Rocker2 115/122 eller automatic

carl_couloir

Aktiv medlem
har snöat in på att en skida med midja på runt 115mm borde möta mina krav perfekt, älskar förvisso mina kuro men upplever att det kanske är ngt för breda och för tunga för att bli en all mountain offpist killer.

Med andra ord så är jag på jakt efter en vass offpist skida som inte gör bort sig i pisten eller när der inte är meterdjupt puder samtidigt som den inte är allt för tung och bökig att tura lite med, just tura lite är något som jag gärna gör lite mer.

Nu har jag sprungit på bra priser på salomon rocker2 115 i 186cm, salomon rocker2 122 i 180 cm samt atomic automatic i 186cm, alla dessa val.......

mäter in på 181cm och runt 75kg i strumplästen och har en ambition på runt 20 skiddagar per år, hoppar och droppar kanske inte lika mkt som förr men är fortfarande lika förtjust i att studsa runt i skogen eller att utmana mig själv i branta korridorer.

så vad säger freerides samlade hjärntrust?

tack på förhand
/C

Hur och var åker du, vilka bidningar ska du sätta på?
Annars säger jag Moment Bibby Pro eller nästa års som kommer heta Exit World(?) och ska vara mer turanpassade, tror jag.

Även om 122'an blir smalare i den korta 180-längden och lite vettigare för just ditt anv.område är det inte rätt väg att gå. 180cm är tokkort på den skidan. Damlängd!
Så av dessa tre anser jag att du väljer mellan Automatic och R2 115. Jag har inte kört Automatic än men det verkar ju vara bra skit. Spontant skulle jag säga att 115 är mer klassisk skida med stabilare tail och mer beräknelig överlag. Automaticen har ju en den tailrocker. Iom. att Automatic är 186 och mycket tailrocker och 115 är 188 med förh. lite tailrocker så är nog 115 skidan du skall ha om du ändå inte vll släppa pist/uppkört och högfartsegenskaperna. 115 är verkligen Salomons all mountain offpist killer för att citera dig! :P

tack för svaren, till att börja med så kommer jag slänga på mina gamla Marker Baron, men när det blir dags för nya pjux så tar jag klivet över till dynafit.

Vad det gäller åkning så är jag en riktig UCPA-räv, så det blir mkt offpist med guide och då ofta i chamonix-dalen så jag har betat av många klassiska åk där. Kan väl säga att jag är barnsligt förtjust i magic forrest ;-)

Intressant med Moment.... kanske ska vänta ut lite, men som sagt det är rejält bra priser just nu.....

kankse blir så att jag slänger på mina barons på mina kuros och skaffar hudar för att sedan vänta in tills jag tar klivet över till dynafit....... alla dessa möjligheter.

men det verkar onekligen som att Rocker2 115 är rejält med bang for the buck ;-)

cheers!
/C

carl_couloir sa:
tack för svaren, till att börja med så kommer jag slänga på mina gamla Marker Baron, men när det blir dags för nya pjux så tar jag klivet över till dynafit.

Vad det gäller åkning så är jag en riktig UCPA-räv, så det blir mkt offpist med guide och då ofta i chamonix-dalen så jag har betat av många klassiska åk där. Kan väl säga att jag är barnsligt förtjust i magic forrest ;-)

Intressant med Moment.... kanske ska vänta ut lite, men som sagt det är rejält bra priser just nu.....

kankse blir så att jag slänger på mina barons på mina kuros och skaffar hudar för att sedan vänta in tills jag tar klivet över till dynafit....... alla dessa möjligheter.

men det verkar onekligen som att Rocker2 115 är rejält med bang for the buck ;-)

cheers!
/C
Salomon Rocker2/Quest 115 är grym som allroundskida.

Annars så kommer det en del nya/uppdaterade skidor från ett märke som säljer nya skidor till priset av årets reapriser i höst ;) Och de har en del skidor kring 115 mm.

Exit World är en lite smalare Bibby och mer turinriktad...

Om jag förstått rätt är Exit World samma shape som årets (och tidigare års) Bibby men med lättare (paulownia) kärna, medans nästa år Bibby är en ny 2mm bredare skida med andra längder och liiite annan shape.

JL76 sa:
Om jag förstått rätt är Exit World samma shape som årets (och tidigare års) Bibby men med lättare (paulownia) kärna, medans nästa år Bibby är en ny 2mm bredare skida med andra längder och liiite annan shape.
Nope den är 115 mm bred så den är 3 mm smalare... Men den bygger på Bibby som Luke sa till mig på ISPO i alla fall. Sen vet jag faktiskt inte om jag tyckte den var så lätt men det är min åsikt. Finns betydligt lättare turskidor i den bredden.

2013-2014 Moment Exit World, 184cm (also comes in 174cm & 190cm)

Dimensions (mm): 142-115-132

Sidecut Radius: 190cm = 26 meters; 184cm = 24 meters; 174cm = 20.5 meters

Core: Paulownia / Ash

Hasse_Lindborg sa:
carl_couloir sa:

cheers!
/C
Salomon Rocker2/Quest 115 är grym som allroundskida.

Annars så kommer det en del nya/uppdaterade skidor från ett märke som säljer nya skidor till priset av årets reapriser i höst ;) Och de har en del skidor kring 115 mm.

Exit World är en lite smalare Bibby och mer turinriktad...
detta låter ju sjukt spännande!! :-) finns det någon mer info om detta "hemliga" märke??

Riggan83 sa:
Völkl Shiro!! Riktigt rolig skida och funkar förvånansvärt bra i pisten!!
testade den i cham för någon vecka sedan och den föll mig inte riktigt på läppen konstigt nog då jag historiskt har varit ett riktigt völkl-fan....

/C

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Inget hemligt ;) Men alla årets skidor är mer eller mindre slutsålda. Kolla in på Downskis

Kolla på Völkl One oxå kanske?
thanx! gillar verkligen tanken bakom Down :-)

hade fått för mig att völkl one & two var lite mer BC jibb lagg, men det kanske bara var jag..... värt att kolla igen kanske.

/C

Senast ändrad:
Börjar som brukligt med att säga att jag har ett samarbete med salomon.

Med det ur vägen så kan jag bara instämma i det som tidigare nämnts om att 180 R2 inte ngt för dig. Skillnaden på R2 115 och automaticen är inte enorm, men tailrockern på automaticen gör den ngt lekfullare och lösare i mjuksnö och avsaknaden av så mkt tailrocker gör R2 bättre på hårt underlag. R2 115 är i mina ögon inte en tokcharger utan en mkt trevlig allroundskida som ligger åt det lekfulla hållet bland de lite mer chargiga skidorna. Beroende på hur mkt hårt respektive mjukt underlag du åker så avgör det imo valet av skida.

snej sa:
Börjar som brukligt med att säga att jag har ett samarbete med salomon.

Med det ur vägen så kan jag bara instämma i det som tidigare nämnts om att 180 R2 inte ngt för dig. Skillnaden på R2 115 och automaticen är inte enorm, men tailrockern på automaticen gör den ngt lekfullare och lösare i mjuksnö och avsaknaden av så mkt tailrocker gör R2 bättre på hårt underlag. R2 115 är i mina ögon inte en tokcharger utan en mkt trevlig allroundskida som ligger åt det lekfulla hållet bland de lite mer chargiga skidorna. Beroende på hur mkt hårt respektive mjukt underlag du åker så avgör det imo valet av skida.
tusen tack för ärligt och utförligt svar!

/C

Tillbaka
Topp