Roger talar!

• Trådstartare Trådstartare Roger_Wallenberg
  • Start datum Start datum
R

Roger_Wallenberg

Guest
Roger talar!
Jag har nu under min period på sidan freeride.se upptäckt många brister. Det gäller främst vi användare och medlemmar på sidan och det är där jag tänker börja. Freeride startade 1998 av Johan, dom flesta känner i det här laget till Johan som är en mycket duktig arbetare här på freeride. Fler och fler blev medlem eftersom, fick nya kontakter och lärde känna riktigt trevliga människor. Åren gick och plötsligt var det 2000 talet. Jibbingen slår till hårt men inte i närheten av vad den skulle komma till 2005 och vidare. Kidzen upptäcker freeride, sidan sprids i raketfart och plötsligt är vi i 2007. Blev det bättre? Knappast förutom att Johan och alla hans medarbetare gör ett ännu bättre jobb och pumpar oss med skidabstinens med ännu mera nyheter, artiklar, bilder och framförallt populära Freeride TV.

Varför blev freeride då en så dålig plats? Snittanvändarens ålder har troligtvis krympt från att ligga på 20+ till att stanna kring 14 år. Det är omogna små barn, som söker uppmärksamhet och respekt vi har att göra med. Jag beskyller inte enbart dom, även veteraner och mogna freerajdare har endel att säga till om. Tryck tillbaka och våga stå emot 14-åriga snorungar!

Alla beter sig självklart inte så, men majoriteten (av dom aktiva) gör det. Tyvärr!
Jag har flera exempel på både ruskigt mogna ungdomar och andra som fortfarande inte förstått poängen i det hela. Har dock valt att inte redovisa namn i denna tråd men många vet säkert vem och vem som inte beter sig bra.

Moralen på freeride.se har även sjunkit oerhört mycket dom senaste åren. Var det för att freeride bytte design, var det för att freeride bytte adress, var det för att freeride gjorde ett ännu bättre arbete och jobbade ännu mera på att ge oss det vi vill ha?
Nej, det var enligt mig invasionen av minderåriga ungar. Småbarn som precis lärt sig köpa glass utan mamma bakom. Men nu tänker jag inte bara beskylla dom, för jag har varit med om väldigt aggresiva och omoraliska människor på högre ålder här. Men främst, vill jag påstå att det är den låga snittåldern som sattit freeride i sådan dålig stämning sista tiden. Finns fina ordspråk att dra till med här men kommer inte ihåg dom. Man blir behandlad så som man själv behandlar? Kan tänka mig att det blir en kedjereaktion, en är sur och vidare blir en annan sur för det den förra sura gjorde. Men, nu är det dags att slå tillbaka!

Jag är främst ute efter en bättre stämning på freeride, och hur får vi fram den då? Jo, vi åtgärdar dom problem som finns. Många personer har tagit upp ämnet dussintals gånger men jag gör det IGEN. Snälla ungdomar, lär er stava. Gick inte ni på era svenskalektioner? Nej juste, ni satt framför datorn. Kollade in dom nyaste trådarna på freeride samtidigt som ni försökte sticka ut med en snitsig kommentar. Jag lärde mig skriva och stava för bara nått år sedan, innan det var jag lika sketen som NI (vänder mig just nu till 10-18 år).

Att läsa en snabbskriven text av en liten unge är inget nöje. Det ser fult ut, och man får problem att läsa det. Så, jag vädjar till er –lär er skriva, stava och framförallt tänk på vad ni skriver! Läs igenom det du precis skrivit så kommer du märka att det låter dåligt, gör om, gör rätt! (här tänkte jag även kritisera det nya språket ni kallar g, gangstah osv men har insett att det är en livsstil. Visst, fortsätt med erat ey, yo bang-bang skit-skit niggha gangstah men försök ändå skriva så vi med svenska språket som modersmål förstår)

Så, då när vi gått igenom stavning går vi vidare. Respekt, slagord, och allt det där.
Varför är vi (ja jag sa faktiskt vi för även jag kan ryta till på er) så j*vla sura hela tiden?
Skriver någon fel, har en kommentar som går mot strömmen eller tycker illa om en viss person. Döm då inte denna person för det och kalla denne för fula saker. Behandla folk så som du själv vill bli behandlad ÄVEN om personen i fråga är en skitstövel som du verkligen hatar. Nu ska vi skapa stämning, god stämning! Jag föreslår (jag tycker om att föreslå saker) att vi från och med nu försöker vara så trevliga och öppna som möjligt. Ger någon skit så struntar vi i det och är en riktig reko kille tillbaka i alla fall. Vi ska sprida glädje så mycket vi kan, och spara på dom dumma kommentarerna. Försöker alla att följa detta blir detta en så mycket bättre plats. Jag lovar!

