Snowboardåkare vill lära sig telemark!

Fredrika_L

Ny medlem
Hej!

Jag har åkt snowboard någon/några veckor nästan varje vinter i typ 7 år. Nu har jag blivit mer och mer intresserad av offpist och toppturer och funderade forra vintern på att skaffa splitboard men nu är jag riktigt nyfiken på att prova telemark!

Min enda erfarenhet av skidor är en dag i Björkliden förra året då jag hyrde slalom och åkte, det gick skapligt, fixade att svänga och ta mig ner för flera olika backar även om det gick väldigt långsamt ibland... Och så har jag åkt ländskidåor några gånger, men bara turskidor.

Jag är knappt 170 lång och väger ca 65 kg. Har väldigt starka ben, vilket kanske kan vara till hjälp!

Är det bättre att åka lite ner slalom först och sen börja med telemark eller är det rent av klokare att satsa på telis redan från början, så att jag slipper lära mig flera olika tekniker

/Fredrika

Lika bra att ta telisarna på en gång. De likheter som finns med slalom kan man lika gärna lära sig på telisar :)
Och vill man köra försäsongsträning, så har man ju utfall som bra träning.

Yep. Skippa slalomlaggen, annars måste du lära om när du sedan börjar med telis. Onödigt mellansteg.

Kan bara hålla med föregående inlägg.
Gick själv från snowboard till tele för två år sedan och har aldrig åkt alpint.
Lycka till

Precis som Aggehelltown gick jag också från snowboard till telemark för några år sedan. Jag bytte bort brädan av samma anledning som du, för att kunna köra toppturer. Jag ångrar mig verkligen inte. Telemark är så mycket roligare. Visst var det skoj med bräda men med telemark kan jag bara inte få nog :-) Om du tänker köpa utrustning kan jag varmt rekommendera en bindning med "turläge" om du ska köra toppturer.
Kör hårt!!

Tillbaka
Topp