Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Sin 7 - Hängning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RWD" data-source="post: 1085227" data-attributes="member: 29440"><p>Färga sidan av kanten med en spritpenna innan du filar med kantfilen så ser du när det har tagit på hela kanten. Är sidokanten närmare 90 grader som på mina så får du "hyvla" bort lite på sidewallen (plasten ovanför stålkanten) annars tar det tid att fila ner till 88 grader.</p><p></p><p>Jag skulle inte röra undersidan av stålkanten (eftersom det verkar som att den är hängd från fabrik) om det nu inte är så att undersidan är mycket sliten (men då kan den även behöva planslipas först)</p><p>Börja eventuellt bara med ett diamantbryne (det ska du alltid göra innan du går på med fil oavsett för att ta bort eventuella härdningar i stålet efter stenar och dylikt som du kanske har kört på)</p><p></p><p>Skulle skidorna hugga eller vara svåråkta så skulle jag testa med att hänga främre och bakre delen av kanterna först och se om det hjälper innan jag gick på hela vägen.</p><p>Mindre hängning under foten alltså.</p><p>Som MM säger så är det lättare att öka än att minska hängningen (vinkeln på belagssidan alltså)</p><p></p><p>Avsluta alltid med ett fint bryne typ arkansas(använd vatten) eller keramik så får du en jämn och fin kant som håller längre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RWD, post: 1085227, member: 29440"] Färga sidan av kanten med en spritpenna innan du filar med kantfilen så ser du när det har tagit på hela kanten. Är sidokanten närmare 90 grader som på mina så får du "hyvla" bort lite på sidewallen (plasten ovanför stålkanten) annars tar det tid att fila ner till 88 grader. Jag skulle inte röra undersidan av stålkanten (eftersom det verkar som att den är hängd från fabrik) om det nu inte är så att undersidan är mycket sliten (men då kan den även behöva planslipas först) Börja eventuellt bara med ett diamantbryne (det ska du alltid göra innan du går på med fil oavsett för att ta bort eventuella härdningar i stålet efter stenar och dylikt som du kanske har kört på) Skulle skidorna hugga eller vara svåråkta så skulle jag testa med att hänga främre och bakre delen av kanterna först och se om det hjälper innan jag gick på hela vägen. Mindre hängning under foten alltså. Som MM säger så är det lättare att öka än att minska hängningen (vinkeln på belagssidan alltså) Avsluta alltid med ett fint bryne typ arkansas(använd vatten) eller keramik så får du en jämn och fin kant som håller längre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rossignol Sin 7 - Hängning
Tillbaka
Topp