Roger talar!

• Trådstartare Trådstartare Roger_Wallenberg
  • Start datum Start datum
Roger talar!
Riktigt bra tråd, vi måste ta hand om problemen. Allt kan ju förbättras och det går snabbare om alla hjälps åt.
Men du sa att man inte skulle sitta efter klockan 22.00, men du skrev denna tråden 02:26, men du kanske riktade dig till ungdommar..

/Axel

Roger talar!
ALXX sa:
de är typ BigAir som gjort comeback som rogge.. eller nåt sånt

Av: Deespin Online | Igår 22:44 Citera

Ja det är någon som driver med dig, mer säger jag inte MOUAHAHAHA

vad jag vet är biggis o deespin lite homies...
misstänksamt
är det misstänksamt att jag inte säger mer?

jag kanske inte säger mer för att jag inte vet vem det är...

Senast redigerad av en moderator:
Roger talar!
Måste säga att det största problemet på freeride är attityd problemen, inte att "småungar" är jävligt barnsliga, hur va man själv när man va 13-14.... visst kan jag störa mig på allt skit som det skrivs på freeride men jag har en ganska enkel lösning på det, läs helt enkelt inte dom trådarna, dom trådarna är ju ändå inte speciellt intressanta, oftast....

som sagt är det stora problemet den ruskigt taskiga attityden! folk smutskastas så fort dom råkar säga nått som e lite "fel". det kan inte vara lätt att vara nybörjare på freeride, ställer en nybörjare en fråga som någon ser som självklar så hugger dom direkt på honom/henne...
det e jävligt trist, dom måste ju lära sig sakerna på nått sätt. va lite sjyssta och informera istället för att prakka ner på dom...

//Pallepuder

Roger talar!
freeride känns som en plats för sånna som inte har något bättre för sig än att klaga på alla, de sitter och letar fel på andra för att kunna hacka på någon för att dom själv mår dåligt?

Roger talar!
Håller verkligen med!
Speciellt detdär med stavningen (jag skriver själv ofta väldigt urkasst för ofta sitter jag vid laptop och där är tangenterna väldigt små) men jag försöker iallafall! Dehär med "dataförkortningar" blir ett stort problem, använd kommatecken och punkt! Det är sjukligt svårt att läsa många texter här på Freeride.se. Just därför att många skriver ett helt forum-inlägg på 10-12 rader i endast EN mening!

Det är många dryga jävlar här som bara vill klanka ner på folk. Sluta upp med det! Om alla är trevliga så blir detta en mycket bättre sajt.

Sen detta med studsmattefilmer. Varför i (h*vete) klagar ni som djur på dessa studsmattefilmer? Det finns ett studsmatteforum och ni som inte vill se studsmattefilmer har ingen anledning i världen att kolla på dessa och än mindre klaga. Jag personligen är inte särskilt intresserad av många av forumen på freeride. Klagar jag? Nej, jag struntar i att kolla i dom trådarna.

tack för mej!

Roger talar!
hörrö deespin du har fortfarande inte svarat på min fråga angående det svenska språket på sida 1..

och sedan om min misstanke menade jag att det är möjligt , ditt MOHAHAHAH känns ju inte som att du inte vet mer utan att du undanhåller information som du sedan skrattar över dig själv för att ha...

stay black

Senast ändrad:
Roger talar!
Japaner sa:
Håller verkligen med!
Speciellt detdär med stavningen (jag skriver själv ofta väldigt urkasst för ofta sitter jag vid laptop och där är tangenterna väldigt små) men jag försöker iallafall! Dehär med "dataförkortningar" blir ett stort problem, använd kommatecken och punkt! Det är sjukligt svårt att läsa många texter här på Freeride.se. Just därför att många skriver ett helt forum-inlägg på 10-12 rader i endast EN mening!

Det är många dryga jävlar här som bara vill klanka ner på folk. Sluta upp med det! Om alla är trevliga så blir detta en mycket bättre sajt.

Sen detta med studsmattefilmer. Varför i (h*vete) klagar ni som djur på dessa studsmattefilmer? Det finns ett studsmatteforum och ni som inte vill se studsmattefilmer har ingen anledning i världen att kolla på dessa och än mindre klaga. Jag personligen är inte särskilt intresserad av många av forumen på freeride. Klagar jag? Nej, jag struntar i att kolla i dom trådarna.

tack för mej!
jag håller med om det där med studsmattefilmerna.

Jag tror att det startade genom att nån tuffing med hög status här på freeride tyckte att det var lite coolt att h8a på studsmattefilmerna, så då tog alla efter.

Och nu har alla fått det i skallen utan att dom egentligen tycker att det är så dåligt med studsmatte filmer.

så tror JAG att det är

Roger talar!
ALXX sa:
hörrö deespin du har fortfarande inte svarat på min fråga angående det svenska språket på sida 1..

och sedan om min misstanke menade jag att det är möjligt , ditt MOHAHAHAH känns ju inte som att du inte vet mer utan att du undanhåller information som du sedan skrattar över dig själv för att ha...

stay black
Ja, jag menar som du sa med språket.

jag kanske skrattade högt för att ni skulle tro att jag visste, för det är ju rätt coolt om man vet vem roger är..MOUAHAHAHA

Roger talar!
Kurtti sa:
bra skrivet...kanske ska ha en åldersgräns på sidan...
det finns en åldersgräns på sidan, men den hjälper inte så mycket eftersom man inte behöver skriva in ett personnummer eller nått för att bekräfta..

Roger talar!
ALXX sa:
de är typ BigAir som gjort comeback som rogge.. eller nåt sånt

Av: Deespin Online | Igår 22:44 Citera

Ja det är någon som driver med dig, mer säger jag inte MOUAHAHAHA

vad jag vet är biggis o deespin lite homies...
misstänksamt
haha håller med, tror fan de e BigAir asså!

Roger talar!
Ser att det är många som inte tycker som mig och min vän roger.

Ni tycker tex att vi inte ska trycka ner dom yngre osv.
Och det kontiga är att ni klagar på oss när vi klagar på yngre, men ni klagar inte på dom yngre när dom klagar på äldre.

Och det tycker jag är väldigt konstigt.
Ni förväntar er att vi ska vara smartare än dom yngre. Och ja, det är vi också.
Jag säger inte att jag är någon einstein, men jag tror ändå att jag har högre IQ än snittet på den här sidan. Jag antar att det kommer att komma kommentarer såsom "Du tror att du är så smart" osv, och ja, jag är smart.

Att jag gjorde några stavfel i mitt tidigare inlägg tar jag på mig, och ni andra borde ta ÅT er av vad roger skrev.

