Ruskigt omoderna liftkortssystem

EricG

Medlem
Tjena. Jag bummade nio veckor i val thorens i vintras och måste bara ta upp deras minst sagt korkade liftkortssystem. ni som har vart där vet ju hur det fungerar och jag antar att det säkert går till på samma sätt på ett flertal orter i alperna. för er som inte vart där så har de inte passerspärrar som på de flesta svenska skidorter. keykard är ju t.ex. ett sånt system där man har liftkortet i en ficka och en platta läser av kortet utan att du ens behöver ta ut det.
i val t har de kontrollanter som står vid liftarna och vill att man ska ta upp korten ur fickan och visa upp. de står i liftkön och ska kolla allas kort medan köerna växer och växer..varför detta idiotiska system? har setam, som driver liftarna i val t, ett samarbete med franska arbetsförmedlingen där de erbjuder totalt meningslösa jobb till stackare som får stå å frysa arslet av sig och kolla på folks liftkort där de inte har en chans att se om det är killen/tjejen på kortet som räcker över det? i goggles och hjälm var jag inte speciellt lik mig på kortet iaf.
i ett annars väldigt modernt liftsystem som tre dalar är så känns det som att komma tillbaka till åttiotalet i sverige när man hade liftkortet i en plastficka runt armen, när det är liftkortskontroll.
ngn som har en teori om varför de har detta bajsiga system?
jag tjaffsade ordentligt både en och två gånger med liftkortskontrollanter när jag var där. fast det blir rätt roligt när de inte kan diskutera på engelska utan bara säger att jag är knäpp som tycker att deras system är knäppt. fransmän är roliga...tack för mig!

låter dumt med sådant system... men jag förstår att dom blev arga när du tjatade på engelska och om något dom inte styr över.. själv skulle jag bonkat dig i huvet ;)

Jo det är så i Val D Isere, men bara på nedersta stationerna. För man måste ju åka upp i dom för att kunna åka i resten, och man är ju inte alltid längst ner och kör.

När jag var uppe bland dom liftkortslösa liftarna pajade min dragkedja så det gick inte att öppna jackan. Då fick jag inte ut liftkortet, sen när jag kom ner fixade dom den så jag kunde visa kortet :P

Men helt klart. Det är jäkligt jobbigt att börja knäppa/blixtra upp jackan. Och det är större chans att man tappar kortet då också.

Det var lättare i Serre Chevalier, där har dom Keycard´s fast liftarna är bättre i VDI tror jag.

en orsak är den ekonomiska aspekten...för hur jävla dyrt komemr det inte att vara för valt thorens att skaffa ett keycard system som måste skötas och tas hand om...det finns ju liksom en jävla massa liftar...har varit där nere själv faktiskt...men om du bara har kommit upp från dom nedersta liftarna så lönar sig allt.....när jag var där första dan...så skulle vi fått liftkort men icke...så vi snegga oss genom liftsystemen och sånt för det stod liksom inte någon och kollade så det gick ju alldeles utmärkt....vi kom fakiskt upp till en topp...sen åkte vi runt där hela dagen utan några liftkort..

ska jag vara ärlig så tror jag man tjänar in ett keykard-system rätt fort istället för att avlöna massa liftwaffes som står där å ser ut som de tycker att de har världens tråkigaste jobb. (vilket de säkert har.)
sen tror jag inte att det är så värst mkt underhåll av dessa passersystem. plus att alla liftköer skulle röra sig smidigare. du slipper stå bakom ngn som lagt kortet i innerfickan och står och gräver efter det. bara fram med armen och passera en grind.

Var där v.8, och kan ju bara hålal med. Nån dag slapp man visa alls, och ibland stod det kontrollanter vid liftar högt upp, men inte vid de nere i byn(!?) Verkar ju mindre smart... Aja, så farligt är det ju inte som åkare att behöva plocka fram kortet trots allt.;)

En liten fråga bara eftersom jag inte har åkt där. Är det så att det pga detta system är massa tomma platser i liftarna eftersom de inte hinner läsa av liftkorten tillräckligt snabbt? Om inte har jag svårt att se varför systemet skulle ge längre liftköer! Ett liknande system finns i Vail/Beaver Creek, men där gick det otroligt smidigt.

/ylva

Poff....Sluta gnälla, börja klämma...lagg.

Saker är olika på olika ställen....acceptera sånt du inte kan ändra på men ändra på sånt du kan påverka.

Grejen är att dem har ju i alla fall nya liftar. På andra ställen jag varit har dem varken eller men inte fan klagade jag för det. Dizins nyastte lift är sisådär trettio år gammal. Tror du dem har keycard? nej! Tror du åkningen var grym? Ja!

En annan sak jag undrar över är. På många ställen är det ju idé att kolla bara i dalen i och med att alla måste åka den liften ibörjan av dagen. Men i ValT är ju åken så enormt korta. Om man åker kring just ValT så kommer man ju ner till byn stup i ett.

Menar du att kontrollanterna av liftkorten är har sämre kapacitet än själva liften och att det går tomma liftar för att de ska kolla liftkort? Man får det intrycket när man du skriver att köerna växer...

Haller med Ylva, i Cooper Mountain och Breckenridge for 5 ar sen funkade det kanon med manuell kontroll av liftkorten, var en hel dros kontrollanter vid varje dalstation som kollade med en streckkodslasare, for ovrigt jakligt trevliga och pa bra humor. Antar att det beror pa usas forfallandevis enkla anstallningsforhallanden att de kan ha det sa, i europa maste man betala sjukforsakring, pension etc for en sasongsarbetare.

/Mattias

Ang. Huruvida det är lönsamt för Val Thorens att införa Keycard system på hela orten:

Val Thorens är inte den enda skidorten i Alperna, och definitivt inte den enda i Europa. Vad jag vet så ansvarar inte Setam för alla skidorter i Europa, och de måste därför jobba på att förbättra sin "produkt", det vill säga skidorten Val Thorens. Ja, det är dyrt att införa ett Keycard system, men om Riksgränsen och Åre kan så borde väl en skidort med så många besökare och med ett sådant stort system kunna avvara en sådan summa?

jag kankse ska tillägga att det oftast fungerade bra med kontrollerna. är man i val t en vecka så upplever man det nog bara som skönt. jag åkte skidor varje dag i nio veckor och lessnade tillslut på de rätt så otrevliga fransmännen och fransyskorna som kollade korten.
tycker att de borde ha ett system för liftkort som matchar deras i övrigt toppmoderna anläggning.
annars älskar jag val thorens. ski in ski out på riktigt och grymt lätttillgänglig offpist. sen att vi åkte midjedjup puder 22 april i år och kunde lägga åttor i spåren vi själva gjort ner mot lac du lou kan ju tilläggas..men det hör iofs inte hit.:)

Själv tycker jag mest Val T känns som alpernas svar på lindvallen med berg massakerade av liftar överallt. Ingen frihetskänsla direkt utan mer en känla av skidindustri precis som i sälen. jaja...kankse bara min åsikt?

Jag kan flika in angående ylva och ericq ovan att även Jackson Hole och flera orter i Kanada har samma system som kanske inte är världens bästa. MEN här skiljer sig nordamerikanerna helt från Fransoserna. Nordamerikanerna är mer serviceminded och ser till att utsatta liftar som det lätt blir kö i går med fulla korgar till skillnad från Frankrike där alla försöker klättra över varandra i kön för att till sist åka i korgar som inte är fulla. En lätt ekvation utan ens kulram säger att om det sitter 4 i en fyrstolslift istället för genomsnitt 3 har du ju ökat kapaciteten med 25% Ett studiebesök för europeiska liftvaffe i Nordamerika kanske skulle göra susen.

Angående fransmännens kortsystem är det säkert för att typ Skidata inte är Franskt, dom kanske håller på att utveckla någott nytt med Peugeot eller Zitroen som kommer.

Anders (med några orter i bagagen)

Precis Erik! Det är ett åk i ValT det. I övrigt så är det bara en massa korta små åk överallt där det är späckat med liftar överallt. Bara min uppfattning.

Jag jämför med följande:

Chamonix: 2800 mfh rakt ner i dalen+massor av fler ställen där man lätt åker minst 1500 mfh + Grand Montets med 2100 mfh.

La Grave: 1 lift som går upp med över 2000 mfh och inte en massa liftar sicksackandes över hela berget som man måste korsa.

Elbrus: 1800mfh eller 2500mfh om du åker extra snövessla med i princip hur mycket yta som helst utan en massa liftar som sicksackar över hela berget.

Jämför: Cime du caron - lindvallen=1400-300=1100
Jämför: Chamonix - Cime du caron=2800-1400=1400

Således är skillnaden mellan Chamonix och ValT större än mellan ValT och Lindvallen.

du glömde en viktig sak i din jämförelse. antalet som är intresserade av att åka puder. för det är du väl?

Val T: Förhållandevis några
Chamonix: Galet många
Då spelar det ingen roll hur stor fallhöjd Chamonix har. Det blir iaf uppåkt på en kvart.

Det har du rätt i ericq. Dock kan man traska en kvart och då har man puder lång tid. Men om det är så vi ska tänka så föredrar jag nog Dizin där jag var i mars. Puder precis vid liften två veckor efter snöfall och ingen som är intresserad av pudret.

En "rolig" detalj: I Serre Chevalier har dom ett ruskigt omodernt liftsystem, med en massa knappliftar och oändliga köer. Men, de har keycardliftkort!

De har lika dant liftsysyem i Breckenridge. iaf för typ två år sedan. det kanske har förändrats sedan dess.

det var så i liftarna som gick nedifrån dalen i Val D ísere också.. lånade en kompis säsongskort några gånger.. lätt som en plätt! sen var man självklart inte så dum att man åkte ända ned igen!

Jag vill ta upp några system som är grymt gamla och fullt funktionella.

Ansätten:
där har de en papperbiljet ungefär som att åka spårvagn eller buss på -80talet. Det står enkel eller tur och retur. Tolka vessla upp från byn till liftarna 2 varav en barnlift. 125fallhöjdmeter med grym åkning och om du går till toppen får du fetta 400 fallhöjdmeter.
De som är där är tre småbarn och en förälder som har lagg och kläder från -70talet och är från kustlandet. priset har ligger på 140för en dag.

Blåsjön:
Där har de förtryckta lift kort som är meningen att man ska ha i en plast ficka. Som man kan ha i fickan bara du visar det för liftskötaren på morgonen. Där skriver de ditt namn och datum för liftkortets gällande på svart spritpenna. Det kallar jag mordert. 525fallhöjdmeter fjärde högst i sverige.3 liftar rakt i falllinjen.
alltid 2 meter snö snödjup och inte i snöfall. Det motsvarar ca. 6meter i snöfall. Totalt ensam i systemet max. 10-20 personer som åker i de dåliga pisterna.
Inte bredvid eftersom man får klättra om man ska ta sig utanför eftersom det är så mycket snö och när de pistat backarna så blir det kanter som kan vara svårforcerade.
Kanske ska sägas att liftkortet kostar så mycket som 150kr för en dag.
Vägen som går från blåsjön ocgh norrut till västerbotten är stängd under vinterperioden 10okt- 4juni.. de har precis börjat skotta fram vägen här i dagarna. den högsta snö skärningen på vägen uppmätes till 8meter snö. De andvänder tre snöslungor som är bland de största i sverige och en maskin som lättar upp snö och sedan en som blåser bort snön. Även några pistmaskiner andvänds där det är som mest snö.. obs. det är i sverig ejag talar om inte nån annan stans på andra sidan jordklotet. 28 mil från östersund. I nordvästra hörnet av jämtland.

Tyckte precis samma sak när jag var där v9. Var runt 10-20 minusgrader hela tiden och rätt jobbigt att behöva ta av sig handskarna för att få upp liftkortet ur fickan. Dessutom verkade det som att de valde att utföra kontrollerna den tid på dagen då det var mest folk och mest trängsel. Ett keycard-system skulle inte var helt fel... Dessutom skickade skidskolorna upp 3-4 åringar i stolsliften som inte ens nådde ner halvvägs till fotpinnarna. Kanske inte alltför genomtänkt.

Anledningen till att VT fortfarande har personlig kontroll är att de får bidrag av franska staten när de anställer de personer som står och tittar ihärdigt på ditt kort.
Allt handlar om ekonomisk gångbarhet. tre dalarna vinner ekonomiskt, tro det eller ej, mer på att ha dessa kontrollanter än att införa keycard system.

Varför inte gå tillbaka till den klassiska svenska metoden med plastficka runt armen som nämndes av ericq. löser ju alla problem, eller ? :)

inte för att jag tycker att det verkar vara ett så bra system, men känns som den bästa lösningen. har faktiskt 2 gamla plastfickor liggandes om nån vill köpa. :-)

Tillbaka
Topp