Rossignol Bandit 1 - Telemark?

• Trådstartare Trådstartare PSX
  • Start datum Start datum

PSX

Medlem
Skulle vara tacksam om någon ville ge mig några skidtips:

Är det någon som har använt Rossignol B1 som telis-skidor och vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur funkar skidorna i pist, is, och offpist?

Jag är 174cm och väger 60-65 kg. Har åkt telis i fyra år, gillar att åka fort. kommer köpa 170-180 cm långa skidor.

Enligt Åka skidors test 03-04 var B2:orna vällämpade för teliskning, men i Utemagasinets telis-test verkade det nästan som om B1:orna var bättre. ( de är ju dessutom billigare, och har sjukkit i pris till i år. )

Har inte åkt på B1:orna själv, men har snackat med en skidlärare som åkt en del på B2:orna förra vintern. Vet inte hur B1:orna men på jobbet så monterade vi telisbindningar på både B1:orna och B2:orna.
Vad jag har fått höra så är ju B1:an givetvis bäst i pisten, men att B2:an inte gör bort sig helt jämfört med lillebror. B2:an är ju säkerligen trevligare utanför pisten p.g.a bredden.

Välj själv och lycka till!

Tack för det svaret.

Vad tycker ni andra om längden på telisar. Samma som kroppslängden, längre, vad tycker ni är bäst?

Om du kör fort och mest i prist = B1. B2 är inte lika stabil och skön i skäret när det går undan, men trots allt lite mer allround.

Jag kör samma längd på laggen som på mig själv = 180 cm. Tror att det beror på vad du vill åka, skogsskidåkning är onekligen lättare med kortare skidor (och med det menar jag att 180 för mig är "kortare" skidor). Hade jag köpt nya nu så hade jag nog gått upp mot 190, för bättre puderflyt.

Skidorna är ett par Monster 85, som för övrigt rekommenderas till allt utom pistnötning.

Tillbaka
Topp