Rimligt kalkyl/pris på resa till Zermatt ?

Lagg

Ny medlem
Jag vill så gärna åka lagg i alperna(Påsk), och helst i Zermatt. När jag tittat runt på hotell, läst forum, kollat flygbiljetter osv så känns det som mer eller mindre samma priser. Det som skiljer mest är levnadskostnaderna o då menar jag mat o dryck.

Hotell känns som exakt samma priser oavsett Zermatt eller St Anton, Bad Gastein, Chamonix eller Cervinia - och hotellkonstnaden är ju den överlägset stora kostnaden! Så skulle man hitta billigt hotell så skulle resan kunna bli av, men som det ser ut nu så är det kört för min del - har inte råd lägga 16lax för en vecka lagg.

Dessa priser nedan är de jag räknat fram i Zermatt, och dessa är räknade per skalle. Jag har höftat på mat o dryck - jag dricker mig sällan berusad utan det blir 3 öl på kvällen.

500-1000kr flyg trt
5500kr hotell (11000kr för ett rum för två pers, normal standard bra läge i byn)
2600kr liftkort
1300kr(?) hyra skidor
1000kr transfer trt
tot ca 11,000kr.

Sedan säkerligen lätt 400-500kr för lunch+middag per dag (per skalle utan dyra viner) Lite ev förfriskning på kvällen tillkommer. Tror jag tom räknat för lågt på maten. En Big Mac meny kostar 94kr i landet - bra fingervisning.

11,000 + minimum 5,000 = 16,000kr och mer.

Hotell är inte att föredra om man inte har stort kapital.

B&b eller en sliten lägenheten för en vecka är bättre. Får ni tag i en mindre lägenhet kan ni givetvis laga egen mat, kan finnas möjlighet för det beroende på b&b med.

Personligen hade jag skitit fullständigt i maten (med undantag från någon middag), bott på ett risigt ställe med tillgång till eget kök. Givetvis vill man inte bo alldeles för långt bort, men så länge det finns buss eller dylikt är det aldrig problem.

Enligt mina beräkningar så kostar en vecka mellan runt 6-9000 beroende på ort.

Har du kollat in bolagen som anordnar paketresor? Ett mycket bra alternativ, nu har jag visserligen inte koll på vilka som åker till Zermatt.

Senast ändrad:
Tack, jo jag har kollat STS, inte billigare att åka med dem till valfri ort i Aplerna. De tar ca 12-15000kr för en vecka per skalle - oavsett vart man vill i aplerna, då är det resa+hotell men inget annat.

Tomtefar sa:
Här har du ett lite billigare boende i bra läge http://www.holidaynet.ch/sonnheim/
Tack för tips! Har du personlig erfarenhet av detta boende eller googlade du fram det? Alltid tryggare om man kan få bra referens. Det ser ju annars helt ok ut. 650-1000kr natten, Helt ok om man är två pers att splitta på.

uppdatering: När man på sajten klickar på "se lediga datum" så kommer man till en annan sajt där lyan annonseras, priserna som står där är den samme, MEN, det står per person o natt, då är det samma pris på sjyssta centrala hotell. = Trist :/ ...ska jaga vidare.

Senast ändrad:
Förresten finns det Spar eller några andra matbutiker runt om i orten i bra läge? Ifall man bokar lägenhet så vill man ju laga lite mat.

Lagg sa:
Förresten finns det Spar eller några andra matbutiker runt om i orten i bra läge? Ifall man bokar lägenhet så vill man ju laga lite mat.
Ja, i orten. Coop o Migros bl.a. Inte vansinnigt mycket dyrare än sverige.

Senast ändrad:
Varför inte bo i Cervinia ? Betydligt billigare med både liftkort, hotell, käk än Zermatt. Skidsystemen sitter ihop på ett mycket enkelt sätt, bara att åka där snön och vädret är bäst för dagen.

Om ekonomin är lite trång är inte Zermatt den mest optimala skidorten att bo i. :)

Sidden sa:
Varför inte bo i Cervinia ? Betydligt billigare med både liftkort, hotell, käk än Zermatt. Skidsystemen sitter ihop på ett mycket enkelt sätt, bara att åka där snön och vädret är bäst för dagen.

Om ekonomin är lite trång är inte Zermatt den mest optimala skidorten att bo i. :)
Den stora kostnaden är hotell, o tittar man på hotell i cervinia eller zermatt så är priserna identiska. jämför du liftkort är det tom dyrare att köpa liftkort i cervinia och plus tillägget för att åka på zermattsidan. Maten kanske är lite billigare i italien men det är små skillnader så det är inte värt "besväret" att bo på cerniviasidan när man vill åka skidor i zermatt. Så, det är Zermatt som gäller för mig.

Lite billigare? Om jag inte missminner mig helt så är Cervinia en skattefri zon vilket innebär att du slipper moms på allting...

Momsen i Schweiz är 8%, så vinsten mot 0 är inte så stor som i sverige.

Satsa på Zermatt framför Cervinia! Cervinia är fullt av italienare, sämre pister samt mer vind => oftare stängda liftar

Har haft folk på besök som bott på Sonnheim, men det var ett tag sedan. Det var dock relativt billigt vill jag minnas. Skicka iväg ett mail och fråga vad de ska ha för en billig lägenhet. Kan varit en annan del av Sonnheim än vad som annonseras, hittar tyvärr inte kontaktinfon i mina arkiv till den uthyraren som de bokade genom. Låter märkligt att det ska vara samma pris som hotell.
Finns det inte en del lägenheter på zermatt.ch?

Pillard sa:
Lite billigare? Om jag inte missminner mig helt så är Cervinia en skattefri zon vilket innebär att du slipper moms på allting...
Bara för att det är momsfritt så är det inte sagt att det är billigare. Är det momsfritt så passar man nog gladeligen på att höja priserna istället :)

Tomtefar sa:
Momsen i Schweiz är 8%, så vinsten mot 0 är inte så stor som i sverige.

Satsa på Zermatt framför Cervinia! Cervinia är fullt av italienare, sämre pister samt mer vind => oftare stängda liftar

Har haft folk på besök som bott på Sonnheim, men det var ett tag sedan. Det var dock relativt billigt vill jag minnas. Skicka iväg ett mail och fråga vad de ska ha för en billig lägenhet. Kan varit en annan del av Sonnheim än vad som annonseras, hittar tyvärr inte kontaktinfon i mina arkiv till den uthyraren som de bokade genom. Låter märkligt att det ska vara samma pris som hotell.
Finns det inte en del lägenheter på zermatt.ch?
Jaa har hittat ett par lägenhetsförmedlare och kollat på hotels.com. Prisskillanden mellan lägenhet kontra hotell är liten tycker jag, klart värt extrepengarna att få ett sjysst hotell med pool, lobby, kanske en bar. Hittade väldigt spartanska lyor lite off men inte billigt där heller. Skulle vara guld om man kunde via nån privat kontakt hyra något, så slipper man förmedlarnas pålägg.

Lagg sa:
Jag vill (...)

500-1000kr flyg trt
5500kr hotell (11000kr för ett rum för två pers, normal standard bra läge i byn)
2600kr liftkort
1300kr(?) hyra skidor
1000kr transfer trt
tot ca 11,000kr.

Sedan säkerligen lätt 400-500kr för lunch+middag per dag (per skalle utan dyra viner) Lite ev förfriskning på kvällen tillkommer. Tror jag tom räknat för lågt på maten. En Big Mac meny kostar 94kr i landet - bra fingervisning.

11,000 + minimum 5,000 = 16,000kr och mer.
Vad flyg kostar beror ju på var du bor etc men sen kostar tåg från GVA eller ZRH ca 120 chf tor. 480 chf kostar ju lift kortet 7 dagar. sen har jag alternativ på boende i zermatt hotell tennehof har alltid bra priser från 50 chf per natt enkel rum med delat badrum... Zermatt Hostell är klart billigt sen finns det ju billigaste maten i byn där.

ang mat så kostar ju dagens lunch ca 20 chf öl 7 chf middag alltid dyrare sen finns det ju inget stopp på vad saker kan landa på i Zermatt.

Cervinna är mkt billigare även liftkort kan ju bo där tar max en timma att åka över...

oavsett sett så landar en sådann här resa på minst 15000 om man vill ha semester, om man kör en snål chalmers student resa så ligger kostnader utöver de fast på 1200 kr för en vecka i Zermatt ;) Men Tycker ändå att man itne skall snåla på boende ganska skönt med bra frukost och bastu...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp