Rüggsäck

iLd0tt0re

Medlem
Rüggsäck
Hej!

Jag är ute efter en bra allround-ryggsäck men jag hittar verkligen ingen som känns klockren. Den skall användas för toppturer (med skidorna fastspända) men även som en vanlig daypack när man inte går på topptur.

Följande krav har jag:

* Skall inte ha integrerat ryggskydd, airbags eller dylikt
* Skall kunna bära ett par alpinskidor (även av fetare snitt) på ett bekvämt sätt
* Skall kunna bära ett tjockare förstärkningsplagg inuti
* Ett bra bärsystem utan en massa remmar com flaxar och far omkring

Det känns ju som relativt enkla krav att tillgodose men jag har ändå inte hittat något bra. Måhända att jag letar dåligt...

Har ni någon favorit bland alla ryggsäckar som ni kan rekommendera?

Rüggsäck
osprey kode är en fin säck, passar många ryggar verkar det som. mammut hade nån säck jag provade i våras som var riktigt bra, minns inte namnet. annars gillar jag pieps myotis, bra lösningar för remmar, fästen och vätska. har aldrig riktigt gillat a-fästen, men för att vara såna funkar de bra.

Rüggsäck
Har en Haglöfs Rand som är ypperlig att bära tunga skidor med. Kanske kan vara nåt?

Funderar själv på en ABS "lavin" säck. Tyvärr så verkar själva säckarna vara åratal efter i utvecklingen jfr riktiga ryggsäckstillverkare. Verkar inte finnas några bra ABS kompatibla säckar att tillgå.

Rüggsäck
iLd0tt0re sa:
Det var ett bra tips. Räcker en 22 månntro eller ska man gå upp på en 30?
Jag kör själv på Kode 30 (stl L vilket innebär ca 32 l) och har fotoväska, vattenflaska, lunchpaket, lavinprylar, extra vantar och ibland en tjockare fleecetröja nerpackat. Med en 22:a hade säcken varit fylld till bristningsgränsen.

Senast ändrad:
Rüggsäck
Finns så otroligt många ryggsäckar som är skit, de flesta av dem IMO. (Visar sig oftast när man ska bära skidorna. Har ryggan A-fäste klarar den bara skidor upp till 90mm, sen kommer laggen för nära ryggen, och stoppern petar dig i ryggen. Har den I- eller diagonalfäste är detta fäst på så sätt att ryggan blir svajjig, och exempelvis fullkomligt mosar gogglesfacket. Eller så är öglan helt enkelt inte tillräckligt stor för att ta feta lagg. Epic fail!)

Osprey kode, som Linus nämnde ovan, är en ryggsäck som är riktigt bra och genomtänkt.
22l räcker för liftburen friåkning.
30l är bra om du ska hika lite m.m.
Själv tycker jag lite extra stor rygga inte gör någonting - du måste ju inte fylla den...

ABS är ju en bra säkerhetsprodukt. Som ryggsäck är den inte dålig, men inte jättefantastisk heller. Den funkar ok som ryggsäck.

Rüggsäck
Haglöfs Rand verkar av beskrivningen att döma vara rätt kompetent. Osprey Kode ser dock ut att vara mer solid, utan en massa remmar och liknande.

En Osprey Kode 30 kostar drygt 100€ hos Sport Conrad, det kanske får bli en sådan...

Rüggsäck
Har en osprey kode 22 som har använt mest för liftburen åkning men också en del toppturande. Trivs riktigt bra förutom med skidspännena(?), känns onödigt krångliga av någon anledning. Har provat en dakinerygga också, där var det väldigt enkelt att spänna fast skidorna men då trivdes jag inte lika bra med själva ryggsäcken.

Rüggsäck
Även jag har en Kode 30, inga problem att bära mina aptunga Völkl Gotama (122mm i bakänden) som A-frame, lätt att fästa stavarna också, jag har inte fått till det att bära skidor diagonalt men jag har å andra sidan inte direkt försökt, blir alldeles för yvigt att cykla med (och till det funkar A-frame skitbra).
Den sitter skönt när man åker och följer ryggens konturer, skönt med en tillräcklgit hård ryggplatta för att inte hårda saker som typ termos ska kännas igenom.

Remmarna på midjebältet och sträckarna för axelremmarna var lite väl långa för mig (176cm och 74 kilo) men det är ju lätt att klippa och smälta ihop änden, även om man kanske borde sy ett stopp också.

Kanske inte helt klockren som vardagsryggsäck men man lär sig hur den ska öppnas med tiden :)

Senast ändrad:
Rüggsäck
Med lite lättare skidor (dvs Dynafitbindning) så är detta bärsystem överlägset. Tar 10 sekunder att få på skidorna på säcken. Innan polarna ens fått på skidorna på säcken så är du halvvägs uppe.

Eller en sådan här

Senast ändrad:
Rüggsäck
Rudolfsson sa:
iLd0tt0re sa:
Jag kör själv på Kode 30 (stl L vilket innebär ca 32 l) och har fotoväska, vattenflaska, lunchpaket, lavinprylar, extra vantar och ibland en tjockare fleecetröja nerpackat. Med en 22:a hade säcken varit fylld till bristningsgränsen.
Jag ska beställa en sådan nu men undrar vilken storlek jag ska ha. Jag är 181 cm lång. Borde jag också ha en Large?

/C

Rüggsäck
iLd0tt0re sa:
Rudolfsson sa:
iLd0tt0re sa:
Jag ska beställa en sådan nu men undrar vilken storlek jag ska ha. Jag är 181 cm lång. Borde jag också ha en Large?

/C
Från ospreypacks.com:
Torso Length Hip Measurement Pack Size
> 20" / 51cm > 33" / 84cm L
18-20.5" / 46-52cm 30 - 34" / 76-86.5cm M
< 18.5" / 46cm <31" / 79cm S

Så fram med måttbandet och måtta :-) Jag är själv 184 och kör på L, så L bör passa fint på dig med.

Ha de fint!
/Andreas

Edit: För att förtydliga, måtten gäller för Kode. Måttangivelser för andra säckar från osprey hittar ni här.

Senast ändrad:
Rüggsäck
Lånar tråden till fråga om airbagsäckar. Det skrivs ju en hel del om ABS bärsystem, men hur är Snowpulse i jämförelse? God, anus eller smaksak?

Tillbaka
Topp