varmt och regnigt det är i maj..
Har man tur så är det mycket snö kvar och man kan åka skidor eller bräda för din del i tung sorbetsnö som jämnar ut sig / smälter under natten så att det är som att åka orört puder fast i betydligt tyngre form. Temperaturen upplevs som 20 grader varmt pga solen som lyser med rätt bra intensitet då, med andra ord du behöver inga långkalsonger..
Kruxet är att när detta fenomen inträffar vilket kan vara redan i börja på maj så går det j-vligt fort och sen är snön borta. Det går nästan att se snö försvinna med blotta ögat. 1-2 veckor sen är det kört..
Som sagt missar man detta fenomen så blir det lortiga transportsträckor och mossåkning som gäller, vilket iofs är ganska charmigt men inte direkt åkning. De brukar dra ihop snö till en nedfart för att man ska kunna åka fram till midsommar eftersom säsongen pågår till dess.
Sen har du alltid snö på topparna och i vissa rännor där det ligger kvar betydligt längre, Voitasritta triangeln ligger i skugga, Vassitjokka är högt och sen har du en del toppar i norge med.. så om du är en riktig svetträv så kan du få riktigt bra åkning även då det inte finns nån snö i liftområdet..
Om jag vore du skulle jag satsa på att åka dit första veckorna i maj då kanske du kan se NM också eller ställa upp själv.. Sen behöver man vara där ett tag för att vara säker på att få bra väder, för är det dåligt väder i gräsen så är det riktigt dåligt och är det bra så finns det inget i närheten som slår åkningen och möjligheterna..
Hoppas det hjälpte!