//Mille

Senast ändrad:
Roger talar!
Monis sa:
Jag har MVG i svenska men kan fortfarande inte den perfekta svenska som ni griniga gammla gubbar vill att man ska ha för att få vara aktiv i ett forum. Har ni sånt tunnelseende att ni inte förstår svenska med lite grammatiska fel? Den där genomsnittliga åldern på freeride som ni hävdar ligger på 14 år, stämmer det? Kan ni inte be Johan kolla upp det för jag tror seriöst att den ligger ungefär på 17-18 år.
Kan hålla med om att helt onödiga inlägg och påhopp är ett stort problem men att klaga på att en 14åring inte skriver perfekt svenska är lite överdrivet. När man är 14 går man i 7an eller 8an och då är inte svenskan den bästa men det finns en anledning att man går svenska i hela gymnasiet ända till Svenska C om man så önskar
Är det så svårt att vara lite mogen och ignorera? Åldersgränsen ligger på 13 år och då får är det klart att det finns 14åringar som än så länge inte kan perfekt svenska men kanske går i skolan för att lära sig! Om ni nu ser en tråd som ni inte tycker om, tex vilka byxor ska jag ha om jag vill vara gangsta. Gå inte in på den! Om ni ser inlägg som ni inte tycker om i en tråd som är seriös så ignorera det istället för att skapa en tråd som endast gör att massa personer börjar bråka med varanda och gör att jag måste sitta och skriva ett långt inlägg. Hur många trådar som den här har startats? Alltid är det gnäll hit och dit mellan yngre och äldre. Det är alltid generationskrig och kommer alltid att vara det! Men varför? Jag tror att äldre känner att de just börjar bli äldre och ersätts av ungt blod. Ingen tycker väll om att hamna i skuggan.
Någon skrev att man ska behandla alla med respekt men det gör uppenbarligen inte ni som klagar! Ni sitter här och säger att hälften av alla 16 åringar skulle få IG i svenska och att alla 14åringar är snorungar! Är det att behandla andra med respekt? Nej det finns ett ord för sånt och det är FÖRDOMAR! Istället för att klaga när en 14åring skriver fel och idiot förklara personen kan ni väll påpeka vad som är fel och kanske skriva vad som är korrekt så att personen lär sig.
Tro inte att jag sympatiserar med de som som skriver Gangsta och helt onödiga inlägg jag tycker också att det är störande.
Jag tycker att freeride är en mycket bra sida där man kan läsa artiklar, läsa recensioner, få info om skidorter, se bilder, delta i diskussioner om skidåkning och prata med likasinnade personer. Det är en mycket bra plats för att få hjälp med skidåkningen och lära sig om allt möjligt. Freeride är en plats för personer som älskar friåkning, 14åringar kan också älska friåkning så de har då lika mycket rätt till freeride som du! Kan ni inte diskutera friåkning istället för att bråka med varandra så skulle stämningen bli mycket bättre! Freeride har en 13 årsgräns vilket gör att man kan vänta sig att omogna 14åringar kommer att finnas, tycker ni inte om det behöver ni inte besöka freeride, det är ert eget val!
Hade bra och tänk efter!
Jag håller faktiskt med dej väldigt mycket oxå. me nroger har rätt på vissa punkter!
Dessa "14 åringar" som inte "kan det ssvenska språket riktigt" som roger kallar dom kan säkert skriva bättre än dom gör. Det är ju så klart inte så att det inte går att läsa bara för att det är några små gramatiska fel, men om man skriver ett helt inlägg på 10 rader i en mening. då blir det jobbigt och då har man inte ens försökt skriva riktigt.
Man måste ha överseende med dessa stavfel men ma nmåste också FÖRSÖKA skriva riktigt. Dessutom är jag helt övertygad om att det inte bara är massa 14 åringar som skriver fel. tror att alla här på freeride skriver stavfel ibland och uppför se jallmänt dåligt. Roger har lite för grova fördomar enligt min mening.

Jag håller med er båda!

Roger talar!
tkr iof det här med stavningen är sjukt löjligt? bara vad man fattar vad det står så behöver man vell inte hänga upp sig på att vissa är kassa på gramatik eller har skrivit något lite för fort.. nää man ska inte behöva träna på veckans glosor för att få skriva nått på freeride.

Roger talar!
Ok,

För det första;

Människor har olika språkbegåvning. Begåvningen skiljer sig åt genom talang, intresse och ålder. Det finns säkert ett gäng andra faktorer också. Välj själva. Visst man kan städa upp sitt språk innan man postar ett inlägg. Detta kan man göra för andrasskull och sin egen. För att andra ska läsa och kanske ta det man skriver på större allvar. Samt se det som en övning i att skriva. Att skriva är något man lär sig ju mer man gör det. I stil med skidåkning, googladet efter porr, öldrickande etc. etc. enda in i förbannelsen. Alltså kanske det inte är så konstigt att den yngre generationen skriver "sämre" än den äldre på forumet. Då de trolitvis inte har så mycket träning. Sedan kanske man ska se till hela den utveckling som finns. Språkforskare hävdar att element såsom MSN och andra dylika instant messenger applikationer hämmar språkutvecklingen då den främjar talspråk etc. Så också forum.

Varför ska vi ha krav på ett korrekt språk i forum? Vad är ett korrekt språk? Allting utvecklas, det är ett faktum. Frågan är om man vill stå ivägen för all utveckling. Språket, modet, tekniken, allting skiljer sej idag om man jämför med 20 år bakåt i tiden, eller 40 år , 50 år. Min farmor har inte samma språkbruk som jag, tack och lov för oss båda. Generationers syn på olika saker, däribland språket, skiljer sej. Tack och lov.

