Rocker?

AndreasBryngel

Ny medlem
Rocker?
Hej!
Jag får inte riktigt kläm på vad det där med rocker är för något på en snowboard...
jag undrar varför man skulle välja rocker framför ej rocker?
har speciellt tänkt på arbor draft 09 utan rocker och arbor draft 10 med rocker från www.rebelsport.se
vad gör brädan bättre?, blir det annat åksätt? m.m.
Tack på förhand!

Rocker?
Deathmachine sa:
det går snabbare med raketer, hahahahahahahaha!
Och i och med detta inlägg anhåller jag om att Freeride inför en ny regel om att man ej får skriva i forumet när man är pårökt.

Rocker är i sin enklaste form motsatsen till normalt span. Istället för att brädan böjer uppåt när den ligger på golvet, som en pilbåge ungefär, där mitten av brädan är en bit ovan golvet så böjer den åt andra hållet. Dvs mitten av brädan är dikt an golvet och ändarna en bit ovanför. Sedan finns det varianter på detta. Arbors Draft böjer exempelvis uppåt (rocker) från centerpunkten i avtagande grad (tror K2s olika versioner också hamnar här). Smokin snowboards har en platt sektion i mitten och sedan uppåtsving (rocker) i ändarna. Libtech gör tvärtom, dvs rocker mellan fötterna och platt utanför. Den faktiska skillnaden när du tittar på brädorna däremellan är väl dock tveksam, återkommer med rapport när min smokin levererats. Annars kanske Dough kan upplysa oss?

Sedan är utvecklingen av detta Never Summers R.C. tech där du har rocker (uppsving i mitten och sedan camber (nedsving) i ändarna. Vilket kom på en del av deras brädor i konsumentlinjen förra säsongen. Till denna säsong så snodde Libtech detta rakt av och kallade det för C2. Nu står det patent pending på Never Summers RC så vi får se om det kan bli dyrt att vara Marwin här snart.

Rocker?
Smokin kommer också med en liknande lösning på några modeller nästa år, alltså en variant på Never Summers RC. Men som vi alla vet(?) var ju Inca Snowboards först med denna lösning. Jag tror inte att det går att patentera en speciell böjning på en snowboard.

Skillnaden mellan olika typer av rocker är beroende av hur mycket rocker det är (alltså hur många mm eller cm brädan är böjd) snarare än var brädan är böjd. Den faktiska skillnaden mellan att åka på en Lib-Tech TRS med BTX eller en Smokin Superpark med DTX är väldigt liten.

Min fasta övertygelse är dock att rockerbrädor utan Magne-Traction är ganska platta som något annat är lekfulla parkbrädor som också funkar bra i puder. Svängegenskaperna vid hård pistkörning blir tveksamma.

Rocker?
Jahapp där fick man sig en. Aldrig hört talas om Inca, trodde Never Summer var först med RC. Eller var det bara rocker vi snackade nu? Har hört att det var någon skidtillverkare som gjorde en rockerskida redan på den grå forntiden (70-talet).

Frågan är ju hur stor skillnaden är på RC/C2 vs Rocker (vs Camber). Man skulle ha någon bräda av varje i ungefär samma längd osv så kunde man ge bättre feedback på trådarna här. Synd man inte har sponsring *hint* *hint*

Rocker?
Xavier sa:
Jahapp där fick man sig en. Aldrig hört talas om Inca, trodde Never Summer var först med RC. Eller var det bara rocker vi snackade nu? Har hört att det var någon skidtillverkare som gjorde en rockerskida redan på den grå forntiden (70-talet).