Vill nu ta upp ett kort exempel som jag varit med om, och som är vanligt.
En proffsfotograf lägger upp en bild, Daniel 14 år kommenterar bilden och tycker att det var en dålig vinkel. Han ger betyg 2 av 5 på bilden. Nu ska alla självklart hacka på Daniel eftersom han klagat på en proffsfotografs bild. Men snälla ni, varför varför varför har det blivit så? Många av er förnekar det säkert men så är det. Det här gäller även inom skidåkning, en som har lägre rankning inom åkningen får inte kommentera en bättre åkare negativt.
Men vaddå? Vi kommenterar ju Tanner Hall och alla eliter hela tiden på olika sätt?
-Ja, men gör då det även här. Våga ta skit, våga stå emot vågen!

Så, jag ber er än en gång. Följs detta så kommer alla må mycket bättre!

Och nu, inloggningstider, uppesittarkvällar och beroende.
Ungdomar, jag antar att ni vill bli duktiga skidåkare? Hör jag ett JAAA? Förstog vell det.
Sitt då inte här och slösa bort erat liv, är klockan efter 22.00 ska du sova vid din ålder. Om du verkligen inte vill sova, träna eller plugga. Skolan är rusgigt viktig för din framtid. Alla blir inte skidkung med hus i monaco och en ultima ST. Och har man planer på att bli det ska ni inte sitta här. Två timmar dator om dagen räcker, om det inte är skolarbete ni ska använda den till. Många av er ungdomar skulle må mycket bättre av att inte vara "freerideberoende" som vi på senare tid börjat ta upp. Jag garanterat er att detta går ut över eran skoltid på ett eller annat sätt. Vissa av er skämtar säkert till det och får det att låta som något häftigt men ärligt talat, att sitta uppe och chatta i en freeridechat efter kl 23.00 är inte ett dugg häftigt. Sov, plugga, träna!
Eller, umgås med kompisar. En dator är en dator, den finns kvar. Vänskap kan man förlora, ut och rör på er. Träffa nytt folk, var trevlig. Dra nytta av all trevlighet du mött här och försök agera likadant. Har du inte mött trevlighet kommer du i alla fall göra det efter du läst detta!

Vet ni gott folk, nu är jag så trött så jag tänker inte ens gå in på "villka skidor ska jag ha till min röda jacka" osv utan skiter i det. Hoppas ni ändå förstått poängen av det hela. Var snäll, var schysst mot dina kompisar både på freeride och annars. Du vinner på det i längden!
Från och med nu, vill jag inte se några sura miner. Nu ska vi bara vara, en stor lycklig freeridefamilj.

Obs. Detta är bara ett litet led i det stora klivet vi ska ta från en ociviliserad site till en mycket stämningsfull mötesplats. Vissa stavfel och andra felaktigheter förekommer så jag passar även på att försäkra mig inför sådant.
Och dom som nu vill klaga och idiotförklara mig kan spara sig besväret. Från och med nu lyssnar jag bara på det goda, men tar självklart åt mig av allting!

Stort tack till Johan och alla hans medarbetare för denna sida. Vi ska fixa det!
Även stort tack till många användare, speciellt Milton_Swe som kickade igång mig ikväll.

Din Roger, här ikväll för dig!

Senast ändrad:
Roger talar!
Håller med totalt, speciellt det där med språket.
Jag tycker att freeride borde höja gränsen från 13 år upp till 14 år, och även sätta en spärr så man behöver ett giltigt personnummer för att registrera sig...

Senast redigerad av en moderator:
Roger talar!
Det finns inte ord
Fantastiskt skrivet!
Jag håller med till 110 %!

För det första, som du säger så är alla sura på alla i en enda stor ond cirkel!
Det måste vi stopppa!
Alla medlemmar på freeride måste hjälpas åt att baka en stor välbakad paj, och kasta tillbaka på alla som smutsar ner forumet med dumheter.
Man måste kunna acceptera att en person har fel, och inte kasta en snöboll i skrevet direkt!

Vidare till språket, som jag tycker är det värsta problemet. Det tycker jag verkligen att vi ska göra nånting åt!
Då menar jag inte ett slag på fingrarna och sen inget mer, utan jag menar livstids hallshuggning!
Några stavfel är väl förlåtligt, men dålig grammatik, särskrivningar, stavfel och ovårdat språk i en kort text är absolut INTE förlåtligt!
"Dom ska inte behöva ångra det dom gjort, dom ska behöva ångra det dom inte gjorde!"
Det citatet passar nästan in här, dock ska dom behöva ångra både det dom gjort och inte gjort!
Det dom har gjort är att förpesta hela forumet på freeride.se och även artiklar, fotoalbum och annat. Det dom inte gjorde var att hjälpa till att göra freeride till en hemsida som passar alla!
På bara några år har medelåldern sjunkit från runt 20-25 år ända ner till runt 15 år.
Och därmed har språket också försämrats. Som Roger också skriver så förekommer det mycket "Gangster språk".
Jag tycker att det är oerhört fånigt och onödigt att försöka göra om svenska språket till oförstålig engelska!
Freeride, som en gång i tiden var en superbra sida, har nu totalförstörts av omogna 12- 18 åringar.
Dessutom ska vi inte glömma att freeride faktiskt har en åldersgräns på 13 år, men likt förbannat ser jag trådar om småungar som undrar varför man inte kan välja att man är 12 år.
Jag tvivlar på att hälften av freerides 16 åringar skulle klara av att få bättre än Godkännt på ett Svenskaprov.

Precis som Roger, strävar också jag efter bättre stämning i forumet.

Sen kan vi gå vidare till bilderna som han också nämde.
Jag har märkt bråk kan starta i fotoalbum genom att en person kommenterar dåligt på en bild, och då blir den personen sur, och startar ett evigt bråk.

Sen finns det inte mycket mer att nämna, eftersom roger i princip tog orden ur min mun och satte dom, svart på vitt, i en freeride tråd i hopp om en förbättring.

Jag hoppas att det här uppmärksammas och komms ihåg, och inte bara kritiseras och glömms bort!

Och det här är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men det kanske är, slutet på början!

//Mille

Senast ändrad:
Roger talar!
n0m1z sa:
De är ju kidsen som är freerides framtid.. kidsen håller freeride vid liv.
Det kan man tycka ja. Men så är det tyvärr inte.
Med "kidzens" kompetens har inte freeride någon framtid.
Alla småbarn är dumma, men tyvärr hamnade dom allra dummaste på freeride, vilket jag och roger nu försöker rätta till.

//Mille

Roger talar!
Hur kan du veta såhär mycket om freeride och dess utveckling när du har varit medlem här i två dagar?

Senast ändrad:
Roger talar!
Håller dock med till en viss del, men de är inte mycket man kan göra åt de, Freeride är till för skidåkare/snowboardåkare osv osv.. i alla dess former å åldrar.. över 14 då eller va de nu är.

Tycker dock att de är roligt att lite äldre söker sig hit också!

Roger talar!
bra skrivet Roger! mkt av det du skriver stämmar, jag var tyvärr inte medlem på den gammla goda tiden men de va säkert bättre stämmning :),,

PS! ALLA BÖR VETA ATT DE ÄR JAG SOM ÄR FÖRFATTAREN TILL ROGERS FORUM SIGNATUR
creds tack tack

Roger talar!
Gå och såva klockan 22.00 ? Freeride är mycket roligare än skolan

Deespin sa:
Jag tycker att freeride borde höja gränsen från 13 år upp till 14 år, och även sätta en spärr så man behöver ett giltigt personnummer för att registrera sig...
Bra ide om personnummer

Roger talar!
Som du nämde har det har ämnet varit uppe flera gånger tidigare. Anledningen till att det inte sker en föränding är att Johan behöver dessa "kidz" då han annars inte skulle få in mycket pengar på olika reklamloggor och så vidare. Pengra styr alltid allt, så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.

Dock håller jag fullständigt med i att dens venska språket "misshandlas" på denna hemsida. Det krävs så lite för att tänka igenom och läsa igenom ett inlägg en extra gång så det blir läsligt för alla andra. De två största problemet till dessa oläsligt och innehållslösa texter beror av två saker anser jag:
1) Det verkar extremt viktigt att vara först och synas med något. Denna ständiga stärvan efter uppmärksamhet och erkännande...
2) Att allt går i cirklar. Om en person slänger ur sig en kommentar som "fet" kommer genast minst 5 till "fet" inom en min. Ensam är stark (något som Roger var inne på) kom ihåg det, våga ta ställning och kom med ett mer utförligt svar som: "fet, därför ljuset låg perfekt på skidåkare" t.ex.

Roger talar!
AdrenalineJunkie sa:
Som du nämde har det har ämnet varit uppe flera gånger tidigare. Anledningen till att det inte sker en föränding är att Johan behöver dessa "kidz" då han annars inte skulle få in mycket pengar på olika reklamloggor och så vidare. Pengra styr alltid allt, så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.

Dock håller jag fullständigt med i att dens venska språket "misshandlas" på denna hemsida. Det krävs så lite för att tänka igenom och läsa igenom ett inlägg en extra gång så det blir läsligt för alla andra. De två största problemet till dessa oläsligt och innehållslösa texter beror av två saker anser jag:
1) Det verkar extremt viktigt att vara först och synas med något. Denna ständiga stärvan efter uppmärksamhet och erkännande...
2) Att allt går i cirklar. Om en person slänger ur sig en kommentar som "fet" kommer genast minst 5 till "fet" inom en min. Ensam är stark (något som Roger var inne på) kom ihåg det, våga ta ställning och kom med ett mer utförligt svar som: "fet, därför ljuset låg perfekt på skidåkare" t.ex.
håller med, alla vill vara först i alla artiklar osv, vilket är väldigt onödigt. för vem bryr sig om Tussilago_79 är först med att skriva i en artikel utan att ens läsa igenom den?

Och svenska språket misshandlas inte bara, utan det våldtas på samma gång. Många som skriver helt oläsliga texter med stavfel och utan punkter med massa förkortningar. Det blir svårt att läsa.

Roger talar!
nomiz sa:
håller med till 100%, ja kunde inte sagt det bättre själv.. bra att du tog upp det
n0m1z sa:
Håller dock med till en viss del, men de är inte mycket man kan göra åt de, Freeride är till för skidåkare/snowboardåkare osv osv.. i alla dess former å åldrar.. över 14 då eller va de nu är.

Tycker dock att de är roligt att lite äldre söker sig hit också!
skumt lika nick

Senast redigerad av en moderator:
Roger talar!
Deespin sa:
Och svenska språket misshandlas inte bara, utan det våldtas på samma gång. Många som skriver helt oläsliga texter med stavfel och utan punkter med massa förkortningar. Det blir svårt att läsa.
Du menar alltså att tex. en fjortonåring på freeride som stavar lite halvtaskigt slår det svenska språket och har oömsesidigt sex med det?

Roger talar!
AHAHAHAHAHAHAHA okej pappa...

vem tror du att du är.. håller med till vissa men är det inte roligt med yngre och fler medlemar man kan väl läsa lite mellan raderna ibland och ignorera vissa saker..

och är det lag på hur man stavar eller??? visst vissa är gräsliga men läs inte det då jag, ingeting jag stör mig på, på dig låter det som om freeride går under.

OJ NU BÖRJAR KLOCKAN NÄRMA SIG 10:57 MÅSTE NOG SOVA MIDDAG NU SÅ JAG ORKAR SITTA HÄR ÄNDA TILL KLOCKAN 22:00

är redo att ta skit ....

Roger talar!
håller med dig delvis, men jag tror inte att någon bryr sig om du säger att vi ska gå och lägga oss klockan 22.00 eller gå och göra läxorna.

Jag tror dom flesta på den här sidan har iaf G i svenska på sin nivå...

Roger talar!
Många kloka tankar. Håller med om att stämningen har blitt riktigt dålig,
men säg ett ställe där stämningen är på topp där ungdomar i tidiga stadiet får vistas...
De vill ju fortfarande hävda sig och klanka ner på andra för att känna sig trygga.

MEN, en sak jag inte håller med om är ditt resonemang kring "fuck the newschool".
Och alla gamla rävar håller med: -"Vad har alla wanksta's gjort med gamla fina freeride.nu?"
-Men vaddå! Hade ni tänkt att alla 40 plusare skulle njuta av freeride tills ni avled och
sen skulle man släppa freeride? Seriöst, det är en ny form av skidåkning som exploderat.
Klart denna folkgrupp blir majoritet på sidor såsom freeride.se.
Bara att acceptera.

Ni klagar även på att "vi" skriver som en "niggha's" pratar. Kan så vara, men jag tror inte
att nån gör det om man exempelvis har problem med stighudarna och behöver hjälp av
Hasse eller Dr_snow. Alla över 15 år är väl så utbildade att man vet hur man ska formulera sig
i olika texter. Men är man då ute efter ett svar om skönaste pjäxorna i parken,
då vänder man sig till parkåkare vilket är ett folk under 25 år (generaliserar).
Dessa personer förstår vad man säger och det är väl huvudsaken?!

Och till Mille_swe som attackerar alla som stavar fel.
Som jag lärde mig stavas "hallshuggning" bara med ett L, "särskrivningar" sär skriver man
till sär skrivningar, "Godkännt" stavas Godkänt, "nämde" stavs nämnde,
"glömms" och "komms" stavs med ett M mindre.

Sorry för att jag hackar, men jag anser att värsta problemet ligger i att
folk som argumenterar i en text mot stavfel borde vara noggranna.

PZ !

Senast ändrad:
Roger talar!
FGustav sa:
Många kloka tankar. Håller med om att stämningen har blitt riktigt dålig,
men säg ett ställe där stämningen är på topp där ungdomar i tidiga stadiet får vistas...
De vill ju fortfarande hävda sig och klanka ner på andra för att känna sig trygga.

MEN, en sak jag inte håller med om är ditt resonemang kring "fuck the newschool".
Och alla gamla rävar håller med: -"Vad har alla wanksta's gjort med gamla fina freeride.nu?"
-Men vaddå! Hade ni tänkt att alla 40 plusare skulle njuta av freeride tills ni avled och
sen skulle man släppa freeride? Seriöst, det är en ny form av skidåkning som exploderat.
Klart denna folkgrupp blir majoritet på sidor såsom freeride.se.
Bara att acceptera.

Ni klagar även på att "vi" skriver som en "niggha's" pratar. Kan så vara, men jag tror inte
att nån gör det om man exempelvis har problem med stighudarna och behöver hjälp av
Hasse eller Dr_snow. Alla över 15 år är väl så utbildade att man vet hur man ska formulera sig
i olika texter. Men är man då ute efter ett svar om skönaste pjäxorna i parken,
då vänder man sig till parkåkare vilket är ett folk under 25 år (generaliserar).
Dessa personer förstår vad man säger och det är väl huvudsaken?!

Som jag lärde mig stavas "hallshuggning" bara med ett L, "särskrivningar" sär skriver man

PZ !
För att citera mig själv: "Några stavfel är väl förlåtligt"

Roger talar!
"Tryck tillbaka och våga stå emot 14-åriga snorungar!"

Du har ju själv den inställningen som gjort freeride tíll en mindre trevlig plats att vara på. Det är sånna utalande, som står ovan, som skapar konflikter och bråk. Sen säger du i nästa stycke något i stil med att vi ska behandla andra som vi själva vill behandlade. Okej???

Så jag ska alltså kalla dig för gubbjävel? Då ligger vi ju ungefär på samma nivå som "... stå emot 14-åriga snorungar!"

Sen säger du att man måste lära sig stava för att få skriva i trådarna. För att det är såååå synd om dig som får lite problem att läsa texten. Om den är så tråkig att läsa, läs den inte!

Det du menar är alltså att t.ex. nyblivna svenskar som inte behärskar språket inte ska få tycka, tänka och dela med sig av sina kunskaper på freeride? Och hur ska vi nu göra med norrmännen som inte längre är välkommna?

Mycket dynga från din sida måste jag säga. Dock har du faktiskt en poäng i lite av det du säger.

//Hellberg

Senast ändrad:
Roger talar!
Acceptera att alla ungar inte är lika bra på att stava som en som är 20+.
Jag kan också tycka att endel är jobbiga, och skriver ondödiga svar i onödiga trådar.
Men vaf-n, ge alla en chans! Dom har väl lika stor rätt att vara här som ni har.

Roger talar!
israelsson sa:
Acceptera att alla ungar inte är lika bra på att stava som en som är 20+.
Jag kan också tycka att endel är jobbiga, och skriver ondödiga svar i onödiga trådar.
Men vaf-n, ge alla en chans! Dom har väl lika stor rätt att vara här som ni har.
Men det är ju inte bara stavningarna det är fel på. Det är mest språket, smutskastning osv

Roger talar!
Milton_swe sa:
FGustav sa:
[....]

PZ !
Milton_swe sa:
Vidare till språket, som jag tycker är det värsta problemet. Det tycker jag verkligen att vi ska göra nånting åt!
Då menar jag inte ett slag på fingrarna och sen inget mer, utan jag menar livstids hallshuggning!
Några stavfel är väl förlåtligt, men dålig grammatik, särskrivningar, stavfel och ovårdat språk i en kort text är absolut INTE förlåtligt!
Du säger: språket är värsta problemet. Samt särskrivningar och stavfel är inte förlåtligt..

Personligen anser jag att det är grymt störigt att läsa en text av en 14 åring som lyder:
Hejj alihoppa !!!1 Vad gör Okly förr gräjjer, gör dom typ twinntipps och googles?

Men då struntar man i att svara eller så går man till angrepp och ger 14-åringen i fråga
hänvisningar till ett lexikon.

PZ!

Senast ändrad:
Roger talar!
FGustav sa:
Milton_swe sa:
FGustav sa:
[....]

PZ !
Milton_swe sa:
Du säger: språket är värsta problemet. Samt särskrivningar och stavfel är inte förlåtligt..

Personligen anser jag att det är grymt störigt att läsa en text av en 14 åring som lyder:
Hejj alihoppa !!!1 Vad gör Okly förr gräjjer, gör dom typ twinntipps och googles?

Men då struntar man i att svara eller så går man till angrepp och ger 14-åringen i fråga
hänvisningar till ett lexikon.

PZ!
läs en gång till vad han skrev
"Vidare till språket, som jag tycker är det värsta problemet. Det tycker jag verkligen att vi ska göra nånting åt!
___NÅGRA STAVFEL ÄR VÄL FÖRLÅTLIGT__, men dålig grammatik, särskrivningar, stavfel och ovårdat språk i en kort text är absolut INTE förlåtligt!"

men jo, han är lite skum som skriver fel själv och klagar på andra på samma gång

Roger talar!
till vis del har du rätt och till vis del har du fel... språket förendras något du också måste lära dig för att kunna förstå något om kanske 50år... om ja skulle skriva på tex 1800tals språk så skulle inte du förstå ett piss.

Roger talar!
Jag har MVG i svenska men kan fortfarande inte den perfekta svenska som ni griniga gammla gubbar vill att man ska ha för att få vara aktiv i ett forum. Har ni sånt tunnelseende att ni inte förstår svenska med lite grammatiska fel? Den där genomsnittliga åldern på freeride som ni hävdar ligger på 14 år, stämmer det? Kan ni inte be Johan kolla upp det för jag tror seriöst att den ligger ungefär på 17-18 år.
Kan hålla med om att helt onödiga inlägg och påhopp är ett stort problem men att klaga på att en 14åring inte skriver perfekt svenska är lite överdrivet. När man är 14 går man i 7an eller 8an och då är inte svenskan den bästa men det finns en anledning att man går svenska i hela gymnasiet ända till Svenska C om man så önskar
Är det så svårt att vara lite mogen och ignorera? Åldersgränsen ligger på 13 år och då får är det klart att det finns 14åringar som än så länge inte kan perfekt svenska men kanske går i skolan för att lära sig! Om ni nu ser en tråd som ni inte tycker om, tex vilka byxor ska jag ha om jag vill vara gangsta. Gå inte in på den! Om ni ser inlägg som ni inte tycker om i en tråd som är seriös så ignorera det istället för att skapa en tråd som endast gör att massa personer börjar bråka med varanda och gör att jag måste sitta och skriva ett långt inlägg. Hur många trådar som den här har startats? Alltid är det gnäll hit och dit mellan yngre och äldre. Det är alltid generationskrig och kommer alltid att vara det! Men varför? Jag tror att äldre känner att de just börjar bli äldre och ersätts av ungt blod. Ingen tycker väll om att hamna i skuggan.
Någon skrev att man ska behandla alla med respekt men det gör uppenbarligen inte ni som klagar! Ni sitter här och säger att hälften av alla 16 åringar skulle få IG i svenska och att alla 14åringar är snorungar! Är det att behandla andra med respekt? Nej det finns ett ord för sånt och det är FÖRDOMAR! Istället för att klaga när en 14åring skriver fel och idiot förklara personen kan ni väll påpeka vad som är fel och kanske skriva vad som är korrekt så att personen lär sig.
Tro inte att jag sympatiserar med de som som skriver Gangsta och helt onödiga inlägg jag tycker också att det är störande.
Jag tycker att freeride är en mycket bra sida där man kan läsa artiklar, läsa recensioner, få info om skidorter, se bilder, delta i diskussioner om skidåkning och prata med likasinnade personer. Det är en mycket bra plats för att få hjälp med skidåkningen och lära sig om allt möjligt. Freeride är en plats för personer som älskar friåkning, 14åringar kan också älska friåkning så de har då lika mycket rätt till freeride som du! Kan ni inte diskutera friåkning istället för att bråka med varandra så skulle stämningen bli mycket bättre! Freeride har en 13 årsgräns vilket gör att man kan vänta sig att omogna 14åringar kommer att finnas, tycker ni inte om det behöver ni inte besöka freeride, det är ert eget val!
Hade bra och tänk efter!

Roger talar!
Deespin sa:
läs en gång till vad han skrev
"Vidare till språket, som jag tycker är det värsta problemet. Det tycker jag verkligen att vi ska göra nånting åt!
___NÅGRA STAVFEL ÄR VÄL FÖRLÅTLIGT__, men dålig grammatik, särskrivningar, stavfel och ovårdat språk i en kort text är absolut INTE förlåtligt!"

men jo, han är lite skum som skriver fel själv och klagar på andra på samma gång
Mannen, jag kan läsa, men jag tyckte att det var lite illa av Mille att argumentera mot språket
men samtidigt stava fel och osär skriva.
Endast det jag menade.

Roger talar!
Mycket av det du säger stämmer till 100%,
men inom skid/jibb världen är dom flesta runt 13-18 år, klart åldern på freeride sänks då, det finns många onödiga trådar och alla är ganska "mainstreama" men det här med "gangsterengelskan" har väll blivit en trend, lika mycket som att ha kläder i 8XL osv, det är just det som följer med trenden, musiken alla lyssnar på är väll på engelska för det mesta.. vi lever ju i nuet och inte som för 5 år sedan för att utvecklingen har gått otroligt fort på så få år.

Men det är bara att acceptera, vissa är helt enkelt för jävliga mot varandra här på freeride, men sen finns det många som är trevliga och är som man ska vara mot varandra.

Döm inte alla 14-åringar som "snorungar" för så är det inte riktigt, klart att man måste få tycka vad man vill, men glädjen i det hela kanske har försvunnit, som i vissa parker runt om i Sverige, "Jag äger dej, så akta på dej jävla wannabe du suger så dra härifrån" Hur hade dom tänkt sig att man ska kunna lära sig något nytt om det bara är "pro'sen" som får åka i parken? Alla har väll varit nybörjare någon gång?

