Rossignol Zenith Z9 vs Völkl Tigershark 10ft/12ft

FanBee

Ny medlem
Hjäääälp önskar en novis i skidjungeln!

Min längd 193 vikt 95 åker till 95% i pist. (gillar fart och sväng)

Jag har testat Rossignol Zenith Z9 176cm och fann dessa som underbara, önskar nu hjälp att hitta liknande/jämförbara skidor. Har kollat lite på Völkl Tigershark 10 & 12....så nu till mina frågor:

- Är Rossens Z9:an jämförbar med Tigersharken?
- Vad är skillnaden mellan Tigersharken 10ft och 12ft?
- För/nackdelar mellan dessa 3 modeller?

Öppen även för andra förslag men har nu snöat in på dessa modeller.

Läst spaltmeter om dessa skidor och JA jag vet att jag borde testa Tigersharken åsså ;=)

Tacksam för svar...

/Mvh Magnus

Personligen hade jag kört på völkel, dom gör skönast skidor för pist imo.

Tigershark 10FT har lite mindre svängradie än 12FT. 10FT har måtten 121-73-105 och 12 FT har 124-79-108

Var i Åre på skidtestarhelgen och körde 10FT utan powerswitch och 12FT med powerswitch. Kom själv överens bättre med 10FT och testade dem ett par gånger varje dag. Köpte ett eget par för ett par veckor sen och är grymt nöjd med dem. Väldigt lättsvängda och stabila även i lite högre fart. Jag är 190 och väger ca 95kg också.

Har inte provat Rossignol Z9 utan bara Z6. Jämför man med Z6orna så tycker jag att Tigershark FT10 är mycket roligare i pisten.

Tack för svaren "vänner"...nu har jag gjort ett radikalt lappkasst och slagit till på rean...det blev ett par Elan Magfire 78. Skall göra premiären ikväll.

Läst en del om Magfire 78 och dom får oftast bra betyg och sedan så fick jag dom till bra pris. Det lär väl visa sig hur dom fungerar.

Inser att 78:an kanske inte kan jämföras med de skidor som jag startade tråden med.

Kanske blir toknöjd ändå...det visar sig inom kort ;=)

Föll bla för detta "För vem: Ett givet val för kraftfulla åkare som gillar att åka fort i både uppkörd och hård pist. Pallar en 100-kilosåkare. "

/M

Har ett par TigerShark 12 utan powerswicth. Skidan är grym i fin pist och fungerar bra när det är isigt. Så länge som det är mjukt och ojämt så är det mycket bra, men du får jobba ganska mycket. Däremot om du ska köra på berget och det är isigt och knöligt då är det ingenting att ha. Om det är hård broccolli så får du ingen känsla alls i högre farter. Skidan bara skakar i farter över 70-80 km.

Har inte testat Z9, men har testat Elan Magfire, den gillade jag. Den är mer fartstabil tycker jag. Fungerar både i pist och på berget. Har dock inte kört med Magfire i alla underlag så jag ska låta det vara osagt.

Tillbaka
Topp