Frågan är ju hur stor skillnaden är på RC/C2 vs Rocker (vs Camber). Man skulle ha någon bräda av varje i ungefär samma längd osv så kunde man ge bättre feedback på trådarna här. Synd man inte har sponsring *hint* *hint*
Inca gjorde något de kallade dual camber. Kolla, http://www.angrysnowboarder.com/?p=4498. Man kan hävda att det är en del skillnad mellan det Inca gjorde och det som NS och Mervin gör nu men i praktiken är skillnaden minimal, särskilt eftersom det är väldigt svårt att få böjarna lika från bräda till bräda när man tillverkar dem. Jag har sett massor med rockerbrädor från Mervin och det kan vara väldigt stor skillnad från en bräda till en annan även om det är samma modell. Jag kan konstatera att detsamma gälller Smokin. En del brädor är nästan helt platta och en del har klart med rocker än de 5 mm som deras websida och broschyrer säger att det ska vara.

Skillnaden mellan RC/C2 och vanligt spann skulle vara väldigt intressant att testa. Problemet som vanligt är ju att man inte får tag på exakt samma bräda med de olika teknologierna så det blir en massa andra faktorer som också spelar in. Jag tror att skillnaden faktiskt är rätt liten mellan RC/C2 och vanligt spann.

Skillnaden mellan rocker och vanligt spann tror jag är större. När jag bytte från min Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX till min brorsas Lib-Tech Litigator 172 var den största skillnaden att Litigatorn kändes mycket segare att svänga och att den flöt mycket sämre i puder trots flera cm bakmontering jämfört med nästan centrerad stance på Skunk Apen.

Senast ändrad:
Rocker?
Doughboy sa:
Skillnaden mellan RC/C2 och vanligt spann skulle vara väldigt intressant att testa. Problemet som vanligt är ju att man inte får tag på exakt samma bräda med de olika teknologierna så det blir en massa andra faktorer som också spelar in. Jag tror att skillnaden faktiskt är rätt liten mellan RC/C2 och vanligt spann.
Är väl Libtechs T.Rice Pro då som finns i både C2 och vanlig MTX. Fast lite saftigt inköp bara för att ge ett svar i tråden...

Rocker?
Medforss sa:
om du köper rockerskidor kan du inte svänga i pisten
Ja det där svaret var nog det dummaste jag läst idag.
Har själv flera par rockerskidor, och vissa av dem smiskar pist rätt rejält...

* * *

Xavier: Jag är inte så slängd på brädor, men är det inte så att Rocker är en förlängd nos och har inget direkt med spannet att göra? Det du pratar om först ser jag som flat camber/reverse camber.

Senast ändrad:
Rocker?
Nojlas sa:
Xavier: Jag är inte så slängd på brädor, men är det inte så att Rocker är en förlängd nos och har inget direkt med spannet att göra? Det du pratar om först ser jag som flat camber/reverse camber.
Visst har du egentligen rätt Nojlas men inom snowboard har rocker mer blivit beteckningen för allt som är reverse camber. Mervin (Lib-Tech och Gnu) säger ju till exempel att deras brädor har "rocker between the feet" och sen är områdena mellan fötterna och nos/tail helt flata eller så är det lite camber från fötterna och ut mot nos/tail, precis som Xavier talade om. En omöjlighet egentligen men eftersom man inte använder orden på samma sätt inom skidor och snowboard så funkar det ändå som beskrivning av deras teknologi.

Rocker?
Medforss sa:
ja men en skida utan rocker piskar dig och dina rockerskidor
Hehe, jasså det säger du. Är du säker på det?

Vad säger du om rockerskidor som är byggda enbart för pisten då?

Doughboy: Tack för upplysningen. Är väl till viss del likadant på skidsidan...

Senast ändrad:
Rocker?
Medforss sa:
tänker du på fischer m,m tävlingsskidor så handlar det om att få bättre glid.............. en vanlig slalomskida (ej storslalom, gs or whatevvah) har aldrig rocker.
Tänker till exempel på:
917_red_boarders_new.jpg

Har inte provat just den modellern, men en del andra hendryx-lagg.
Svänger rätt rejält de där skidorna, så nog kan rockerskidor svänga i pisten.
Läs den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58541

Tillbaka
Topp