Riksgränsen

Hey0

Ny medlem
Riksgränsen
Såg att dom har massa erbjudanden nu som är ganska lockande.. men har aldrig varit där.. är de bra offpiståkning och så där?

Riksgränsen
Jag var där runt den 24 feb och då snöade och blåste det visserligen så mycket att det knappt gick att åka. Men av vad jag såg av berget så har det helt klart potential med mycket klippor och öppna ytor. Man åker knappast dit för piståkning, nästan bara back country som gäller.
Ska dit på påsken igen och hoppas då på slask och övermänsklig goggletan.

Riksgränsen
Det är jävligt bra om vädret är bra. Det är jävligt dåligt om vädret är dåligt. Åk dit och hoppas på det bästa!

Riksgränsen
Vädret kan sätta stop ibland men annars tycker jag att de är de roligaste stället i sverige. Mycket lättillgänglig offpist samt möjligheter o verkligen ge sig i väg långt ut (guidade toppturer, heli etc). Vet inte hur de ser ut i år men ofta mycket snö där. Själva skidområdet ligger inte på något jätteberg, finns mycket roliga vindrivor oftast, små drops, knölar, större drops. Brantare åkning hittar du på Nordal men där får du knata upp själv. De går o åka lite även om vädret e lite dåligt men man får då hålla sig till den lite begränsade björkskogen runt hotellet eller bortåt (nedanför) katterjåkk (tror jag om ja inte minns fel).

Riksgränsen
Svinbra offpist på Nordals men ganska uppkört i den övriga offpisten (där liftarna går) men knalla upp på Nordals så får du garanterat bra offpist, jag var där förra veckan. helt klart bäst i sverige!

Riksgränsen
Ungefär vad går det på för resa från sthlm --> riksgränsen, liftkort torsdag,fredag,lördag,söndag + boende + hemresa... någon som vet? CA: pris, vi är CA: 5 som tänker åka.

Riksgränsen
jonny de blir dyrt men kolla deras erbjudanden. annras blire billigt om man får tag på boende i nån av hålorna kring gränsen. Mariepig Vassijaure å katterjokk. Fast då gäller de ju att man får tag på de också :)

Riksgränsen
Det går bra att bo i Narvik också. Föresten så är åkningen däromkring inte så dum den heller :)

Edit: Såg inte det där med bilkörningen. Det är inte så dumt att ha tillgång till bil där uppe, men det går kanske något tåg som passar :)

Riksgränsen
är där varje år, kom hem därifrån förra veckan...var mycket fint..mycket snö dom fan..far dit säger jag bara :D

Gustav: de är ju alltid bra i gränsen ;)

Riksgränsen
såhär är det, man måste vara 18 för att ens få boka rum/lgh i riksgränsen och det är inte billigt att bo där uppe, en 6 bädds lgh går lös på antal tusen tor-sön.. kolla på www.riksgransen.nu för vidare information, där finns allt du behöver veta om priser på boende och liftkort..

annars är det som folk säger, riksgränsen kan vara både himmel och helvete.. varit där många gånger när det varit totalt flatljus.. då ser man inte om det skulle vara ett häng 1 meter framför sig ens..
Men så finns det dagar då det är strålande sol, nån minus grad och helt underbart.. Då är riksgränsen the place to be!

mariepigg stugorna är endast köpes lägenheter, går lös på runt miljonen om ni ska köpa en..
Men katterjåkk ligger i samma liftsystem som riksgränsen så det kan vara ett alternativ att kolla upp, vad dom har för nummer vet jag dock inte.. Dom är kanske inte lika hårda på det där med 18 år för bokning heller..
Har aldrig bott i katterjåkk så jag kan inte uttala mig egentligen om hur det är där mer än att det ligger i samma system som Riksgränsen..

Flygresa kostar förresten allt mellan 1000 och 2000 antar jag.. Det är bara kolla på sas vad dom ska ha, sen tåg från Kiruna C till Riksgränsen går lös på runt en hundring har jag för mig.. om dom inte höjt igen vill säga..

Just nu har dom 155cm snö i riksgränsen, det är lite för att vara dom.. Brukar ligga på runt 200 vid detta laget på säsongen.. Men det verkar vara lite snö överallt i sverige i och riksgränsen är väl inget undantag..

After-ski´n i gränsen e riktigt skön, dock tror jag den e bättre om man är 18 och får köpa alkohol i baren men jag tror nog man kan ha kul även annars.. Grönan (krogen) i riksgränsen har 18 års gräns, beroende på helg är dom olika hårda på leg. kontroll..

Hoppas ni får en bra vistelse där uppe iallafall och bra väder..

peace

Tillbaka
Topp