Rustler 9 vs Rustler 10

fabianSvensson

Aktiv medlem
Rustler 9 vs Rustler 10
Nån som har jämfört Rustler 9 mot 10an, bäst back to back? Vilken är en bättre skandinavien skida? Har inte testad nyaste Rustler än. 2024 Rustler 9 var trevligt. men lite för lite skida för mig. Kan beror på att jag testade den i 180 cm och är vana vid hårdare och längre skidor....
11an tyckte jag var för klumpig o svenska/norska skogar och offpist. Så ska man leta efter en 10a eller 9a? Kör på 2015 Bonafide i 187cm i nuläget. Dock närmar de sig end of life, mht till belag och kanter...

Rustler 9 vs Rustler 10
Jag tycker Ruster 9 är helt helt perfekt allround för skandinavien. Så rolig/kvick i sväng men samtidigt mycket fartstabil. Funkar i parken/skogen då den är förvånansvärt kvick. Såklart inte en puderskida men bra rocker så ok i stök. Låter som du ska ha 186.

Jag tycker 10an är för stor för våra förhållande och behöver mer ytor/fart.

Dock är ju Bonafide en riktig tunggung så gillar du den borde du kanske kolla på Blizzard Anolamy 102 eller 94.

Rustler 9 vs Rustler 10
60EF5A4D-256F-4F22-92E8-9A3B6868D97C_1_105_c.webp

Rustler 9 vs Rustler 10
Jag tycker Ruster 9 är helt helt perfekt allround för skandinavien. Så rolig/kvick i sväng men samtidigt mycket fartstabil. Funkar i parken/skogen då den är förvånansvärt kvick. Såklart inte en puderskida men bra rocker så ok i stök. Låter som du ska ha 186.

Jag tycker 10an är för stor för våra förhållande och behöver mer ytor/fart.

Dock är ju Bonafide en riktig tunggung så gillar du den borde du kanske kolla på Blizzard Anolamy 102 eller 94.
Tackar. De nya är ju så jävla snygg också. Jo, jag gillar mina bonafide, men inser också att något lite mjukare och svängladare skulle nog passa bättre till det jag åker nuförtiden. Man blir ju inte heller yngre och mer vältränad med tiden...

Senast ändrad:
Rustler 9 vs Rustler 10
Instämmer med föregående talare. 9 är mer skida, de väger ju samma trots 1 cm skillnad i bredd, och mer fartstabil. Om man däremot vill ha en skida som fungerar till allt tycker jag att 10 är bättre lämpad. Jag köpte 10 i 186 och satte på en shift. Perfekt setup att ta med på resan när man inte vet vilka förhållanden som väntar.

Nu frågade du specifikt om Rustler, men om du gillar rejäla skidor håller jag med ovanstående om att du borde kika på Anomaly. De är inte alls lika lättåkta eller lekfulla som Rustler men desto bättre carvers och med högre toppfart. Skulle säga att 94 är en lite snällare version av Bonafide. 102 är något helt annat, där snackar vi charger (om man fortfarande använder det uttrycket). Fruktansvärt kul - så länge man orkar hålla tekniken och inte blir farträdd...

Vill även slänga in Nordicas Unleashed-serie. Samma segment som Rustler men imo lite mer dämpade och något bättre carvers.

Rustler 9 vs Rustler 10
Vill även slänga in Nordicas Unleashed-serie. Samma segment som Rustler men imo lite mer dämpade och något bättre carvers.

Åkt några dagar på mina nya Unleashed 98 och gillade dem verkligen från första åket. Mycket svänglada trots sin bredd med en del metall (men mindre sådan än i Enforcers) utan att alls kännas som "spett". Dock litet tveksam när Fabian skriver att Rustler 9 var "lite för lite skida" - då kanske just Anomaly är mer lämpat som tidigare föreslagits.
Har teståkt en något smalare Anomaly, den var trygg och stabil utan att vara trög alls, lätt att påbörja svängar med den men sen får man fortsätta att "köra" den genom svängen, dock utan svårigheter.

Rustler 9 vs Rustler 10
Instämmer med föregående talare. 9 är mer skida, de väger ju samma trots 1 cm skillnad i bredd, och mer fartstabil. Om man däremot vill ha en skida som fungerar till allt tycker jag att 10 är bättre lämpad. Jag köpte 10 i 186 och satte på en shift. Perfekt setup att ta med på resan när man inte vet vilka förhållanden som väntar.
Ok, det gör ju inte saken enklare... Får väl testa båda back to back nån gång...

Dock litet tveksam när Fabian skriver att Rustler 9 var "lite för lite skida" - då kanske just Anomaly är mer lämpat som tidigare föreslagits.
Nja. Hann faktiskt testa en anomaly 94. Trevlig skida, såklart. Men på nåt vis har man tagit Bonafide/ Brahma och tryckt de mer åt Rustler hållet, ie. gör de lite enklare att åka. Tyckte de känns kul, men rätt tungt. Men kan vara jag. Ärligt talat hade jag då köpt en beggad Bonafide istället. Idén med att byta till Rustler skulle ju vara att byta till nåt mer lekfull. Kan lika gärna vara att jag köpa "nya" begadde Bonafide...

Rustler 9 vs Rustler 10
Åkt några dagar på mina nya Unleashed 98 och gillade dem verkligen från första åket. Mycket svänglada trots sin bredd med en del metall (men mindre sådan än i Enforcers) utan att alls kännas som "spett". Dock litet tveksam när Fabian skriver att Rustler 9 var "lite för lite skida" - då kanske just Anomaly är mer lämpat som tidigare föreslagits.
Har teståkt en något smalare Anomaly, den var trygg och stabil utan att vara trög alls, lätt att påbörja svängar med den men sen får man fortsätta att "köra" den genom svängen, dock utan svårigheter.
Jag har haft Rustler 10 (senaste modellen) Riktigt trevlig skida som funkar mycket bra i pisten också trots sin bredd, jag skulle inte tveka på att gå upp till 10 istället för 9 och 186 i längd på Rustler då de inte känns smidiga trots sin bredd.
Till i år köpte jag liksom @fredw ett par Unleashed 98 som är riktigt trevliga, lättsvängda och mycket roliga att carva med och tål hög fart. Kan verkligen rekommendera dem om du kör mest pist.

Senast ändrad:
Rustler 9 vs Rustler 10
Nja. Hann faktiskt testa en anomaly 94. Trevlig skida, såklart. Men på nåt vis har man tagit Bonafide/ Brahma och tryckt de mer åt Rustler hållet, ie. gör de lite enklare att åka. Tyckte de känns kul, men rätt tungt. Men kan vara jag. Ärligt talat hade jag då köpt en beggad Bonafide istället. Idén med att byta till Rustler skulle ju vara att byta till nåt mer lekfull. Kan lika gärna vara att jag köpa "nya" begadde Bonafide...

OK men då tycker jag du ska testa även Unleashed 98 om möjligt. De ser litet fåniga ut med sina twintips (som inte jag behöver och eg helst skulle skippa, om inte annat för att lättare få ner dem i gondolernas skidhållare...) men ger ett helt annat seriöst intryck när man står på dem.

Rustler 9 vs Rustler 10
Nja, unleashed 98an är inget som få blodtrycket att rusa för mig. Ifs inte teståkt än, men har inte gillat Nordica skidorna jag testade. Och kan inte se hur den skulle passa bättre än Rustlern. Den är ju även tyngre.
Jag ska inte byta till nåt som är bättre att carva pist än rustlern, för det har jag ju idag... Kommer inte köra huvudsakligen pist. Mest skog/ liftnära offpist + några turer, därav är vikten inte allt för oviktigt...
Inser att just frågan om man går på 9an eller 10an är ganska individuell. Få ser om jag kan testa de. Mina är ju inte slut än...

Rustler 9 vs Rustler 10
Nja, unleashed 98an är inget som få blodtrycket att rusa för mig. Ifs inte teståkt än, men har inte gillat Nordica skidorna jag testade. Och kan inte se hur den skulle passa bättre än Rustlern. Den är ju även tyngre.
Jag ska inte byta till nåt som är bättre att carva pist än rustlern, för det har jag ju idag... Kommer inte köra huvudsakligen pist. Mest skog/ liftnära offpist + några turer, därav är vikten inte allt för oviktigt...
Inser att just frågan om man går på 9an eller 10an är ganska individuell. Få ser om jag kan testa de. Mina är ju inte slut än...
Eftersom 9an och 10an har samma vikt så skulle jag välja utifrån hur bra flyt/ djup snö de ska kunna användas i.
Och Unleashed känns inte tung men har mycket mindre rocker, typ ingen, så inte nån offpistskida direkt utan lämpar sig mest för pist.

Rustler 9 vs Rustler 10
Om du mest kommer att hålla till utanför pist skulle jag definitivt ta 10. Jag tycker att man vinner ganska mycket i flyt på den extra centimetern, men man tappar knappt något i stabilitet. Eftersom rockern både fram och bak är så lång och hög känns skidan kort och enkel att få runt bland träden. Jag håller med om att 11 är lite väl klumpig för skandinavien, men 10 och 11 är rätt olika skulle jag säga.

Med det sagt så kan du inte välja fel. Det är världens roligaste skidserie, imo.

Rustler 9 vs Rustler 10
Om du mest kommer att hålla till utanför pist skulle jag definitivt ta 10. Jag tycker att man vinner ganska mycket i flyt på den extra centimetern, men man tappar knappt något i stabilitet. Eftersom rockern både fram och bak är så lång och hög känns skidan kort och enkel att få runt bland träden. Jag håller med om att 11 är lite väl klumpig för skandinavien, men 10 och 11 är rätt olika skulle jag säga.

Med det sagt så kan du inte välja fel. Det är världens roligaste skidserie, imo.
I 186 cm är det faktiskt bara 6 mm skillnad i mitten...

Rustler 9 vs Rustler 10
Vilka andra liknande skidor har du testat nyligen?
Det beror lite på var man drar gränsen för liknande. Förutom de jag nämnt tidigare i tråden har jag provat bland andra Black Crows Justis, Black Diamond Impulse 98, Völkl Blaze 94 och 104 (eller om det var 106), Atomic Maverick 95 Ti och Extrem Project 91 som väl är i samma segment eller i närheten. Gillade allihop på olika sätt! Var det något du tänkte på?

Tillbaka
Topp