Rossignol S3 i pisten?!?

AdamClaeson

Medlem
Rossignol S3 i pisten?!?
Hålla hallå!

Har kikat runt en del på alla olika trådar och sökt info om Rossignol s3.

Kan få den sprillans ny med bindning för 2800!!! :)

Men vill inte köpa den om den inte funkar för pist.
Jag kör 33% pist, 33% puder, 33% park.

Är det någon som kört på S3:an i pist. Hur uppför den sig? Varför jag undrar är ju givetvis pga rockern....

Om det är till någon hjälp så är jag en avancerad åkare och kör rätt aggressivt. Väger 82 och är 186 cm.

Rossignol S3 i pisten?!?
OK, tack låter ju bra.... :D

Någon som även har koll på val av längd av S3:an? Jag gillar att köra på lite kortare skida då jag tycker att jag har mer kontroll på skidan. Brukar göra runt 170cm längd av skida. Vad jag har läst mig till verkar det som att man skall satsa på en lite längre skida när det kommer till rocker.

De jag funderar på är givetvis 177cm alt. 186cm. 186cm känns juh sjuuuuuukt lång!!! Hur blir en sån i parken? Blir 177:an för ostadig i pisten?

Tack på förhand!

Rossignol S3 i pisten?!?
Varför skall jag INTE välja 177:an?

Personligen tror jag att jag skulle ha roligare på den... Eller?

Känns ju som att 186:an skulle vara gubblång i parken och att man skulle förlora en hel del smidighet och spinn?

Fasen kan inte bestämma mig och jag skall köpa den idag!!! Drar ju till Hemsedal på torsdag...

Rossignol S3 i pisten?!?
Om det är till någon hjälp så är jag en avancerad åkare och kör rätt aggressivt.

Det skrev du själv... Och om du väger 86kg så är det indirekt självmord att åka på den, enligt mig, väldigt mjuka S3'an i 177-längd om du nu kör aggressivt. Kan du åka så är 186 inga problem. Ska du ha kul i pist och puder vill du verkligen ha 186.

Rossignol S3 i pisten?!?
Carled sa:
Om det är till någon hjälp så är jag en avancerad åkare och kör rätt aggressivt.

Det skrev du själv... Och om du väger 86kg så är det indirekt självmord att åka på den, enligt mig, väldigt mjuka S3'an i 177-längd om du nu kör aggressivt. Kan du åka så är 186 inga problem. Ska du ha kul i pist och puder vill du verkligen ha 186.
+1

ifall 186 känns "sjuuuuuukt" långt blir jag sjukt nyfiken på vad du åkt på innan?
I min värld går inte 82 kg "avancerad åkare och kör rätt aggressivt" ihop med oron för längd. Du skriver 33% park men det låter som snarare 80% på din oro? 177 i puder blir ju löjligt med dina 82 kg.
S3 i 186 mäter rätt kort också, de är ju typ 182 om man ställer dem upp. Kontaktytan på 177 och 186 är iofs nästan identiska då jag har för mig att 186 har längre rocker.

Rossignol S3 i pisten?!?
@ Jacob111, Jag försökte lägga upp en recension om skidan här på Freeride, men det verkar inte funka (eller godta den) jaja...

Jag är som sagt 186 cm och väger ca 85 kg. ca 25 års erfarenhet, kör allt och aggressivt! :) Har 20-30 skiddagar per år i snitt.

Jag måste säga att jag är sjukt nöjd med skidan!!! Mina orosmoment var:
1, att den skulle kännas för lång. Har åkt på en betydligt kortare parkskida innan. Och en längre för pudret, men ville jag ha EN allround-skida.
2, att rockern skulle bidra till att skidan kändes ostadigt i pisten. Någon som flera sk "experter" sagt att den skulle göra.. Tur att man själv varit skidförsäljare så att man ser igenom ovetande personal när det behövs... ;)

Dock tycker jag att längden var perfekt! OCH skidan fungerade även riktigt bra i pisten!!!

Jag åkte på skidan under tre dagar i Hemsedal. Åkte i manchesterpist, uppåkta backar, sjuuukt uppåkta oprepprarerade backar, puder, kartongsnö, skogsåkning och park. Ingen is dock, men vem åker där?!? ;)

Jag skulle säga att skidan passar den bra till avancerade åkaren som vill ha en "hela-berget-skida".

I pudret:
+++++

I skogsåkningen:
Skidan flyter riktigt bra och är kvick i svängarna vilket är viktigt i skogsåkningen då du ibland behöver parera ett träd som "någon" ställt ivägen… ;)

I pisten:
Jag tycker att den gick väldigt bra i pisten och är väldigt stabil. Så länge du ställer skidan på kant så kan du dra på för kung och fosterland!!! Men även på eftermiddagen när benen börjar tryta är den tillräckligt förlåtande… Jag tycker att skidan "svarar" snabbare än andra skidor jag testat. Tror att detta har med rocken att göra. Dvs att den redan är "böjd" så att säga. Känns som man snabbare kommer in i svängen. Något jag gillar!

Oerhört skön att blåsa på i långa svepande svängar. Testade även korta svängar. Och jag tycker den funka prima där med. :)

Så länge du ställer skidan på kant så är den riktigt bra i pisten!

I uppåkta backar:
Några av backarna under helgen var opistade. Kul på förmiddagen då det låg 2dm nysnö! :) Men på eftermiddagen då det såg ut som gigantiskt puckelpist börjar man kanske fundera över pistvalet. Helt ärligt så blev backen nästan roligare. Kunde dra på i full fräs och skidan shreddade sönder hela backen. Sjukt kul, sjukt stabilt. Inga konstigheter! :)

Skär genom ojämnheter på ett föredömligt trevlig sätt! :)

I parken:
Rockern gör ju att skidan blir väldigt lekfull. Man får inte lika lätt hugg på snurrar och den blir lättare att jobba runt med. Märkte knappt av dess längd när jag hoppade. Kanske även beror på att skidan är relativt lätt.

Med denna skidan blir hela berget en lekplats. Precis som det skall vara! :)

Det bästa omdömet är nog dock att jag har fått polaren att köpa samma skida.

Bästa och roligaste skidan jag åkt på!!!

Hang ten! :D

PS: Tack till er som rekommenderade mig den längre skidan! :) Till alla andra här på Freeride (div olika trådar) som funderar kring min åkning och val av skidor m.m. utmanar jag er gärna när som helst. Verkar vara mycket snack och lite verkstad. Är i Åre v.3, Serre Chevalier v.7, Trysil v.11. Be there or be square!!! Ds.

Rossignol S3 i pisten?!?
Jepp, köpte mina för 2800, men det är för att jag har kvar en gammal anställning och fick 20%... :) För gemene man går dom på 3500 på Intersport. Sedan kan jag ju inte svara på vilka butiker som tagit in dom. Men man kan ju alltid gå in i en butik och be dom beställa hem...

Rossignol S3 i pisten?!?
AdamClaeson sa:
Jepp, köpte mina för 2800, men det är för att jag har kvar en gammal anställning och fick 20%... :) För gemene man går dom på 3500 på Intersport. Sedan kan jag ju inte svara på vilka butiker som tagit in dom. Men man kan ju alltid gå in i en butik och be dom beställa hem...
Vad får du för bindning till då?

Rossignol S3 i pisten?!?
AdamClaeson- Var på skidan monterade du bindningen? Jag monterade mina som standard (vilket jag jag ångrar lite i efterhand, borde nog valt freeride dvs. 2 cm längre bak). Hur mycket påverkar dessa 2 cm?

Tillbaka
Topp