Ross 2004, Oversize

Ace_DG

Aktiv medlem
Ross 2004, Oversize
Jag antar att ni sett skidorna som alla Rossignolåkare får stå och hålla i målfållan på VM.

Jag höll i ett par 9X Oversize i Chamonix härförleden, och konstaterade raskt att dom faktisk var hela 68 mm under foten, fläskigt brätte och lite pin-tail liknande bakände. Monsiur expedit visste inte ett jota om dom just, utom att han hade fått dom i går. Han visste inget om längder, eller varför dom såg ut som dom gjorde. Likväl ansåg han att jag absolut borde ha ett par, just därför att dom var så unikt nya, som han utryckte sig. Det satt en s k Power Pulsion platta på dom också, som jag minns.

Har någon provat, eller sett, eller hört, eller vad som helst?

Den ohjälplige Rossräven,

/Ace DG

Ross 2004, Oversize
Såg nya Ross B2 (dubellkryss efterföljaren ) igår i Kanada. Fick reda på av Jack Monod i Banff att de är något mjukare än XX. Märkbar bredare stålkant, då XX var något känslig. Stålkanten gick hela vägen runt tailen(pss som snowboard). Ny foamkonstruktion dock osäker på om stålplattan ligger kvar.
Nya 9X låg bredvid men jag frågade inte om de.

Ross 2004, Oversize
jo, dom skulle finnas i fyra butiker i sverige i begränsad upplaga stog det i Åka Skidor.
men va tusan är oversize???

Ross 2004, Oversize
Racingskida med 68mm midja? Låter en hel del som Völkl P50 Supersport, det. Jag har inte provat någon av modellerna, men principen är inte helt fel om man vill ha en skida som funkar bra när underlaget inte är så hårt som vi ju alla egentligen vill ha det.

De "riktiga" racingskidorna är fortfarande rätt smala, men de får ju väldigt snabbt problem med att de skär ned sig och bromsar eller inte vill gå in i sväng så bra om det är bara lite mjukt i backen. Dessutom kan de ju vara rätt lynniga om man kör dem i korta längder med mycket skärning. Går det fort och man inte är fullt koncentrerad är det helt klart lite knäskadevarning om man har en 178 centimeters storslalomskida under fötterna. Med lite mer bredd under fotan kan man lägga på snäppet mer skärning och ändå få en skida som kräver mindre koncentration. Givetvis tappar man lite i snabbheten kant till kant, men väldigt, väldigt få friåkare utnyttjar eller har ens funderat på snabbhet kant till kant i alla fall.

HitMe

Ross 2004, Oversize
Förresten, varför stanna vid 68mm midja? Jag har en lång tid eftersökt en riktig storslalomskida breddad till dryga 80mm. V-Explosiv är det närmaste jag stött på, men då känns det snarare som en breddad super-G skida (skärningsradien motsvarar ungefär en modern störtloppsskida). G4an är bra, men jämfört med en riktig storslalomskida eller en Explosiv är skäret och greppet en bra bit efter.

HitMe

Ross 2004, Oversize
Jag testade 8X:en för två veckor sen här i Sverige. De var (kanske inte helt oväntat) riktigt ruggigt sköna i pisten och om man kör portar. De jag testade var 170 cm långa och de var imponerande fartstabila för sin längd. Nu är jag inget muskelpaket direkt (175 cm, 65 kg) men jag tyckte de var grymt stabila.

Jag pratade lite med försäljaren också angående nästa års Bandit-variant. Enligt honom så var det en helt ny skida omgjord från grunden. Han slängde ur sig en massa buzzwords om dämpning och sånt tjoffs. Lät väl bra men frågan är hur den funkar i praktiken.

Efter att ha tröttnat på mina till förbannelse spaghetti-mjuka Salomon Xscream så lutar det åt att det blir ett par nya Bandit-skidor nästa år. Jag har testat årets modell trivdes riktigt bra med den, är nästa års ännu bättre så blir det definitivt en sån. Ekonomin tillåter tyvärr inte två par nya skidor, annars hade jag nog investerat i ett par 8X också.

Litet tillägg: Jag hörde för några dagar sen att Ross iallafall i år tar löjligt mycket betalt för 8X (och 9X), iallafall i år. Siffran 9.000 kr nämndes. Givetvis utan bindning. Stämmer verkligen det?

Tillbaka
Topp