Ryggsäck istället för ryggskydd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I princip skulle en hård ryggsäck skydda dig mot något hårt som hotar att tränga in i din rygg, typ stubbe, rail eller liknande.. men då måste du va säker på att den täcker hela ryggen, som ett ryggskydd gör och att den verkligen sitter fast så att den inte glider åt sidan vid ett ev fall..
Har testat några väskor med inbyggda ryggskydd både på insidan mot ryggen o på utsidan men tycker inte de satt särskilt skönt så jag kör på vanligt ryggskydd istället. De skyddar ju mot saker du har i väskan också samt att det är ju inte alltid man orkar släpa med sig väskan bara för att man ska ut o åka lite.. men ett smidigt ryggskydd kan man alltid ha på sig!

Bra tips även i den här tråden - tack! Det känns vettigast att köra med ett "riktigt" ryggskydd..

Känns som om denna fråga redan behandlats ca 100 ggr i detta forum.
Klart som korvspad att du inte bör ha en ryggsäck istället för ett ryggskydd.

det finns slimade ryggsäckar med inbyggd rygplatta, nåt annat i stil med rygsäck med typ kuddar lr annat är nog inte att rekomendera för riktig åkning men är nog bättre än inget!

du tänker dig typ en som denna kanske

boblebee.jpg

orginal bild med eventuell copyright: http://homepage.mac.com/sato44/img/boblebee.jpg
(för att det inte ska bli tjafs om vems bild det är)

har en själv, har inte ett dirket ryggskydd inuti men den ska dämpa smällar någorlunda iaf..(kan inte säga hur väl dock)

http://www.boblbee.com/jsp/public/technology/technology_section.jsp
på detta sett ska den typ fungera

Senast ändrad:
Jag hade en ryggsäck med ryggskyd innuti förut. Tyvärr blev den stulen så kör nu med ett vanligt ryggskydd. Tycker inte det är så stor skillnad trivselmässigt men kanske snyggare med ett vanligt ryggskyd man kan dölja....

Vad snackar ni om...?
Vad använder ni ryggskygg till? Att åka pulka på?
Behöver du ett ryggskydd för att skydda dig och inte bara ha på afterski i idre kan du inte ha en rygga med "skydd" i.
Ryggan tappar du snabbare än någon kan säga bacon om du faller brant, o då gäller det att skydden sitter innanför kläderna.

Jag tycker inte det är jobbigare att köra både platta och rygga än bara rygga....Jag känner att jag har något på ryggen men stör inte på något sätt! Jag kör ett headskydd och dakinerygga. Det finns egentligen ingen anledning till att inte köra med ryggskydd också....

Som sagt denna fråga har varit uppe ex antal gånger förrut så jag låser denna tråd. Ska det vara så svårt att söka i forumet först??

//H

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp