Rookie på telemark - hilfe bitte!

charliethon

Aktiv medlem
Har till min stora fasa kommit fram till att kommande vinter kommer innebära en drastiskt minskad mängd skiddagar mot vad jag är van vid.

Lurar och filurar på hur jag ska överleva det här med någon sorts hjärnkapacitet i behåll, och har kommit fram till, vad jag tror, en godtycklig nödlösning (hoppas jag).

Provade telemark med usla resultat i Val Thorens i vinter, men tyckte ändå att det var sjukt roligt.
Så om den ynkligaste lutningen dit mina utsträckta tentakler kan ta mig är små puttenuttiga svenska enbackesområden (läs: typ Isaberg) så kan jag iallafall ta tillfället i akt att försöka lära mig något nytt. Finns ju liksom förklarliga skäl till varför puderhets inte existerar som ord i Småland.

Men: För att genomföra mina grandiosa planer ber jag alldeles ödmjukast om hjälp av hela Freerides samlade expertis. Är en ny liten firre ute på djupt vatten.

Vad ska jag inhandla?
Åker på ett par Rossignol Soul Seven (180 cm, är 174 centimetrar lång) till vardags och är förbenat nöjd med de skidorna. Ska telemarkskidor vara kortare? Smalare?
Teleskidorna jag hyrde var ett par nio år gamla pensionerade Atomic, enbart för att det var det sista som fanns kvar innan shopen stängde för säsongen. Inte överförtjust - så känns som allt annat bara kan bli bättre.

Vilka pjäxor?
Ska jag satsa på bindningar där jag kan byta?

Samt - bjuder på mitt fantastiskt finslipade och förfinade första telemarksåk genom tiderna. Duktigt folk får gärna klanka ner på min högst vackra teknik (dvs - vad ska jag tänka på för att inte se ut som en idiot?)

Tack och bock på förhand,

Ärtor ut, Charlotte

@Heddious, om du känner någon som du kan bumpa hit är jag föreviginnerligt tacksam.

Den där filmen hade jag helt glömt bort. Här satt jag och tyckte dagen hade börjat lite tråkigt! Haha helt fantastiskt.

Förutom att planen att ha fler skiddagar än du kommer ha skidtimmar nästa år, har jag egentligen ingenting att bidra med förutom att: kör hårt! =)

(Ps. Det står en vattenskoter bakom garaget.)

Nöt en halvdag innan du ger dig ut i röd/svart pist. Skaffa knäskydd (black diamond) och stå på kant så mycket det går.
Tänk inte på telisposition när du bromsar i början, stå på båda hälarna när du tänker stanna.

Pjäxor med 4 spännen, 75mm eller NTN(aldrig provat själv).
Rottefella r8 har tjänstgjort för mig i många år utan att ge vika men det finns säkert lättare och bättre grejor ute nu.

Vad gäller skidor så skulle jag börja med något runt 18-20 i radie. Med kort svängradie måste man göra knäböj oftare = jobbigt.

@fred-o
Merci beaucoup!
Spanat lite på Rottefella (eller snarare hört en del om dem) och tänkte spåna runt lite mer innan jag skaffar en åsikt.

Vad anser du om skidornas längd?

Radien tycker jag låter högst vettig, samma radie som på mina Rossignol och tänkte hålla mig kring det.

Jag är 180 och åker på 176 line chronic.

För den åkning du beskriver skulle jag satsa på kroppslängd eller något kortare.

Halloj, då ska vi se.....utrustning 75 mm bindning typ Rottefella cobra=bra grejer=enkla.

Pjäxor, tja du hur ser fossingarna ut, men gå på en något högre, styvare, 4 spännen, gärna med TLT inserts så kan du även använda dom i typ Dynafit bindingarna.

Skidor, något snärtigare, 15-18 radie, dina Rossi är ju toppen, kanske något kortare då typ kroppslängd-5cm, välj en mjukare skida gärna med lite tipprocker=går lite lättare i sväng.

Nu tar vi det svåra men roliga, ÅKNINGEN, backen du körde såg ju lagom flack ut, börja med att kasta stavarna, stå på platten, ut med armarna, leta balans, böj på knäna.

Balans funnen, nu upp i backen, inga stavar, var inte rädd för lite fart, farten är din vän=hjälper dina skidor och dig in i sväng, böj på knäna......låg position....ut med armarna......lite som en lindansare.....ser jäkligt galant ut på håll.......

Tänk lite...häng i pjäxan så är det lättare att få tryck på bakskidan.....försök att stå neutralt på framskidan....så står du inte på näsan så lätt......

TRÄNA, TRÄNA, TRÄNA, STOR O STARK TELEMARK, LITEN O KLEN SLALOMBEN :)

LYCKA TILL SOM FANKEN :)

@Baltemannen
Tack och bock!

Fått några tips om att skippa stavarna i början, vilket låter väldigt klokt.
I min skidlärarkarriär ber jag ju nya elever att skippa stavarna de också:)

Jag trivs ju som sagt galet bra med mina Rossignol, och tycker egentligen att jag får upp de lättare på kant i pisten än ett par riktigt renodlade räsers.

Hur funkar det med telemark?
Är det svårare att komma upp på kant när midjan är runt 105?

De flesta har påtalat skidor som är i ungefär min kroppslängd/minus 5 cm, så antar att jag kommer hamna runt 170 cm i skidor. Plus tiprocker så känns det ju att det kommer vara ett par ganska lättsvängda lagg.

Vad menar du med "häng i pjäxan"?

Och precis som du skrev - det där med att stå på näsan. Tyckte det var en galen omställning från där jag alltid har ett litet tryck med smalbenen mot mina slalompjäxor, och här skulle jag på något vis göra tvärtom. Luring, helt klart!:)

charliethon sa:
Och precis som du skrev - det där med att stå på näsan. Tyckte det var en galen omställning från där jag alltid har ett litet tryck med smalbenen mot mina slalompjäxor, och här skulle jag på något vis göra tvärtom. Luring, helt klart!:)
Någon, rätta mig om jag har fel men du skall ha samma typ av tryck med smalbenen mot plösen när du kör telis som när du kör alpint. Tryck framåt med det främre smalbenet men låt inte hälen lyftas från hälplattan.

Och att stå på näsan ska du inte vara rädd för. Ramlar du så lär du dig vad som INTE funkar.

Ok, rätt eller fel.....ska inte trampa någon på tårna...:) men ett "generalfel" jag ser att många teliskörare gör är att ha för mycket tryck på framskidan, för mycket tryck på plösen som gör att bakskidan bara hänger o sladdrar....du hamnar på näsan....eller bakskidan hugger o du vrider knäet...aj....

Tänk dig.....ställ dig i telisposition...ganska låg..lite gorillastil..lite fram med armarna som när du kör alpint, titta ner på tårna...knäet ligger i linje med tårna....ganska rak i ryggen..du har tryck på hela foten..du står ganska neutralt i pjäxan...ett pyttelitet tryck på plösen..du har även tryck på bakfoten...låt oss kalla det för grundposition....funkar i princip överallt :)

Häng i pjäxan....när det blir lite stökigt....offpist...uppkört...slask....ja du vet allt det roliga :)....du står fortfarande i grundposition.....meeeen nu lutar du lite bak....linjen knä tår ändras till knä mitt på foten o då kommer du få liiiiite tryck på vaden=häng i pjäxan o mer tryck på bakskidan....skidorna kommer att segla upp bigsurfingstyle:)

Teliscarving....en förutsättning för att magi skall uppstå är lika tryck på skidorna....ok kanske liiiite mer på fram då......om du har två vågar så ställ fötterna på dom o sedan är det bara att laborera med tyngdpunkten....snart har du fått häng på det......ett tipps till, detaljstudera Frode Gronwold....skönaste surfstilen :)

Ja just det skidbredd.....en smalare skida kan ju upplevas kvickare upp på kant, precis som när du kör alpint....men mycket handlar ju om hur tekniskt duktig du är......jag menar kan du kanta en smal så kan du kanta en bred......blir kanske inte lika snärtigt bara :)

Senast ändrad:
-brukar säga 50/50 tryck över båda skidorna. tror det är lättare att förstå om du kollar in alla kanadensiska videos på youtube eller tar en lektion :)

Hänga i pjäxor kan man göra när man inte orkar mer men kontrollen blir ordentligt lidande. Plöstryck är lika vettigt på telisar som på alpint.

Angående skidor så kör på det du gillar för vanlig alpin åkning, telemark med höga och hårda pjäxor skiljer sig inte nämnvärt när det gäller hur man upplever en skida.

Låter det beskrivas av denna funky video:

1:00 - 1:25 Här visas gåläge. Resten av videon kan du skippa just nu.

En R8 gör alltid motstånd så fort du lyfter hälarna.
En BD 01 kan du välja om fjädrarna ska göra motstånd eller om inte ska göra det(gåläge, hälen lyfts utan motstånd)

Ska du topptura - BD 01
Ska du bara åka pist - R8

För samma pris hade jag dock valt BD 01 även för pist.

Antar att den som var ikryssad av de fyra olika BD-modellerna var den du rekommenderade?

Säger mig tyvärr rätt lite när skillnaden på namnet är "free flex" och "mid stiff".
@fred-o

Om du har storlek 24,5 eller mindre så kan du ha "small midstiff"

Hittar du en bra deal på 22 designs så är de som sagt också mycket bra. Har dock inte lyckats köra sönder mina r8or under de 5 år jag haft dom.

Åk väldigt flacka backar och lär dig att gå ner i telemarksställning och byta främre ben utan att svänga och överdriv i början. Det är bra om du känner att du kan lyfta på hälen på den främre foten när du står i telemarksställning. Då har du vikt på båda benen och hänger inte för långt bak.

När du vill svänga tar du först fram frambenet och kör rakt fram. Därefter för du fram lite vikt över främre knät. Då svänger du långsamt. Smålandsbacke låter optimalt.

Kolla filmerna från Ski with Urmas på youtube. Tycker att de är de bästa jag har sett.

https://www.youtube.com/user/SkiWithUrmas/videos

Gällande prylar kör jag NTNsedan flera år. Skulle rekommendera att du går direkt på det om du har råd. Du kommer att vilja ha det på sikt. Skidor ungefär samma som alpina. Ta inte längre än kroppslängd, det blir bara trassligt i början.

@snarkoff

Tack!
Av ren nyfikenhet, altinerar du mellan telemark och alpint, eller har du helt gått över till telemark?
Försöker bilda mig en uppfattning om hur många som fastnar totalt för telemark när de väl lärt sig hantera det i ungefär samma utsträckning som den alpina utrustningen.
Är än så länge av uppfattningen att de allra, allra flesta börjar åka alpint och lär sig telemark efteråt, men jag kanske har fel?

Många som börjar med att åka på telisar?

Bara telisar för mig. Ibland på offpistäventyr med kompisar är det svårt att hänga på men jag tror att jag inte tar upp alpint förrän orken är helt borta och det ligger nog 10 år bort.

jag slänger in några tips jag med gällande teknik:

FART! Farten är den vän på telisar. Att åka telisar i låg fart är komplicerat pga tyngdlagen. Du blir väldigt mycket stadigare med fart under laggen.

Sen ser man många nybörjare som överdriver knädoppet nå jävulskt. Det ska vara en naturlig rörelse som ger dig stabilitet. Knäet ska inte ligga nere på skidan. Vad gäller trycket på främre kontra bakre skidan går det inte säga 50/50 eller något annat. Det beror helt på teknik, förhållande, skidtyp, bindning osv. Generellt tycker jag se många som har för mycket tryck på baksidan som är nybörjare.

Och jag är inte så mycket för att förorda stavlös åkning för nybörjare. Tycker poleplanten är väldigt viktig i telis. Andra saker att tänka på är: överkroppen ska i största möjliga mån var riktad ner infallinjen hela tiden medan benen gör jobbet, en tydlig poleplant, få kontroll på bakskidan och låt inte den hänga och fladdra där bak (skidan ska kantas lika mycket där som fram), sladda inte runt i svängarna utan försök få upp ekipaget på kant och utnyttja stålkanterna.

Vad gäller utrustning vill jag slå ett slag för utlösningsbindning. 75 mm (voile eller 7tm) alt NTN.

Den här killen är ett föredöme vad gäller åkteknik

För att inte tala om Per Jonsson
Http://m.youtube.com/watch?v=aYet1jWn_n8

Senast ändrad:

@rackarns
Det enda tipset jag fick från den huvudskakande och skrattande fransosen som hyrde ut skidorna till mig var att jag skulle vända på huvudet och titta uppåt i varje sväng. Tyckte det stred mot all logik som existerande, och känns bra att du skriver att överkroppen ska vara riktd i fallinjen. Jag blev i stort sett illamående av allt huvudflängande.

Tack än en gång för hjälpen, är superpepp!

(Och jäklar vad ösigt, första sekvensen med switch satte jag kaffet i halsen)

Senast ändrad:
Ja, du skulle neråt Champoluc och härja va? Tyckte mig se någon tråd om det. Velat åka dit i evigheter, hoppas det är bra!
Och äh, klart det får plats. Extra takboxar, släpvagn eller en fastmonterad kundvagn så löser sig allt:)

Laggen ligger i boxen! Champoluc it is :)

Främst en alpinrandoresa men inget skänker ju glädje som ett grymt telisåk!

OK, köp den här klassiska boken. Den lär dig allt om telisåkning på ett roligt och enkelt sätt.

Allen & Mike's Really Cool Telemark Tips, Revised and Even Better!: 123 Amazing Tips To Improve Your Tele-Skiing (Allen & Mike's Series)

Har även deras briljanta backcountry bok som är överflödig i södra Sverige.

Det är ofantligt roligt att läsa igenom alla tips jag fått här, blir ruggigt taggad!

Min framtida karriär som proffesionell telemarksåkare (tycker ändå filmen visar oerhörd potential) får däremot nog tyvärr vänta ytterligare än säsong. Studentbudgeten stod och vacklade, svajade och trillade sedan bestämt ned på valet att faktiskt få åka tre veckor till alperna gentemot fylla mitt förråd med nya prylar som isådanafall hade fått stå och bli ömkligt dammiga i väntan på bättre tider.

Jag ska, som rik knegare däremot, köpa på mig alla nödvändiga prylar och suga i mig alla tips som skrivits ned, för att sedan lägga in prylarna i ett ännu större och ännu dammigare förråd (där allt får plats) för att jag inte kommer ha tid att åka på dem. Måste ju jobba för att ha råd att köpa mina prylar!

(Jag har varit på arbetsmarknadsmässa. Jag har blivit om ombedd att tänka på min stundande ljusa framtid. På alla valmöjligheter!! Så jag tänker lite extra på telemark)

Hmm. Muta med baguetter, pastaoch bacon kanske.
Få tjejer med telisar som jag sett dock, och de flesta grabbar har enligt empiriska undersökningar inte 37-38 i skor:)

Som lite god inspiration kan en ju glo lite på dom här amerikanarna som "pumpar upp å ner i vertikalen".
Om man kan bitvis stå ut med jävligt krystad "humor" och tveksamma musikval det vill säga..
Men det här med att glida genom vita drivor av snö med lös häl ser ut att vara, och är, fördjävla trevligt.

Hej,
är lite i samma situation som du.

Min pojkvän âker sedan 5 âr tillbaka, han tar bara fram sina brädor nâr det är riktigt mycket puder, annars är det telemark som gäller. Förra vintern kände jag att det alpina inte var roligt längre, trots nya pjäxor och skidor, och gav efter för att testa telis en dag. Vi har tur här hos oss att ha tvâ butiker som hyr ut telisar.
Fasen vad ont i benen man fâr, men attans vad roligt det var. Fortsatte att hyra under nâgra helger, men insâg snabbt att det inte skulle hâlla i längden. Mina fina vänner skramlade ihop till min 40-ârs prensent och det blev NTN. Mest för att det var de pjäxor som kändes bäst. Till skidor blev det ett par begagnade Scratch. Nu stâr allt och väntar pâ mig i hallen.... och pojkvännen är sâ avundsjuk pâ att jag nu har bättre material än honom.

Ser att pâ trâden är det mest killar som har tipsat. Jag har en bekant, skidlärare och mycket inriktad pâ telemark, som har gett lite tips. Hon menar pâ att när vi tjejer ska köra, ska vi tänka pâ att trycka fram bäckenet, sâ att vi fâr en mer avrundad position (vet inte om det är klart...) och detta gör att vi lâser höfterna och blir stabilare. Vi ska sticka ut sâ fort säsongen startar, sâ dâ hoppas jag fâ fler tips, se om jag kan skicka nât mer :-)

/Jane

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp