Rookiefråga bindning barnskidor

• Trådstartare Trådstartare FC1
  • Start datum Start datum

FC1

Medlem
Hej,

har börjat kika på att köpa skidor till äldsta barnet i familjen som sen får gå i arv till två syskon.

Kikar på Mantra JR där rekommenderad bindning är Marker free 7 (https://markerbindings.com/en-se/p/...djXl8ibptW_-eYGuu2BuSY0I1uS0x4Fm-KKp6-PZ8OTA5)

Läser jag på hemsidan står det "heel adjustment range 35 mm". Innebär det att bindningen kan justeras 35 mm för olika pjäxstorlekar utan att man behöver borra om? Dvs som en rälsbindning på hyrskida men endast 35 mm.

Stort tack på förhand!

Det låter rimligt. Barnen hade den bindningen, gick att justera hyfsat mycket. De hade även Völkl Gothama skidor. Vet inte om de är identiska, men de var magiskt bra skidor för hela berget. Enda nackdelen är att de inte inbjuder till carving, om man vill få dem till skolade pist eller race-åkare.

Är det marker ska det se ut som på bilden. Rälsbindning (kallas demo eller hyrbindning, då alla hyrskidor har det).
Bindningen skjuts på på en räls(platta). Bindningen skjuts fram och tillbaka för rätt pjäxstorlek (sullmåttet på pjäxan). Markeringar syns på bild. Är ett måste om ni tänker att skidan ska ärvas .

Bilagor

• Screenshot_20251123_145416.webp
    Screenshot_20251123_145416.webp
    194.1 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Ska inte se ut som denna bild. Som ni ser finns inga markeringar att justera efter. Tådel är fast skruvad i skidan. Bindningen monteras efter specifikt sulmått. Men finns liten justermöjlighet på häldelen, brukar gå juster mellan 2 olika pjäxstorlekar. Detta kallas fast bindning.
Fast bindning: billigare i inköp. Svårare sälja eller barn att ärva.

Bilagor

• Screenshot_20260107_173528.webp
    Screenshot_20260107_173528.webp
    109 KB · Besök: 43
Alla typ 10 par barnskidor min familj gått igenom har haft bindningar man justerar jätteenkelt utan verktyg efter pjäxmått. Vikten får ju justeras med mejsel såklart..

På barnskidor är rälsmonterat vanligast men finns undantag och marker 7.0 finns både som fast och som rälsmonterat. TS har länkat till den fasta varianten.

Senast ändrad:
Jag tror du får svårt att hitta en ny Marker bindning som inte är justerbar, så det är inga problem.
Mantra jr har länge varit go-to skidan för juniorer att lära sig åka på en riktig skida. Träkärna med flex och radie anpassad efter skidans längd. Båda mina barn har vuxit upp på dom skidorna, i tre längder och lilla syster har fått ärva.
Vi köpte skidorna på Skistarshopen, där ingick ommontering av bindningarna gratis när skidorna var köpta där. Nyttjades vid ett tillfälle när vi hamnade i osynk med storlekar.

Nu verkar det ha hänt mycket på marknaden för junior skidor, jag gissar att det numera finns bra konkurrenter till Mantran. Men den är fortfarande väldigt bra.

Den skidan har inte träkärna, så ett sämre alternativ än Mantran.
Att kalla en skida sämre bara för att den saknar träkärna känns som en klassisk pappa-analys och projicering av egna preferenser på barnens utrustrning. För en junior som väger en säck potatis (och äter fortfarande snor) kan en lättare kompositskida vara precis det som gör att de orkar åka hela dagen istället för att tröttna efter tre åk.

Hej,

har börjat kika på att köpa skidor till äldsta barnet i familjen som sen får gå i arv till två syskon.

Kikar på Mantra JR där rekommenderad bindning är Marker free 7 (https://markerbindings.com/en-se/p/...djXl8ibptW_-eYGuu2BuSY0I1uS0x4Fm-KKp6-PZ8OTA5)

Läser jag på hemsidan står det "heel adjustment range 35 mm". Innebär det att bindningen kan justeras 35 mm för olika pjäxstorlekar utan att man behöver borra om? Dvs som en rälsbindning på hyrskida men endast 35 mm.

Stort tack på förhand!
Hur gammal, tung och duktig är barnet i frågan?

Att kalla en skida sämre bara för att den saknar träkärna känns som en klassisk pappa-analys och projicering av egna preferenser på barnens utrustrning. För en junior som väger en säck potatis (och äter fortfarande snor) kan en lättare kompositskida vara precis det som gör att de orkar åka hela dagen istället för att tröttna efter tre åk.
Delar den uppfattningen till 100%!

Mina barn åkte inte på träkärna förrän jag bedömde dom som mogna för det. Bedömningen gjordes till 110% på pappas vilja att döttrarna ska utveckla sin skidåkning = projicering en masse!
Min fru har fått samma behandling, så jag har åtminstone varit konsekvent. 😊

Ett allternativ:

Tack för alla svar!

Äldsta tjejen är 10 och väger strax över 30 kg. Mellantjejen fyller 8 strax.
Mellantjejen är snäppet vassare men båda är duktiga åkare (åkt regelbundet sen de var små). Dock inte uberbra och föredrar blå/rött framför svart samt är åt det lekfulla hållet i sin skidåkning.

Völkl Blaze låter som ett intressant alternativ. Lik Mantran men med "rätt" bindningar.

Åh! Missa det. Verkar svårt hitta junior Allmountain skida med rälsbindning. På den tiden mina barn hade junior skidor ramla jag bara över det en gång, skida med fast bindning, och ja det blev inget bra. Tragisk att fast (budget) bindning även letat sig ner till junior skidorna. Blir ju 0 värde på begagnat marknaden.

Men här är junior blaze:

Känner lite så också. Vi har dessutom en till tjej i familjen (3,5 år nu) så vore toppen om man kan justera bindningen enkelt på skidorna.

Men hittade Völkl Blaze JR nu också i mindre längder så det låter fortsatt som ett riktigt bra alternativ!

Skillnaden på räls och fast är just skrivits ovan, att räls flyttas både tå- och häldel så att mountpointen alltid är hyffsat rätt.

På en fast bindning är tådelen fast men man har fortfarande endel justermån på häldelen. På Salomon/Atomic L7 varianten är det ca 25mm så 35mm som du skrev på markerbindningen skulle bindningen klara nästan 4 olika pjäxstorlekar utan att behöva borra om.

Jag gjorde precis så, köpte ett par atomic bent mini och satte en salomon L7 bindning, i år åker dottern på MP 21.5 pjäxor och även MP 22.5 kommer passa, när yngre dottern ska ärva skidorna, och ifall hon har mindre pjäxor kommer även MP 20.5 att fungera, och i värsta fall får man montera om ifall det blir ngt som jag inte förutsett..

Det som blir ”fel” är att mountpoint kommer hamna plus/minus 0.5cm, som troligen inte märks för barn på en allmountainskida speciellt mkt

Rälsbindningar är ju smidigare men verkar svårt att hitta löst, men ingår i de flesta paket man köper (skida+bindning) som standard, iaf på 90% som jag sett

Kanske är något!

Skillnaden på räls och fast är just skrivits ovan, att räls flyttas både tå- och häldel så att mountpointen alltid är hyffsat rätt.

På en fast bindning är tådelen fast men man har fortfarande endel justermån på häldelen. På Salomon/Atomic L7 varianten är det ca 25mm så 35mm som du skrev på markerbindningen skulle bindningen klara nästan 4 olika pjäxstorlekar utan att behöva borra om.

Jag gjorde precis så, köpte ett par atomic bent mini och satte en salomon L7 bindning, i år åker dottern på MP 21.5 pjäxor och även MP 22.5 kommer passa, när yngre dottern ska ärva skidorna, och ifall hon har mindre pjäxor kommer även MP 20.5 att fungera, och i värsta fall får man montera om ifall det blir ngt som jag inte förutsett..

Det som blir ”fel” är att mountpoint kommer hamna plus/minus 0.5cm, som troligen inte märks för barn på en allmountainskida speciellt mkt

Rälsbindningar är ju smidigare men verkar svårt att hitta löst, men ingår i de flesta paket man köper (skida+bindning) som standard, iaf på 90% som jag sett
Vi märkte det tydligt på vår son. Fick skjuta fram bindningen max på en fast bindning. Detta påverka hans åkning negativt.

Hittade dessa två också.

De och andra alternativ vi hittat kanske inte är lika fancy som Mantran men känns ändå som att smidigheten med systembindning i paket väger över.

Tänker att 10-åringen kan använda nu ett par säsonger och att den sen går i arv. Gillar de skidtypen kan man ju köpa bättre grejer senare i så fall.

Tillbaka
Topp