Ryggsäck för långa människor

Sugardaddy

Ny medlem
Hej,

Är det någon som har något bra tips för en skidryggsäck för långa personer, jag placerar kalufsen 198 cm över fotsulorna. Jag letar efter en säck 30-40 liter med bra möjligheter att sätta fast skidorna, övriga finesser som ryggskydd och diverse intelligenta fickor är ett plus men inte nödvändigt. Viktigast är trots allt att den ska sitta bra på en rygg som är lite mer avlång än de flesta.

Jag har en Osprey Switch 40+5 och är väldigt nöjd med den. Den har hängt med under all min
skidåkning i vinter (toppturer, heliski och helt vanlig pist), senast nu i helgen. Nu är jag inte så lång
(blott 183cm), men säcken har dels många justeringsmöjligheter, dels finns den i olika storlekar,
beroende på bärarens längd.

Namnet 40+5 innebär att man kan plocka ut en liten 5-literssäck som (troligen, jag har inte testat)
klarar av spade & sond. Den är också förberedd för vätskesystem som går i ena axelremmen. Den
finns också i en mindre variant 25+5 om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Den här har jag. Apbra. Jag mäter nånstans på 187-188, och den sitter perfekt. Går att förlänga/förkorta om man vill genom juserbara remmar i axeln. Du kan även justera alla remmar med en hand medans den sitter fast på ryggen. Kanske inte lättaste, men det går. :)
Plats för 3 skidor, stavar, sond, spade, och allt annat du vill ha med dig. Perfekt för nästan allt!

Jag är 195 cm och har en Osprey Switch 18, en säck för dagsturer, som funkar bra, god passform och bra inställningsmöjligheter. En större Swith modell 25 eller 40 modellerna bör passa. Vad jag vet finns Ospey's modeller tillgänga i olika storlekar, alltså en av deras säckar finns i 2-3 storlekar (S,M,L). Har en ryggsäck från franska Millet som jag använde tidigare som jag var mycket nöjd med. Någon av Black Diamond's säckar kan oxå vara något att titta på, modell Revelation, t.ex.

jag kör med en salomon valdez 150 , den är tine så stor men många möjligeheter för stavar skidor , bräda osv

skön många fack genom tänkt :P men den kanske bara är 25-30 liter:P

Har själv en Klättermusen Gunger 50 som sitter skitbra och det kan man bara tacka höftbältet för! http://www.klattermusen.se/km_produkter/art_of_carrying.asp Jag testade många säckar innan jag köpte min K-mus säck. Jag ville att säcken skulle vara väldigt allround så jag inte enbart kan använda den till skidor utan till vandring också och då är K-musens system mycketbra i och med att man kan "kitta" sin ryggsäck efter hur dagen ser ut! Tex: idag ska jag ut på en hike tur så då tar jag och sätter dit skidfästet på ryggan, sedan när man kommer hem så kanske man blev sugen på lite isklättrning så då är det bara att byta till isklätterkittet och sedan dagen efter

så kanske man bara vill ha en avskalad säck eller vill kitta en med packfickor!
Prova själv och upplev skillnaden mellan höftbältena!

Tillbaka
Topp