Ross Hero Elite ST TI, eller?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Hallå!
Är ute efter ett par renodlade pist-lagg med kort radie. Jag har ett par Enforcer 100 när det blir uppkört så typ Deacon 84 är inte intressant. Körde i helgen (Sälen) en hel del på Hero Elite (167) och gillade att de var väldigt följsamma vilket underlättade när jag tränade min carving-teknik. Testade även Völkl Racetiger SL (165). De var härliga på så vis att det gick att pressa skidan max och bara åka med, väldigt stabila. Dock tyckte jag de var lite "plankiga" och svåra att använda när jag letar olika rörelser/teknik, kanske för mycket skida för mig? Jag är dock fundersam hur Ross funkar när det blir hårt underlag, vilket var svårt att utvärdera då backarna var rätt mjuka.
Min data: 1,75 / 70 kg
Finns det några som kört Hero och kanske jämfört med annat som kan guida mig inför köp?

Heddious

Aktiv medlem
Jag har Hero LT i 172 som varjedagsskida (när det finns liftar och pister att tillgå, vill säga), och innan dess hade jag ett par Hero AT i 170. Har även kört lite på ST i just 167, men valde att skaffa LT till mig själv pga rekommendationer från skidlärarutbildning.
Det enda som skiljer dem vad jag vet är svängradien.
Anywho. Jag har aldrig haft problem med mina Hero på hårt underlag (utom möjligen ren blankis från smältvatten men vem har inte det?), de gånger det falerat har det inte varit skidans fel, utan jag som schabblat med tekniken. När det kommer till butiksracers så känns det som att de helt klart hör till den "snällare" (läs: lättare att vänja sig vid) änden av spektrat, men de går att vräka på med oavsett underlag, absolut. I någorlunda opucklig terräng har jag aldrig känt att de varit instabila.

Jag teståkte Racetiger SL en dag förra vintern, och kom inte alls överens med dem, (men så är jag lite av en flugviktare – 179/58), så jag förstår precis vad du menar med svåra att "leta rörelse" med. Jag upplevde Racetigern som att den bestämmer, och jag får åka med och att det inte fanns något utrymme för kompromiss. Med lite mer krut i benen är den nog jättekul, men för mig var den alldeles för kämpig. Hero passar mig bättre för jag kan ligga och nöta carvingsvängar med dem, men de är inte heller helt oregerliga i situationer där jag behöver sladda för att inte gå över styr eller bli alldeles för trött.

De enda andra pistracers jag provat de senaste åren är Salomons motsvarighet (minns inte namn), som jag skulle säga hamnar ungefär mittemellan Rossi och Völkl i hur "bestämmande" de är.

slasksno

Medlem
Hero tycker jag är ganska dämpad jämfört med tex racetiger och redster. Lite tyngre än racetiger men lite mjukare. Redster är en lite mer avancerad skida än de andra två även om alla är snarlika, tycker själv att redster är roligast. Tycker du Racetiger SL är för plankig och hård finns Racetiger SC men den är märkbart sämre när det är stenhårt.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Kan rekommendera att prova Rossignol Hero Master. Har ett mycket exakt uppträdande och är inte tungjobbad. Stabila och bra på riktigt!
Bättre än Hero Elite alla dagar i veckan!

JanN

Medlem
Kan rekommendera att prova Rossignol Hero Master. Har ett mycket exakt uppträdande och är inte tungjobbad. Stabila och bra på riktigt!
Bättre än Hero Elite alla dagar i veckan!
Vad skulle du säga om Master M16 vs M18? Ifall ändamålet är främst kort&isig kvällsbacke med barnen (dvs kort radius att föredra), men M18 bättre allround...funkar även de för korta svängar?

180cm/77kg, "skidar mycket, men ingen skolad race bakgrund"

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag har Hero LT i 172 som varjedagsskida (när det finns liftar och pister att tillgå, vill säga), och innan dess hade jag ett par Hero AT i 170. Har även kört lite på ST i just 167, men valde att skaffa LT till mig själv pga rekommendationer från skidlärarutbildning.
Det enda som skiljer dem vad jag vet är svängradien.
Anywho. Jag har aldrig haft problem med mina Hero på hårt underlag (utom möjligen ren blankis från smältvatten men vem har inte det?), de gånger det falerat har det inte varit skidans fel, utan jag som schabblat med tekniken. När det kommer till butiksracers så känns det som att de helt klart hör till den "snällare" (läs: lättare att vänja sig vid) änden av spektrat, men de går att vräka på med oavsett underlag, absolut. I någorlunda opucklig terräng har jag aldrig känt att de varit instabila.

Jag teståkte Racetiger SL en dag förra vintern, och kom inte alls överens med dem, (men så är jag lite av en flugviktare – 179/58), så jag förstår precis vad du menar med svåra att "leta rörelse" med. Jag upplevde Racetigern som att den bestämmer, och jag får åka med och att det inte fanns något utrymme för kompromiss. Med lite mer krut i benen är den nog jättekul, men för mig var den alldeles för kämpig. Hero passar mig bättre för jag kan ligga och nöta carvingsvängar med dem, men de är inte heller helt oregerliga i situationer där jag behöver sladda för att inte gå över styr eller bli alldeles för trött.

De enda andra pistracers jag provat de senaste åren är Salomons motsvarighet (minns inte namn), som jag skulle säga hamnar ungefär mittemellan Rossi och Völkl i hur "bestämmande" de är.
Tack, bra input!

slasksno

Medlem
Hero Master är betydligt mer avancerad än alla tidigare nämnda, fantastiskt isgrepp men kommer du inte överens med Racetiger kan Hero Master bli för svår. Framförallt i skärande sväng tycker jag Hero Master är lite slöare pga väldigt styv och den längre radien hjälper inte heller om just skärande sväng är målet.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Kan inte hålla med om att Hero Master är slö, tycker det är en kvick skida som är lättjobbad och precis i sitt uppträdande. Har dock inte testat Racetiger på länge, så ska inte riktigt uttala mig om jämförelse med den.
Kör Hero Master M18, 175 cm och har åkt SL-bana med dem. Visst, sladda för man göra, men tycker inte de är tungjobbade.
Snart dyker även årets upplaga i 173 cm upp i brevlådan, så skall bli kul att testa den och framförallt slippa "slåss" med min fru om vem som får åka på Hero Master ;-)

Utan att ha provat M16, så skulle jag säga att som allroundskida är M18 bättre. Har aldrig tyckt att den har för lång radie för vanlig piståkning.

slasksno

Medlem
Kan inte hålla med om att Hero Master är slö, tycker det är en kvick skida som är lättjobbad och precis i sitt uppträdande. Har dock inte testat Racetiger på länge, så ska inte riktigt uttala mig om jämförelse med den.
Kör Hero Master M18, 175 cm och har åkt SL-bana med dem. Visst, sladda för man göra, men tycker inte de är tungjobbade.
Snart dyker även årets upplaga i 173 cm upp i brevlådan, så skall bli kul att testa den och framförallt slippa "slåss" med min fru om vem som får åka på Hero Master ;-)

Utan att ha provat M16, så skulle jag säga att som allroundskida är M18 bättre. Har aldrig tyckt att den har för lång radie för vanlig piståkning.
Hero Master är en grym skida för allround piståkning, för skidinstruktörer är den perfekt eftersom den är lugn med bra grepp i styrande sväng oavsett hur isigt det blir. Men om målet är skärande sväng och man letar efter kort radie så skulle jag aldrig välja den framför kortsvängsskidor ifrån andra märken. Tror du kanske bedömer nivån på trådstartaren fel, just att racetiger kändes svåråkt tyder enligt mig på att Hero Master blir fel. Jag tycker mina Racetiger nu känns som leksaker jämfört med mina Masterskidor som kräver helt annan kontroll för att driva runt.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Nivån är en god poäng och jag håller med dig @slasksno i det. Hero Master kräver sin man/kvinna för att komma till sin rätt och som skidlärar-skida är den jättebra, håller helt med. I skidgarderoben hos mig finns även Hero Athlete SL och GS (FIS-godkända lagg) och med känslan av de skidorna i benen vill man gärna fortsätta i samma goda anda med bra lagg. Men, bra lagg är olika för olika åkare.

Jag måste dock passa på att utfärda en varning gällande Völkl Racetiger och Marker comp 16 (eller om den hette motion 16); den bindningen flexade i sidled, vilket gjorde att när man började kanta pjäxan, kantades bindningen, men skidan följde med kantningen först efter lite fördröjning! Helt värdelöst! Det gjorde att man inte fick grepp gradvis, utan först hände inget, sedan inget och sedan lite för mycket, men fortfarande med dåligt grepp.
Minns inte årsmodell på dessa prylar, men c:a 15/16-någonting. Röd/vita lagg och samma färg på bindningarna.
Skidorna var bra, men bindningarna skräp.
Hade vid samma tidpunkt även ett par Marker Comp 20, som var kanonbra, inget flex i sidled. (Lite annan konstruktion på DIN 20 jämfört med DIN 16-bindningen)

JanN

Medlem
Vad skulle du säga om Hero Athlete SL FIS vs Master? Betydligt mera krävande...?

Daniel-LAB

Aktiv medlem
HERO Athlete FIS, både SL och GS kräver mer om man skall få ut max av skidorna. När man åker lite lugnt, så känns det lite trögre och först när man pressar skidorna kommer det ett ordentligt gensvar tillbaka och känslan är ren och rå racing, precis som det skall vara.
Och så tänker man att man skulle gjort några fler benböj i gymet och helst haft 100 dagar på snö FÖRE jul så benen var ännu starkare :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp