Riktigt billig dator för HD-redigering.

Njutaren

Ny medlem
Hallå alla snöglada!

Eftersom jag fått en del slantar över nu tänkte jag införskaffa mig en laptop.
Haken är att jag bara har 5.000:- att bränna.

Dagens standar datorer har i stort sett det som krävs, oftast är det grafikkortet som sviker då dom kör med delat minne osv.

Är det någon snäll själ här på freeride som skulle ta sig tiden att hjälpa mig?
Du kanske har egna erfarenheter du vill berätta om? Ångrat köp? Eller du kanske blivit förvånansvärt nöjd?

//N

Du får ingen laptop som klarar HD-redigering bra för 5000:-.
Kanske en stationär som du bygger ihop själv men tveksam där också.
Mac är bäst för videoredigering, men då får du ge ca det dubbla.
Annars fungerar Acer Aspire 5738ZG (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498906) säkert ganska bra men som sagt det kommer inte flyta lika bra som en macbook, jag har själv en liknande dator men det går som sagt ganska trögt att redigera i HD.

Det jag tycker, kanske någon annan som har lite bättre koll än mig!

/Ante

Du måste nog lägga ner rätt mycket mer än det där. För 5000kr får du i stort sett ingenting som är värt att ha. Om ett år är en 5k dator piss :-(. Den branschen suger.

Senast ändrad:
Okej tack för svaret AnteeL.

Själv har jag redigerat HD på bland annat Mac Pro och Macbook pro, visst Macbook pro kraschade ett fåtal gånger och Mac Pro gick smärtfritt.
Men nu till det lite roliga. Jag provade för några veckor sedan att redigera hd på en dell dator, tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad det satt i burken men det var inget som imponerade. Det fungerade riktigt grymt faktiskt. Om det skiljer mycket på adobe premiere pro cs4 och Final Cut Pro 7 vill jag inte tro. Renderingen är som vanligt väldigt seg i diverse redigerings program, för att dom ligger långt efter med den biten. Alltså är det inte datorn det är fel på.

Nu hittade jag en riktigt billig laptop, som skulle kunna funka.
http://www.netonnet.se/art/dator/la...PackardBell-EASYNOTEML65-U-320NC(124442,3003)
Är det någon som har erfarenhet av en sådan?

//N

ÄÄmn, jag har en stationär mac, det är en power pc. Finns det och fungerar HD program till den ?
Modellen är då alltså en Macintosh Power Pc G4.Version 10.4.

Vad finns det för redigerings program till den ? Både foto och film.

Tack !

Jag kan inte annat än tipsa om www.sweclockers.com forum-avdelning där man kan få hjälp med dator köp.

Kanske den du länkade med en uppgradering av grafikkortet? Enligt mina erfarenheter så funkar det, ett tag iaf. Är du i riktigt kris just nu kan du alltid överklocka processorn på din dator och få bättre prestnde en stund, men den lär krasha om du gör det ;)

det finns någon liknande tråd på freeride :) har för mig att de rekomenderade att man hadde en intel i7 processor eller nått för annars skulle det hacka i redigerings programmet och att det va svin dyrt me sånna =) men ska kolla om jag hittar den tråden det kanske finns nån som rekar en dator i den =) jag tycker dock att du borde köpa en stationär då du får 3x pengarna :)

tænkte halvkapa tråden lite hær. :P

Har noll koll på vilka grafikkort som presterar bæst i redigeringssammanhang nowdays. Hade lite koll førr men nu har jag inte en chans.
Har lite større budget på ca 8-10k och måste ha en ny eftersom min gamla (4år) børjar ge upp på riktigt.

Tillbaka
Topp