Rossignol Sin 7 - Hängning

CG14

Ny medlem
Tjena!

Köpte ett par Rossignol Sin 7 i höstas från Snow Leader. Jag undrar om någon här vet vad det är för "hängning" på dessa? Är dom fabrikshängda eller hänger Snow Leader skidorna innan de skickas?

/CG

Alla skidor (förutom vissa tävlingsskidor) som säljs i butik är slipade och vallade från "fabrik". Det är högst osannolikt att Snow Leader gör något såvida du inte beställt det. Jag vet däremot inte vilken hängning Ross lägger på sina friåkningsskidor.

/MM

När jag gick över mina Soul 7 HD efter första veckans åkning så kunde jag inte se att de var någon hängning, Max 0.5 möjligen men då jag la diamantbrynet mot belaget och tryckte ganska hårt i och för sig så tog det det på hela stålkantens bredd i alla fall.
Sidan är 90 grader.

Senast ändrad:
CG14 sa:
Ja, jag misstänket detsamma, 0,5 eller rentav 0. Vilken hängning och sidokant tror du på?
Jag tycker du funkade bra som de var men la 89 grader på kanten. Blir ju automatiskt lite hängning efter ett tag när man bryner av undersidan av stålkanten eftersom du i princip inte avverkar något belag med varken bryne eller fil.

Senast ändrad:
Definitivt hängda 1 grad eller mer. Inte en chans att Ross skulle massproducera friåkningsskidor utan hängning eller bara 0,5 grad, de skidorna skulle bli svårkörda och ge Ross problem ...

Men
@RWD , du kanske har rätt och i så fall har Rossignol problem! Tendensen de senare åren är snarare att man exprimenterar med hängningar på upp mot 2-3 grader. Enligt butiken där jag servade mina Völkl RTM 86 kör Völkl med 1,5 grad. Själv kör jag generellt 1/88 på alla mina skidor vilket ger en kant på 89 grader.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Definitivt hängda 1 grad eller mer. Inte en chans att Ross skulle massproducera friåkningsskidor utan hängning eller bara 0,5 grad, de skidorna skulle bli svårkörda och ge Ross problem ...

Men
@RWD , du kanske har rätt och i så fall har Rossignol problem! Tendensen de senare åren är snarare att man exprimenterar med hängningar på upp mot 2-3 grader. Enligt butiken där jag servade mina Völkl RTM 86 kör Völkl med 1,5 grad. Själv kör jag generellt 1/88 på alla mina skidor vilket ger en kant på 89 grader.

/MM
Jag ska dubbelkolla ikväll, men svårkörda är de absolut inte.
När jag tävlade drog vi bara några varv med tejp runt filen. ( Jag var lite mer pedantisk och mätte tjocklek på tejpen och räknade ut vilken vinkel det blev) men detta var på 80-talet : )

Jag har experimenterat lite med de pistskidor jag har haft innan (mest Völkl och Head) och det är ju inte någon enorm skillnad om man inte åker på tävlingsnivå.

RWD sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Jag har experimenterat lite med de pistskidor jag har haft innan (mest Völkl och Head) och det är ju inte någon enorm skillnad om man inte åker på tävlingsnivå.
Jag tycker snarare att det just är enorm skillnad, i alla fall när man närmar sig riktigt lite hängning. Ett helt plant belag ger en otroligt svåråkt skida. 0,5 grader ger väldigt aggressivt beteende i de flesta fall. 1 grad känns neutralt. Sen minskar effekten. 1,5 grad ger ingen jättestor effekt, utan ska man få skidorna riktigt flytiga måste man gå upp mot 3-4 grader.

Jag är inne på MM:s linje. Det är helt omöjligt att Ross levererar sina skidor ohängda. Det hade man märkt direkt genom att kunderna skulle klaga på att dom var enormt svåråkta. Är ett par skidor helt ohängda märker man det, även om man är helt grön på att analysera trim. Man kanske inte förstår varför det blir svårt att åka, men märker det gör man och väldigt få gillar den känslan.

Senast ändrad:
Har precis kollat och det ser ut att vara lite hängning, 1 grad skulle ge 0,035mm på 2mm stålkant, och det är det nog faktiskt, fick knappt in ett tunt kvittopapper, och det är väl runt 0,05mm.
Rossignol hävdar att de har 1 grads hängning stämmer nog.
Jag har dock brynt av kanten så lite av hängningen har jag ju skapat, om än inte mycket.
Kollade min sons skidor och han är rätt grym på att åka trots 7,5 år. De är till och med konkava. Han åker klart över medel även jämfört med vuxna. Rena skär i röda backar. (Ja det går fort)
Jag är fortfarande skeptisk till att det skulle göra väldigt stor skillnad.

Mäter jag över nästan hela skidans bredd 100mm så får jag ett avstånd på knappt 1mm (max 1mm) vilket tyder på runt 0.5 graders hängning

Senast ändrad:
Jag tog hem ett par soul 7 från Conrad nyss och hade samma fundering. Conrad kunde inte svara utan hänvisade till Ross. JO Sport som är distributör i Sverige svarade så här:
Hallå!
Kanten är 89
Hängningen är 0,5
Mvh Jo Sport

sekko sa:
Jag tog hem ett par soul 7 från Conrad nyss och hade samma fundering. Conrad kunde inte svara utan hänvisade till Ross. JO Sport som är distributör i Sverige svarade så här:
Hallå!
Kanten är 89
Hängningen är 0,5
Mvh Jo Sport
Ok! Det var intressant! Tackar!

sekko sa:
Hallå!
Kanten är 89
Hängningen är 0,5
Mvh Jo Sport
0,5 kan nog stämma då, dåremot var sidan 90 grader om man kan lita på kantfilen från swix.
Färgade kanten med svart märkpenna och testade både 88 och 89 innan den till sist tog hela ytan med 90 grader.

Många bud. Kör du på 1/88 så får du en allslidig slipning som bettar bra på hårt underlag och samtidigt är någorlunda sladdvillig ... Inga problem att ändra till en större vinkel vid handslip det omvända är värre! :-)

/MM

Färga sidan av kanten med en spritpenna innan du filar med kantfilen så ser du när det har tagit på hela kanten. Är sidokanten närmare 90 grader som på mina så får du "hyvla" bort lite på sidewallen (plasten ovanför stålkanten) annars tar det tid att fila ner till 88 grader.

Jag skulle inte röra undersidan av stålkanten (eftersom det verkar som att den är hängd från fabrik) om det nu inte är så att undersidan är mycket sliten (men då kan den även behöva planslipas först)
Börja eventuellt bara med ett diamantbryne (det ska du alltid göra innan du går på med fil oavsett för att ta bort eventuella härdningar i stålet efter stenar och dylikt som du kanske har kört på)

Skulle skidorna hugga eller vara svåråkta så skulle jag testa med att hänga främre och bakre delen av kanterna först och se om det hjälper innan jag gick på hela vägen.
Mindre hängning under foten alltså.
Som MM säger så är det lättare att öka än att minska hängningen (vinkeln på belagssidan alltså)

Avsluta alltid med ett fint bryne typ arkansas(använd vatten) eller keramik så får du en jämn och fin kant som håller längre.

Tillbaka
Topp