Ska vi då förbjuda ett gäng 14-åringar att delta på freeride för att de inte har utvecklat ett skriftspråk som är av Roger-standard? Jag tycker inte det. Man får acceptera att det finns en mångfald precis som i samhället. Det man kan göra är att uppmuntra/påpeka konstruktivt vad som är fel i ett inlägg. Men så fort det går ifrån en saklig kritik så ordkriget inte långt borta. Hur är det med folk som inte har svenska som modersmål? Skall vi rensa bort dessa också? Vart drar vi gränsen? Jag har tillbringat en del tid i USA (jag skyller mina särskrivningar på detta) ska jag avregga mej också? Ser ofta språkfel i min vardag och den tillbringas på C/D-nivå på ett universtet. Säg mej bara, vart vi ska dra gränsen? Ska vi ha ett språktest för att få bukt med alla otrogna?

Visst kan man likt en gammal svensklärare störa sej på att en del inlägg är nästintill obegripliga och i viss mån onödiga. Frågan är bara hur man får bukt med problemet på bästa vis. Att användare tänker över utifall deras inlägg bidrar till forumet kan vara en idé att försöka föra in. Men var drar man den gränsen? Jag har själv skrivit ett gäng inlägg i trådar som inte bidrar till skidåkande. Någon form av system där användare varnas? Finns det?

För det andra;

Hetsen och den dåliga stämningen på forumet kan väll knappast skyllas enbart på den yngre generationen? Att folk hackar på varandra är väll knappast någon nyhet? Alla har väll gått/går på högstadiet? Det känns som en del av livet med gliringar av alla de slag och kaliber. Tror jag skrivit om detta tidigare. Det finns äldre på forumet som inte har någon förståelse för vare sej det ena eller andra som inte handlar om exakt vad deras passion innefattar. Förmågan att inse att människor har olika intressen är lika viktig som förmågan att bemästra Ironi. Båda dessa finns och bidrar i mitt tycke till massa onödiga påhopp. Fast jag tycker sådana kan vara roliga och i viss mån hör hemma på ett internet forum. I föga överdriven form vill säga. Återigen en fin social balansgång som kan vara svår att bemästra? Speciellt då skriven text ger upphov till missuppfattningar i större grad än tal.

För det tredje;

Det finns idioter överallt. Speciellt på internet och stockholmsstadion.

Roger talar!
Har inte orkat läsa all text men jag förstår verkligen inte PROBLEMET.

Det är just pga av de skäl som du radat upp som BLOCKERINGS FUNKTIONEN och FORUMSINSTÄLLNINGS FUNKTIONERNA finns - så att man kan ta bort de inlägg man inte vill se.

Så istället för att spendera typ 1 h för att skriva en text till några som ändå inte kommer läsa igenom den, spendera tiden på att blockera medlemanarna som du irriterar dig på.

Dock förstår jag problemet, men det kommer inte lösa genom att alla "äldre" på sidan lägger i varsitt inlägg om hur dom tycker att sidan har förändrats genom åren. Bli moderator istället och försök ha koll på forumen, och då kan du ju även ip banna alla som du irriterar dig på.

Och sen det där med stavning är ju bara löjligt.. enligt min åsikt, så länge man kan förstå vad nån skriver spelar det ju ingen roll.

Måste även lägga till att språket förändras ju hela tiden. Om ni tänker tillbaka tror jag att ni som är 40+ skrev på ett annat sätt än dom som var 40+ när ni var i tonåren, dvs att ni formade om språket då såsom dagens ungdom gör nu.

Senast ändrad:
Roger talar!
Mycket bra skrivet, håller med till 110%.

Ifall alla hjälps åt så kommer det gå mycket fortare att göra freeride till en trevlig hemsida :D, där vars alla är glada :) och inga sura miner :D.

/D

Roger talar!
vem tror du att du e de e vell vårat liv eller ?!
nej vi kanske ska sova efter bolibompa...

freeride har ju gjort så att flera talangfulla åkare har fått mer publicit med hjälp av att kunna lägga upp promos och filmer, och när en massa människor som jobbar på företag och butiker ser dom så kanske dom blir intresserade ...

sköt dej sj å skit i andra !!

Roger talar!
Milton_swe sa:
Och det kontiga är att ni klagar på oss när vi klagar på yngre, men ni klagar inte på dom yngre när dom klagar på äldre.