"Jibbvärlden" har blivit en jämförelse mellan vissa vem som är bäst och vem som äger den andra, de kör inte för att det är kul utan för att man ska bevisa vem som äger stället? Ja asså så är det verkligen inte mellan alla men det förekommer ju så att ja..

Jag vet inte riktigt vad ja ska skriva, för det går att skriva i flera år till men helt enkelt.. Var schyssta mot alla och peppa varandra istället för att trycka ner varandra, man får ju vara beredd på att få kommentarer men ta inte åt er, prova hitta er själva eeh ja vafan..

Fred!

Senast ändrad:
Roger talar!
Jag håller faktiskt helt med FGustav. Speciellt kring ämnet "newschool språk" om man kan kalla det så. Skidåkningen tillsammans med kläder, språk, musik etc. går frammåt hela tiden.
För er kanske den "perfekta freeridesidan" har en medelålder på 20-25, såsom freeride.se var förr. Men utvecklingen är ett faktum: Jibbing/freestyle/freerideåkning går ned i åldrarna. Jag tycker det är jättekul att folk börjar tidigare och därmed har längre tid på sig att utvecklas, vilket också borde resultera i att sveriges skid/jibbingscen blir större och bättre för varje år som går.
Sen är det självklart jobbigt att folk här på freeride.se inte har lärt sig stava, men jag tycker nästan ni tar för hårt på det. Om ni verkligen inte orkar med folks särskrivningar eller stavfel så kan ni ju faktiskt bara hoppa över att läsa deras kommentarer eller dylikt.
Jag tycker också att ni generaliserar för mycket.

" Jag lärde mig skriva och stava bara får nått år sedan, innan det var jag lika sketen som NI (vänder mig just nu till 10-18 år)."

Men herregud. 10-18 år?! Ni kan inte mena att dom flesta här på freeride som är 10-18 år gamla särskriver, stavar fel eller något liknande?

Sen håller jag helt med om stämningen. Personligen är jag relativt ny här på freeride, så jag har ju igen aning om hur stämningen var förr, men jag märker att det inte är den bästa idag. Men jag tror verkligen att det kanske är sånt man får lära sig att leva med. Det är så fruktansvärt många online på den här sidan dagligen så, att helt få stopp på stavfel, påhopp, särskrivning osv. är i stort sett en omöjlighet. Men det är verkligen värt ett försök.

Bra tråd! Mvh. Calle

Roger talar!
Roger_Wallenberg HAR VARIT MEDLEM PÅ FREERIDE.SE SEDAN DEN 15 MAJ. SAMTIDIGT TALAR HAN OM HUR FREERIDE VAR FÖR LÄNGE SEDAN. DETTA BRISTER NÅGOT I TROVÄRDIGHET! ANTINGEN ÄR DET NÅGON MED TVÅ MEDLEMSKAP, ELLER NÅGON SOM FÖRST NU AKTIVT DELTAR? En hel del sanning i Rogers inlägg, men även mycket skitsnack!

Roger talar!
Jag va faktiskt medlem på min första andvändare redan 2001, och då var freeride(.nu) en aldelles UNDERBAR plats, till skillnad mot nu då det mest känns som en plats där folk kan klaga på varandra och vara allmänt dryga. Själv tycker jag i och för sig det känns som att vi går åt bättre tider. Någon som håller med?

Roger talar!
Mickeee sa:
Roger_Wallenberg HAR VARIT MEDLEM PÅ FREERIDE.SE SEDAN DEN 15 MAJ. SAMTIDIGT TALAR HAN OM HUR FREERIDE VAR FÖR LÄNGE SEDAN. DETTA BRISTER NÅGOT I TROVÄRDIGHET! ANTINGEN ÄR DET NÅGON MED TVÅ MEDLEMSKAP, ELLER NÅGON SOM FÖRST NU AKTIVT DELTAR? En hel del sanning i Rogers inlägg, men även mycket skitsnack!
han kanske har surfat runt på freeride länge utan att vara medlem?

Roger talar!
de är typ BigAir som gjort comeback som rogge.. eller nåt sånt

Av: Deespin Online | Igår 22:44 Citera

Ja det är någon som driver med dig, mer säger jag inte MOUAHAHAHA

vad jag vet är biggis o deespin lite homies...
misstänksamt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp