Rossignol Pursuit 12 TI

Danijal

Medlem
Rossignol Pursuit 12 TI
Tjenare

Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp angående ett par skidor som jag funderar på att köpa.

Det är ett par Rossignol skidor med rocker, jag är en medelåkare och är 169cm lång, väger ungefär 85kg. Jag åker mest blåa backar och vissa röda.
Jag undrar om de här skidorna i längden 163 cm skulle passa mig? Finns tyvärr inte kortare.
Varför jag tvekar är för att jag opererade korsbandet för lite drygt 2 år sen, har åkt 2v fördelat på 2 år efter skadan men är rädd för att en så lång skida kan vara lite för "stor bit" för mig att svälja och i värsta fall åka på en ny skada.

Hoppas jag kan få lite hjälp av er kunniga.

Rossignol Pursuit 12 TI
Med tanke på din vikt så är det inga problem
Däremot skall du fundera på hur du vill åka, denna skida är en ren pistskida med liten radie.
Dvs den vill ha relativt välpreparerade backar och är gjord för att fungera bäst i relativt tighta slalomsvängar
Jag tycker du skall titta på experience modellerna av Rossignil i stället, mer mångsidiga skidor, breda med större radier och som funkar bättre då backen blir lite uppkörd.
Du behöver inte vara rädd för längden utan behöver en skida som bär upp din vikt, snarare lättare att hantera en längre modern skida. Den blir inte lika känslig för att du har rätt tyngdpunkt/balans på skidan. Så en am skida på 170 cm kan du säkert hantera utan problem
Pröva att hyra innan du köper

/GC

Rossignol Pursuit 12 TI
GoranC sa:
Med tanke på din vikt så är det inga problem
Däremot skall du fundera på hur du vill åka, denna skida är en ren pistskida med liten radie.
Dvs den vill ha relativt välpreparerade backar och är gjord för att fungera bäst i relativt tighta slalomsvängar
Jag tycker du skall titta på experience modellerna av Rossignil i stället, mer mångsidiga skidor, breda med större radier och som funkar bättre då backen blir lite uppkörd.
Du behöver inte vara rädd för längden utan behöver en skida som bär upp din vikt, snarare lättare att hantera en längre modern skida. Den blir inte lika känslig för att du har rätt tyngdpunkt/balans på skidan. Så en am skida på 170 cm kan du säkert hantera utan problem
Pröva att hyra innan du köper

/GC
Tackar för ditt svar men jag åker enbart pist. Har absolut inget som helst sug att ta mig utanför pisten. Har redan ett par nybörjaskidor så jag kände att detta var ett par som skulle kunna göra att jag blev lite bättre för jag höll mig kvar vid mina gamla just pga av knäskadan ville inte experimentera för mycket.

Rossignol Pursuit 12 TI
Jag föreslår ändå att du skall satsa på en lite bredare frontside carver t.ex den här om du vill ha Rossignol
http://www.rossignol.com/SE/SE/expe...uct_alpine-men-skis-all-mountain-on-snow.html
Du får en betydligt mer mångsidig pistskida som funkar i dom flesta fören
En skida som är gjord för att fungera även när pisten är uppåkt och som känns betydligt tryggare och stabilare.
Med din vikt skall du inte ha för veka skidor, du får inget ingrepp i en för vek skida och så blir den orolig när det går lite fortare. Även den lilla radien på pursuiten gör att den blir orolig om du inte vill svänga mycket. En radie runt 17 m är rätt lagomt för varierad piståkning.

/GC

Rossignol Pursuit 12 TI
Ok tack för hjälpen.
Ska fundera lite mera på vilken skida det blir, är just nu bara glad att jag kan ställa mig på "lite bättre" skidor och längre med tanke på skadan.

Rossignol Pursuit 12 TI
Lycka till
Lite längre å bättre skidor är bara till fördel.
Korta nybörjarskidor är nog det sämsta du kan åka på. Ostabilt och utan vridstyvhet ökar bara chansen att du ramlar och skadar dig.

/GC

Tillbaka
Topp