Rossignol B3 som allroundskida?

LeMoniteur

Ny medlem
Har tänkt köpa nya skidor. Dock är jag som dom flesta andra och vet inte riktigt vad jag vill ha. Nu lutar det däremot åt B3:an 178 cm som jag tänkt använda som en allroundskida. Är 184cm väger drygt 72kg och har dem senaste åren åkt mest i alperna, där jag störts över att inte kunna åka så mycket utanför pisterna som jag velat. Mina gamla skidor har varit alldeles för mycket pistskidor.

Måste säga att jag ändå gillar att carva och jag har rätt god teknik - så frågan är hur jag kommer uppleva det att carva med dessa skidor i pisten? Kommer ju bli tvungen att åka en hel del pist och då vill jag ju att dom ändå ska vara ganska lekfulla att åka på. Vad tror ni helt enkelt om denna skida som allroundskida? Det närmatse jag testat är 174cm K2 apache reacon och den tyckte jag var sådär... Inte hunnit testa B:3an och kommer förmodligen inte ha nån möjlighet å göra det heller...

Självklart går det, men B3an är ändå lite mer fokuserad på just offpist. Jag ser ju att du verkar vilja åka ganska mycket allround, så jag tror faktiskt att B2an hade passat dig bättre!

B3 funkar i pisten om man har tekniken. ross gör överlag ganska lättåkta skidor. men varför inte köpa 184 cm om du är 184 och vill ha en allroundskida? ungefärlig kroppslängd brukar vara det bästa när det gäller allroundskidor. kortare endast om du ska köpa slalomcarvers!

Senast ändrad:
Varför tror du att B2an är bättre allround, är det för att den är några mm smalare? B3an i den längden jag funderar på har ju ändå hyffsat kort skärningsradie:

176cm 120/83/110 17.60m

Har även sett att B2:an bara klassas som en medelskida på svårighetsgraden, om nu det spelar någon roll - huvudsaken är ju hur man själv uppfattar skidan.... Jag känner mig däremot ganska mycket bättre än medel på att åka, och därför kanske B2an kommer vara tråkigare än B3:an? Eller ska jag rent utav satsa på en helt annan skida - drömmen skulle ju vara en skida med runt 80 i midajn som ändå är rätt svängvillig och roliga att åka på, även i pisten...

edit: jag vill gärna ha en svängradie på under 18 meter. Inbildar mig att åkningen blir roligare då. Det beror väl främst på att jag inte åkt på skidor längre än 176cm förr - och det borde jag ju absolut testa - men kommer som det ser ut nu inte ha möjlighet att göra det. Snöläget är ju inte det bästa i stockholmstraken :-S och vet inte om jag kommer hinna upp norrut å testa några skidor - innan "sportlovet" som man åker på när man går i skolan.............................

Senast ändrad:
Iofs är jag ingen mästercarvare men B3 funkar mycket bättre i pisten än vad jag trodde den skulle göra (även i isiga stockholmsbackar). Däremot funkar den sådär i djupsnö, utan då får man hyra fetlagg

Angående offpisten tror jag säkerligen att dom fungerar mycket bättre än mina gamla skidor som e 67mm i midja..... =)

Hyrde både B2 och B3 i Val Thorens mars -06!

Måste säga att bägge duger fint i pisten väldigt lättåkta men övertag till B3 an för att den kändes styvare inte så "fladdrig" som B2 an!

Är själv rejält sugen på B3!

Men jag tar hellre mina gamla lagg o en extra resa till alperna......man e ju inte miljonär precis ;)

Senast ändrad:
skidnarkoman sa:
B3 funkar i pisten om man har tekniken. ross gör överlag ganska lättåkta skidor. men varför inte köpa 184 cm om du är 184 och vill ha en allroundskida? ungefärlig kroppslängd brukar vara det bästa när det gäller allroundskidor. kortare endast om du ska köpa slalomcarvers!
En skida känner hur mycket du väger. Inte hur lång du är.

B3 är grym i offpist, särskilt om man vill åka fort. Man ligger ganska skönt bakmonterat på den så att det är ganska lätt att landa (framlänges) i puder.

Rockasilly där har du lite fel tycker jag. Man ska gå efter längden oxå så...

//H

OK-låter ju bra. Men åter till fråga, hur tror ni att 176cm B3 skulle vara att ha som min enda skida? En hel del piståkning kommer det ju trots allt bli...

Hm... Antar att den är det... Men jag skulle gärna hålla svängradien ner mot 17m. Skulle jag köpa 184cm version så skulle svängradien närma sig 19 meter, och det tycker jag känns lite för långt att åka på skär med i pisten. SKulle gärna ha möjligheten att åka något kortare svängar. Kanske är inte B3 ett bra alternativ för det jag vill ha ens??? :-S Måste bestämma mig snart - kan hålla på å vela om det här hur länge som helst......

Tror inte du märker skillnad på 19 meter eller 17 meter. Varför långt att åka på skär med 19 meter för? För att få bärigheten så borde du ha en skida i din längd. Framför allt så den inte är så bred så.

//H

Liten varning för att B3:an kanske inte är tillräckligt bred för dig. Om jag inte minns fel så motsvarar den förrfjolårets B2:a (dvs den gamla B3:an har blivit B4). Min flickvän kör på gamla B3:an (alltså B4:an nu) och vägrar att byta ens när det är hårt och isigt. Hon är väl ingen tävlingsåkare men inte många blåser förbi henne när det snöat.

Bestäm dig om du vill att skidan ska kännas bäst när det är bäst förutsättningar (puder till valfri kroppsdel) eller om den ska vara bäst i uppkört eller pisten. Det kanske är en självklarhet men själv offrar jag viss åkning för att det jag gillar mest ska kännas bäst så att säga.

Dessutom har du som sagt redan ett par pistskidor...
Och lyssna på Hasse.

Jag har ungefär samma längd och vikt som du har, åker fort i pist och offpist alltså borde jag ha samma önskemål som dig.
När jag skulle köpa nya lagg förra året stod valet mellan B3 (181 cm?) och Head Monster 88 (186 cm). Valet föll på Monstern och jag är riktigt nöjd med det valet (hade jag kanske varit med B3an oxå iofs)... Jag upplever inte 186 cm som långt på något vis, i pisten är de stabila med ett fint kantgrepp och bra respons. Inga problem med skidorna i lössnö, varken trixig skogsåkning (typ svensk fjällskog) eller öppnare ytor som i alperna.

Om två veckor går flyget över atlanten för ett 2 veckors test i Kanada. Återkommer ev med mer info efter det.

Lycka till

/J

Personligen så hade jag rekommenderat en bredare skida iom att offpistegenskaperna blir alldeles för lidande med en midja under 85-90.
Kanske dessa är något för dig?:
Goodha 181
Nordica Supercharger Enforcer 185
Völkl Karma(Mantra kanske)
Head Mojo 90
Dynastar big trouble
K2 Seth
Hendryx? (Hasse, ditt område)
etc

Inga problem att röja på i pisten med ett par bredare skidor så länge de har hyffsad skärning och du håller efter stålkanterna.

Tack så mycket för alla svar. Jag tror däremot inte att jag vill ha en skida som är så pass mycket bredare än B3:an. Kan hålla med om att jag ska ha en skida som är över 180cm om jag ska kunna "njuta" någerlunda av offpisten. Däremot så tror jag alltså inte att jag vill ha en så mycket bredare skida, eftersom att jag gärna håller svängradien under 19-20m. Eftersom att det kommer bli en hel del piståkning, måste skidan vara roliga att svänga med i pisten, roligit att kunna carva med svängar som är lite skarpare...

Vad tror ni om B3:an jämfört med typ headmonster 82 eller völkl AC4?

Senast ändrad:
sarasta: Jag har samma mått som dig, 186/72 och jag kör på B4 178cm. Jag tycker inte alls att man "måste" ha en skida som är längre än så. 178'an funkar utmärkt i puder. När jag köpte den ville jag precis som du att den skulle va lite lekfull och funka lite överallt. Jag lovar att jag hade INTE njutit lika mycket av skidan i t.ex. puckel eller smala skogsrännor om jag valt den längre. Nu är skidan precis som jag vill ha den.

Lita på dig själv och köp den som känns bäst. Känns 178'n bäst så kör på den.

Hasse: Ditt argument "du märker ingen skillnad på 17 eller 19 meters radie" tycker ajg är lite märkligt. Man känner lika stor skillnad mellan 17 och 19 meter som man gör mellan 178 och 184 cm. Om du inte kan känna skillnaden på 17 & 19 meter så kommer du inte heller känna skillnaden på 178 eller 184 cm.

Okej =) . Men b3an är ju ganska så mycket smalare än b4:an. Dessutom har B3an skarpare skärning så att köpa den i 184cm istället för 176 kanske inte är en enorm skillnad? Skillnaden i svängradie mellan de båda är ca 1.5m . Hur stor roll tror ni det egentligen gör, främst i pisten tänker jag väl på då?

JockeSki: Klart man känner skillnaden på 17 och 19 meter. Lika som känner skillnad på 178 och 184. Men bara för att man går upp en längd betyder det inte att man förlorar lekfullheten. Var det jag menade framför allt. Stor skillnad på skida och skida. Sen kör du på B4 den har ju en del större areal än B3 för bärigheten.

Hendryx har ju 17 meter på de flesta av sina skidor. Även dom som är 132 mm på midjan så det är 17 meter svängradie. Och dom bär i lössnön kan jag lova. Kolla på Vodoo Child. Den skulle nog passa dig tror jag.

//H

Hehe. Säker bra skida, men på nått sätt känns det lite overkill att åka runt på en skida med nästan 1 decimeter i midja och ha den som det enda paret skidor. Vet inte om det framgått - men jag vill ha dom skidorna som jag köper som mitt enda par.

Håller med vem det nu var som skrev att lite bredare midja är att föredra om du ska ha ett par allroundlagg. Kombinationen bred midja och kort radie tror jag på.

Har den som minsta skida. Den känns verkligen inte så bred som den är. Är verkligen inte overkill. Som sagt allt är upp till dig. Om jag någonsin skulle köpa ett par skidor så är det nog det paret jag skulle ha så ;)

Bara en lite fråga till dig Hasse ang hendryx.

När man köper ett par på t.ex Alpingaraget, Har du någon aning vilken bildning som ingår. Har hendryx någon bindning som dom kör med som standard, eller är de upp till försäljaren att förse skidan med en passande bindning?

Sarasta: Var i typ samma situation som dej inför mitt senaste skidköp, mina B1:or var för tunna offpist och jag ville ha en (1) allroundskida.

Jag valde Scott Aztec Pro, 80mm midja och 15? svängradie (tror jag). Då jag trots allt gillar att åka pist så ville jag inte ha fetare.

Har bara åkt enstaka åk ännu i pist men är ännu så länge nöjd. Den korta radien gör att dom är roliga att carva men 1 cm bredare i midja (B1 Vs. Scott) märks i kortsvängen.

Måste ju säga att jag gillade mina B1 bättre i pisten (inte så konstigt) men förhoppningsvis kommer jag gilla mina Scott ännu bättre när jag får testa dom offpist.

JA!
du kan ha B3 som allroundskida. Min kille kör dem som telisar, han är lite längre än dig och en del tyngre, men kör på 176. Han carvar i pisten och flyter i lössnön som aldrig förr! Iofs har han inte erfarenhet av så mycket bredare skidor, men men... Han är kanonnöjd.

Lycka till med vad du än väljer!

Jag var sugen på att inhandla ett par Scott Aztec pro förra året, men gjorde inte det. Kände väl att det inte riktigt var vad jag var ute efter, dessutom kostade ca 8000 kr på dom ställen jag kikade på. Men tilltalande med den skidan är ju trots allt svängradien... Just nu lutar det ändå mot ett par 184cm B3, dock är jag lite orolig att dom kommer bli "för" tråkiga i pisten. Trots att jag åkt skidor sen "små" barnsben har jag aldrig åkt på skidor över 180cm, eftersom man skulle ju ha korta carvingskidor när man växte upp. Kommer ju trots allt vara rätt stor skillnad mot dem 170cm långa halvkassa pistskidor som jag åkt på några år nu...

Antar att vilken skida jag än köper så kommer den nog ändå kännas bra, den är ju NY! =)

är detta en bra bindning till B3:an
Rossignol Axial 2 140 Ti Pro wide brake06/07

eller rekomenderar ni en annan - om jag nu skulle köpa denna skida.=)

Stackars liten som aldrig har fått njuta av 210 cm långa storslalomspett i pudret :-)

Bindningen är helt ok.
Och bredden på skidan är inget problem, bredden i sig brukar inte vara problemet, snarare vridstyvhet och radie.... Men man måste jobba lite mer för att få upp breda skidor på kant, men det är rätt mkt en vanesak. Själv använder jag bara mina pistskidor när det är stenhårt i backen eller om jag ska köra portar. Annars så kör jag Rossi scratch bc (99mm i midjan) som allroundskidor, och har inga problem att carva med dem i pisten. Och nästa par skidor blir nog ännu bredare, typ som en hendryx skida.

körde på ett par ross b3:or under tre veckor i blandat före förra säsongen och var riktigt nöjd, lättåkt skida, bra flyt off-pist där skidan kommer till sin rätt, bra i vår modd, fungerar bra i pisten även om det finns bättre skidor för ren pist carving.

Den längre skidan 184 ger större bärighet off-pist och bör vara lite stabilare, borde inte vara några problem för dig... kan vara ett sätt att utvecklas som skidåkare och korta sladd svängar är ju ute... Axial bindningarna fungerade okay, inget fel på dem, själv skulle jag nog välja en bindning från Salomon av gammal vana.

Ne det är klart att det finns bättre skidor för ren pist carving, men jag är ju trots allt ute efter en mer allround skida, å då får man ju tåla att någon del av åkningen kanske blir lite sämre - kompromiser...

Tror jag tänker satsa på B3:an 184cm ändå.

Salomonbindng, tänker du på "Salomon 914" då kanske? Den är faktiskt billigare än axial bidningen, vad skiljer dem åt? Kanske ändå tar axialbindingen eftersom den e grön å skidan e grön - lite mer stilrent. Iofs e mina pjäxor oranga å de förstör ju ändå allt om man nu tänker på de viset... =)

Senast ändrad:
Hade typ bestämt mig för B3:an 184cm. Sen idag råkade jag se att dom säljer Völkl AC4 177cm för strax under 6000kr på sportconrad. Fick nu stora skälvan å började undra om jag kanske skulle ta den istället, prisskillnaden är bara ca 600kr mer jämfört med B3orna. Ska jag köpa AC4 så är det 177cm som gäller , eftersom att det är den enda dom har på conrad... Så vad ska jag göra nu tycker ni? VIlken av skidorna hade ni tagit och vilken tror ni är bäst i pisten av dem?

Satsar nog ändå völkl AC4 177cm... Lite dyrare men säkert roligare i pisten än B3:an... Kommer nog trots allt ändå vara en övervikt på piståkningssidan inom den närmaste tiden...

Tillbaka
Topp