Ryggsäck för toppturer, <40l

Nojlas

Aktiv medlem
Är på jakt efter en bra rygga för toppturer.
Har kikat runt lite i forumet och bland rescensionerna, men hittar inte så mycket info om lite större säckar på sisådär 40l

Har kikat på:
Arc'Teryx Borea: http://www.arcteryx.nu/butiken/product.php?uid=28
Arc'Teryx Khamski: http://www.arcteryx.nu/butiken/product.php?uid=460
North Face Spire 45: http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=APG8
Klättermusen Gungner: http://www.klattermusen.se/km_produkter/gungner.asp

Arc'Teryx Borea verkar vara en grym säck, men 3700:- är lite småsaftigt... Khamski verkar ok, men har hört att bärremmarna och avbärarbältet är dåligt paddade och känns inte riktigt dimensionerade för säckens storlek. Någon som kör på Arc'Teryx och kan kommentera dessa säckar?
North Face Spire verkar vara väldigt enkel, nästan för enkel.
Klättermusen Gungner verkar vara en ok ryggsäck, men har inte hört något om dem över huvud taget. Någon som äger en eller har klämmt och kännt på en?

Kanske någon har något annat förslag på en schysst rygga? Alla tips, reflektioner, idéer osv mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Snackar du om turåkning eller toppturer? Och hur långa turer handlar det om?

Ooos, toppturer menar jag. Så klantigt av mig... har rättat till det nu :)

Dagsturer, alltså en rygga på sisådär 40-50 liter.

Senast ändrad:
Jag tycker att folk i allmænhet har før stora sæckar på ryggen nær dom går dagsturer. Det blir vældig klumpigt, och åkningen påverkas direkt.

I vintras hade jag næstan alltid minsta sæcken, med min Bergans Backcountry Guide 32 liter. I den tycker jag att jag får plats med det mesta. Har jag full glaciærutrustning så blir jag dock tvungen att ha repet på utsidan. Detta påverkar inte stabiliteten i sæcken, utan medfør mest att repet slits snabbare bara. Min sæck ær byggd før att vara smidig, inte før att bæra tungt med. Har du tænkt ha skidorna på ryggen vældigt mycket ær den kanske inte det bæsta alternativet. Jag føredrar dock att ha skidorna på føtterna, och då fungerar den perfekt.

Jag har också en Bergans Alpine Guide 50 liter, som jag dock inte har hunnit åka skidor med ænnu. Køpte den eftersom jag hade planer om att gå Haute Route i våras, men det blev aldrig av. Den har ett riktigt bra bærsystem och ær full av finurliga finesser. Nackdelen ær att den blir lite tung. Tror den væger 2,2 kg. Den finns också en modell på 40 liter. Ganska prisværda tycker jag dom ær. Jag plockar dock inte fram denna sæck om jag inte ska ha tælt eller sovsæck med, och då handlar det ju inte længre om dagsturer.

Det var ganska længe sedan jag klæmde på en Borea. Kommer bara ihåg det fantastiska bærsystemet. Men eftersom jag behøver kunna bæra brædan också, om jag ær på det humøret, så valde jag bort den. Køper du Khamski så kommer du bara snegla avundsjukt på folk som har Borea :)

Annars tycker jag att du ska ta en titt på Ospreys sæckar också. Både Switch 40 och Switch 55+5 tror jag ær riktigt bra. Jag har dock hørt att dom gjort om hela serien till i år, så jag vet inte om ovan næmnda modeller finns kvar.

Om du køper sæck nere på kontinenten, så har Grivel en vældigt intressant alternativ också. Gul ær den, och lite øver 40 liter. Vældigt lætt.

Som sagt, køp inte før stor sæck. Det påverkar åkningen så oerhørt. Æven om man tænker att man inte ska packa den full, utan komprimera ordentligt istællet, så blir det oftast inte så. Man slæpar med sig før mycket skit.
Jag och två kompisar var på vår førsta vintertælttur i vintras. Delade upp en topptur i två, och øvernattade på 3000 meters højd. Visst, sjælva upplevelsen var fantastisk, men det berodde inte på skidåkningen. Vi hade så jækla tunga sæckar så varje svæng blev ett h-vete. Antingen blev man baktung, eller framtung, och så fortsatte det.

Har redan en 28l rygga, men när man ska få plats med:
Spade
sond
stighudar
fleecetröja
matpaket
camelbackpåse
extra drickaflaska/termos
kamera (stor)
trekkers (väldigt sällan)
...och lite annat skit så blir säcken totalt sprängfylld och man tvingas hoppa på fanskapet för att få ner alla prylar i den.

Som du säger micke så blir en stor säck mycket klumpigare, och risken är att man släpar med sig en massa onödigt skit...
Men en säck på ca 40l hade varit optimalt tror jag. Kör än så länge inga flerdagarsturer, men inte omöjligt att det blir sånt i framtiden.
Kikade lite på ospreys säckar, men hittade inget jag gillade... bergans alpine guide 40l såg ju rätt OK ut! Ska kika lite närmare på den...

jag har en bergans alpine guide på 40 l. tycker den är lagom när man ska på dagstur. finns att köpa på www.getout.se. den har ett rätt rejält bärsystem om man lassar i mycket prylar. det enda problemet var att ryggen var för kort på den men jag var hos skomakaren och modifierade den så nu är den grym!

Da Kine har ett par säckar som skulle funka. Har själv kört med Chute, en 39 liters säck där man mer än väl får plats med allt. Största fördelen med den är väl priset. Tror jag pröjsade 800:- för min. Den har hållt ett par år men kvalitén är inte topp. Väger en hel del också. Dessutom tycker jag att skidfästena är lite svajiga. Men man får vad man betalar för.

Har en gugner från klättermusen som är grym men saknar en del fästen som underlättar på turen. Använder därför inte musen till det.

Har kollat på en ny säck på Norröna som verkar smut. Kommer dock tyvärr inte ihåg namnet.

[nicklas]

Jag har en K-mus Gunger 50. Jag köpte den för att jag ville ha en allround säck som skulle passa till allt och lite till. Och det gör den verkligen! Jag använder den som vandringsrygga fast då med 2st 10extrafickor på sidorna = 70l och som topp/turryggsäck i bergen.

En annan sak som är kanon med Klättermusens ryggor är höftbältet! Helt f*cking underbart på längre turer. Kanske är lite ovant i början och smärta kan uppstå men med mer vana och användning så märker man skillnaden! ska alltid köra på Klättermusens ryggor!

chrtur sa:
crilleus sa:
... Kanske är lite ovant i början och smärta kan uppstå men med mer vana och användning så märker man skillnaden! ska alltid köra på Klättermusens ryggor!
Kanske låter dumt men om man får ont av att bära den så kan den väl inte vara så otroligt bra?

Men kanske spårar ut litegrann nu eller kanske vi skulle göra en ny tråd av detta? Vilka saker har man med sig att det kräver 50 L som säck vid en topptur?

- C
ja. ont och ont... höftbältet är konstruerat så att det ska ligga på höftbenet isället för att rämmen klämmer runt höftbenet och med K-musens system så kan det kännas som att man får en liten domnande känsla vid höftpartiet där remmen sitter. När man har använt säcken lite mer så är det inga probs med höften, bara frid och fröjd

hmm.. ja. ett stormkök, gasolflaska modell stor, ett Hilleberg, mat, en apelsin(om solen tittar fram), rastplagg, lavinsnöre, grävpåsar(om man gör en bivac), extra strumpor och en microfleece eller vad man föredrar som mellanlager. 50L går åt. Glömt lite säkerhets prylar.. men min lathet säger mig att det inte är aktuellt att ödsla fingerkraft..

Senast ändrad:
chrtur sa:
crilleus sa:
ja. ont och ont... höftbältet är konstruerat så att det ska ligga på höftbenet isället för att rämmen klämmer runt höftbenet och med K-musens system så kan det kännas som att man får en liten domnande känsla vid höftpartiet där remmen sitter. När man har använt säcken lite mer så är det inga probs med höften, bara frid och fröjd
Alltså detta är något som är kopplat med att du måste bära in säcken? Eller ett alltid återkommande fenomen?

- C
Jag skulle då säga att man får "bära in säcken" Det kan ju skilja från person till person..

Vad jag tar med mig är:
Spade
Sond
Försthjälpen väska
Stighudar
Föstärkningsplagg (duntröja, väst eller jacka, beror på årstid)
Extra mössa och hanskar ( jag har varit med om att saker har blåst iväg, då är det bra med extra)
Vindsäck
fika (thermos, mackor och en chokladkaka)
Vattenflaska alt vätskepåse
Toapapper
Skräppåse, lämna inget efter dig förutom snygga spår i snön!
Karta och kompass
Mobiltelefon, avslagen så att den inte stör trancivern.
Reparationsprylar (skruvmäjsel, tång, extra truga, slivertejp mm)

Allt det här får plats i en 30l rygga.

Sen om jag ska gå på en litte tuffare tur så kan jag behöva ta med mig stegjärn, isyxa, alpinsele, 8mm rem 30 m, några skruvkarbiner, snöankare, iskruvar, slingor mm. Då anväder jag mig av en 40 liters rygga.

Micke

Dakine poacher är en bra säck. Till bra pris! typ 35-40 liter stor.
50 liter låter stort och klumpigt för en dagstur. Om du har en stor systemkamera som stjäl plats, så kanske du ska kika på en kombinerad kamera/dagsturssäck?

Ja 50l var väl kanske lite att ta i...
Hursomhelst så är det just kameran (som någon nämnde) som är den stora boven i min ryggsäck. Utan den så får allt plats, utan problem. Men den vill man ju helst inte vara utan. :)
En rygga på ca 35l hade kanske kunnat funka ändå...

Jag kör med Dakine Ridge 31 liter. Den är ganska lätt sitter tajt och har massa fack och fastsättningsremmar om du skall ha skidorna på säcken. Smart öppning i ryggen. Bra höftband som avlastar ryggbanden. Har funkat kanon för dagsturer. Med spade sond och lite fika går det att få den väldigt tajt mot kroppen viket gör att man knappt känner den och man behöver inte ta av den om man åker stollift. På toppturer släpar jag även på Alpinetrekker i min som får plats. Det finns säkert flera bättre ryggsäckar, men den funkar bra och är prisvärd. Åk till någon affär och testa hur de känns. Tajt och inte för stort känns bäst när du åker.
Anders

Tillbaka
Topp