Och det tycker jag är väldigt konstigt.
Ni förväntar er att vi ska vara smartare än dom yngre. Och ja, det är vi också.
Jag säger inte att jag är någon einstein, men jag tror ändå att jag har högre IQ än snittet på den här sidan. Jag antar att det kommer att komma kommentarer såsom "Du tror att du är så smart" osv, och ja, jag är smart.
Du säger imot dig själv samtidigt som vi yngre inte klagar på varandra när någon klagar mot de äldre KLAGAR ju inte NI mot varandra när någon klagar mot de yngre.

(blev mycket klagar men hoppas ni fattar). Det ligger ju på exakt samma nivå..

Senast ändrad:
Roger talar!
bois sa:

Det är just pga av de skäl som du radat upp som BLOCKERINGS FUNKTIONEN och FORUMSINSTÄLLNINGS FUNKTIONERNA finns - så att man kan ta bort de inlägg man inte vill se.

Så istället för att spendera typ 1 h för att skriva en text till några som ändå inte kommer läsa igenom den, spendera tiden på att blockera medlemanarna som du irriterar dig på.

Dock förstår jag problemet, men det kommer inte lösa genom att alla "äldre" på sidan lägger i varsitt inlägg om hur dom tycker att sidan har förändrats genom åren. Bli moderator istället och försök ha koll på forumen, och då kan du ju även ip banna alla som du irriterar dig på.

Och sen det där med stavning är ju bara löjligt.. enligt min åsikt, så länge man kan förstå vad nån skriver spelar det ju ingen roll.

Måste även lägga till att språket förändras ju hela tiden. Om ni tänker tillbaka tror jag att ni som är 40+ skrev på ett annat sätt än dom som var 40+ när ni var i tonåren, dvs att ni formade om språket då såsom dagens ungdom gör nu.
banningarna är ju menigslösa, har själv blivit ip-bannad de är ju bara förnya ip-adressen sen så kommer man in på sidan igen så till vilken nytta?. tar 1minut att fixa

Senast ändrad:
Roger talar!
victorsallander sa:
bois sa:

banningarna är ju menigslösa, har själv blivit ip-bannad de är ju bara förnya ip-adressen sen så kommer man in på sidan igen så till vilken nytta?. tar 1minut att fixa
Det vet jag också, men alla vet inte det. Så skriv om inlägget snabbt.. ! :P

Roger talar!
men han har iaf rätt i att alla tror att dom e ''gangsters'' opm ni ska va de får skaffa er en merca och en pistol och svart kavaj. bara f´ör man e bra och har spons så är man ingen ganzta , ta henke harlaut tex , han e bvra å så men han håller på å ska dissa folk å så hela tiden men han tänker inte på att han i själva verket bara beter sej som ett svin.

Nej lägg ner denna GANGSTA stilen va normala jibbers,posers och wannabes.

Roger talar!
Not :P, ba skojja om mitt förra inlägg :P, man måste ju ändå få vara som man själv vill :D, men man behöver inte vara dryg mot andra :D, men ifall man vill skita i skolan eller inte, eller sitta uppe under hela nätterna så får man göra det ifall man vill tycker då jag ;D

Roger talar!
jonte_92 sa:
men han har iaf rätt i att alla tror att dom e ''gangsters'' opm ni ska va de får skaffa er en merca och en pistol och svart kavaj. bara f´ör man e bra och har spons så är man ingen ganzta , ta henke harlaut tex , han e bvra å så men han håller på å ska dissa folk å så hela tiden men han tänker inte på att han i själva verket bara beter sej som ett svin.

Nej lägg ner denna GANGSTA stilen va normala jibbers,posers och wannabes.
Måste säga att jag aldrig sätt henrik skriva nå dumt eller dissa nån. Bara om nån t.ex. har skrvit nåt till honom innan, t.ex. i hans fotoalbum. Där har alla totalt dissat utan att han sagt någonting.. Men visa gärna var du sett det någonstans...

Roger talar!
Mycket bra Roger!
Jag har själv under en tid funderat på att skriva ett liknande inlägg men jag har helt enkelt inte orkat ta på mig den bördan.
Attityden här på sidan har helt enkelt blivit för jävla dålig, något som inte endast kan skyllas på kidsen i åldrarna femton och nedåt men visst är det så att det främst är dessa som ställer till med problem?
Sedan till språket. Suck. Vad är egentligen problemet? Jag tror att attityden är problemet. Det tar inte mer än trettio sekunder att kolla igenom ett skrivet inlägg efter eventuella stavfel och det kan det fan ta mig vara värt för att hjälpa andra.

Roger talar!
Ligger mycke i det Roger säger men resonemanget känns ungefär: Alla som är äldst vet alltid bäst och nu jävlar ska vi trycka ner alla under 20.

"Tryck tillbaka och våga stå emot 14-åriga snorungar!"

Ja menar vad är det för attityd?? Du snackar om att attityden är fel men du bidrar ju själv till den. Det är ju just sådana kommentarer som gör en dålig stämmning. Lite dubbelmoral tycker jag. Det finns ju faktiskt ungdommar som är trevliga och ja tycker inte man ska dra alla över en kam.
Men kan annars hålla med om det som skrivs.

Roger talar!
bois sa:
Frealsare sa:
Sedan till språket. Suck. Vad är egentligen problemet? Jag tror att attityden är problemet. Det tar inte mer än trettio sekunder att kolla igenom ett skrivet inlägg efter eventuella stavfel och det kan det fan ta mig vara värt för att hjälpa andra.
Frealsare, Du tar nästan orden ur munnen på mig!

Visst, det viktigaste är att folk förstår vad författaren vill få ut av texten. MEN det tar som sagt inte lång tid att läsa igenom sitt inlägg och rätta till eventuella stavnings- och grammatikfel. Gör man bara det så är jag övertygad om att det bidrar till att skapa en bättre stämning här på freeride.se.

Dessutom tycker jag att ett välskrivet inlägg ger ett mer seriöst intryck både av inlägget och författaren.

Senast ändrad:
Roger talar!
Sluta gnäll på språket! Har ni inga bättre argument? PATETISKT!!!!! Är det svårt att läsa ett inlägg fastän det är fel på huvudsats och bisats? Då är det inte bara de som skriver fel som är dåliga på svenska utan också ni som inte kan läsa en mening med lite grammatikfel!

Roger talar!
asså ibland fattar jag inte hur man kans skriva nåt sånt här, asså de e juh ungdomen här på freeride som ska visa sina framgångar me trådar filmer osv!! men de kritiserar du ganska hårt nu jag menar ge barnen och ungdomen en chans att utryck sig på de viset dom vill och skryta om sina filmer!!! men de e kidzzen som e freerides framtid, tänk på de!!!!

Roger talar!
Jag undrar om det verkligen är språket som kidsen har som är det egentliga grundproblemet. Visst fan stör man sig nåt fruktansvärt på det, men när man ser en rubrik som heter "qvikslivers nya baggy" eller dylikt så behöver man ju inte läsa inlägget.

Problemet är istället att kidsen är här överhuvudtaget. Deras närvaro har gjort så att många av oss äldre har tröttnat på att vara här. Därmed har grymt mycket kunskap försvunnit från freeride jämfört med för ett par år sedan. Både kunskap gällande orter, utrustning, snö och väder, repor mm.

Ställer man en fråga i forumet idag om vilken alport som helst exempelvis så får man svar av en 14-åring som varit där på sportlovet med sin mamma och gått i skidskola röda gruppen. Eller en 17-åring som varit själv med polarna första gången i alperna och varit asnitad i en veckas tid och är skitstolt för att han inte nyktrade till förräns efter rödby-puttgarden på bussresan hem. Själv har man varit båda dessa personer så jag klagar inte på personerna i fråga, jag klagar på att den informationen sådan personer kan bidra med inte är det minsta intressant utifrån min situation. Och problemet är att dessa personer är i så stor majoritet här på Freeride nu, att de personer som sitter med information jag kan ha ut något av väljer att lämna stället. För några år sedan var det annorlunda, då kunde man få vettig information om allt rörande skidåkning och kringaktiviteter på denna sidan.

Mitt förslag till lösning är dela upp freeride i två läger där det ena har en åldersgräns på 20 år. Kan det vara så svårt att ha två inloggningar där man ser samma annonser, men olika diskussionsforum och användarsidor?

//Fredrik

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp