Ryggsäck offpist ink lavinkit. Tips?

Tjena!

Mitt namn är Linus Cederlund och ska ner o säsonga i vinter i Val d'Isere. Har ett gäng polare med mig som är likasinnade som mig och vill ut i offpisten. Jag har lite erfarenhet av offpist i sig (duktig på att åka, men ej kunnig inom lavinkunskap) och nu är det dags att köpa ryggsäck.
Har köpt lavinkitet Mammut Barryvox S Package, och läst i tidigare trådar att det kan vara svårt o få plats med ett lavinkit vars varumärke inte är det samma (?). Så tittar på Mammut-ryggsäckar och kom fram till Nirvana 22-35L verkar vara en bra fit för mig.

Har ni andra tips på ej ABS ryggsäckar? Samt erfarenhet på lavinkit från ett varumärke och en ryggsäck från annat och spelar det roll?

Tack på förhand,

Linus Cederlund

Har samma barryvoxkit som dig, men kör med en Ortovox Freerider 22 Avabag och spade+sond får plats utan problem, även om inte ryggsäcken är den största. Men tror väl att storlek på spade och sond är rätt standardiserat, så det är nog bara att välja och vraka.

Sen kan jag väl bara råda dig att faktiskt köpa en ABS-ryggsäck. Den är ett relativt (i förhållandet till ditt liv) billigt inköp som ökar dina chanser att överleva en lavin markant. Och gå för guds skull minst en ordentlig lavinkurs och köp dig själv https://www.naturkompaniet.se/calaz...apm-qCPdzeBjhBESr_jh8hlSKBSfHJFsaAqa1EALw_wcB
och lär dig allt som står där i, för det hjälpte mig att undvika en lavin som tog 3 personers liv i april.

Med önskan om härliga säkra dagar på berget, Jakob

Du kan köpa ryggsäck från vilket märke som helst. Men ta gärna med spade och sond till butiken, så ser du om det passar? Ibland blir det lite trångt med skaftet på spaden i ryggsäcken.

Har samma barryvoxkit som dig, men kör med en Ortovox Freerider 22 Avabag och spade+sond får plats utan problem, även om inte ryggsäcken är den största. Men tror väl att storlek på spade och sond är rätt standardiserat, så det är nog bara att välja och vraka.

Sen kan jag väl bara råda dig att faktiskt köpa en ABS-ryggsäck. Den är ett relativt (i förhållandet till ditt liv) billigt inköp som ökar dina chanser att överleva en lavin markant. Och gå för guds skull minst en ordentlig lavinkurs och köp dig själv https://www.naturkompaniet.se/calaz...apm-qCPdzeBjhBESr_jh8hlSKBSfHJFsaAqa1EALw_wcB
och lär dig allt som står där i, för det hjälpte mig att undvika en lavin som tog 3 personers liv i april.

Med önskan om härliga säkra dagar på berget, Jakob
Tack Jakob!

Både farsan och på forumen här på Freeride är det ABS rygga som gäller förstår jag det som. Enligt mina polare kommer vi ej dra ut långt ut i offpisten, men det kanske är klokt ändå att ha en sådan rygga. Ska gå lavinkurs hos Skistore innan avresa, och köper definitivt boken!

Hur lång är du och hur sitter väskan längs ryggen? Är själv 193 och har sett folk som klagar på för korta ryggsäckar eller för långa för den delen. Tack!

ABS är ett märke, som har haft sitt eget uråldriga airbag system. De verkar ha nyare ryggsäckar med Alprides modernare system. Men jag skulle titta på andra märken om jag var ute efter en ny airbag ryggsäck.

Tack Jakob!

Både farsan och på forumen här på Freeride är det ABS rygga som gäller förstår jag det som. Enligt mina polare kommer vi ej dra ut långt ut i offpisten, men det kanske är klokt ändå att ha en sådan rygga. Ska gå lavinkurs hos Skistore innan avresa, och köper definitivt boken!

Hur lång är du och hur sitter väskan längs ryggen? Är själv 193 och har sett folk som klagar på för korta ryggsäckar eller för långa för den delen. Tack!
Det låter som en bra plan! Även om ni inte tänker dra ut långt ut nu, så vet man inte hur man tänker när det är en "sån där dag" och ni ser något fantastiskt åk som egentligen är utanför komfortzonen. Om man då beslutar sig för att göra det åket, så skall man ha all säkerhetsutrustning som man kan ha. Better safe than sorry!

Gällande ryggsäcken så skulle jag säga att den är kortare, men tycker att den sitter bra på ryggen, men midjebandet sitter långt upp om du har det spänt. Men det är inget man stör sig på, det ser bara lite fult ut. Jag är 191 så vi har liknande längd.

Snödjup

Tillbaka
Topp