Ryggsäck för liftbaserad offpist. Tips?

Hej igen!

Har ett tidigare inlägg om lavinryggsäckar om ni vill ha lite backround. Men detta inlägget är egentligen fråga om man inte köper airbag-ryggsäck, och vill ha en liftbaserad offpist-ryggsäck som ska ha utrymme för ett lavinkit (Mammut Barryvox S Package). Har inte jättestor möjlighet nämligen att åka till affär och prova (bor inte i närheten, närmaste 4h iväg) och undrar därför vilken storlek ni kör på ryggsäckarna och hur är utrymmet efter ni har i lavinkitet?

Tänker väl generellt sätt:
- Fleece, extra tröja
- Vattenflaska
- Ngt att äta
och såklart lavinkitet.

Har inte skitmycket erfarenhet av att åka utan päronen som brukade dra med sig allt sådant :)

Tack på förhand!

//Linus

Väldigt nöjd med min Ortovox Haute Route 30S. Plats för all relevant säkerhetsutrustning (hudar, sond, spade och första hjälpen-kit) i separat fack. Får plats med det jag behöver för en dag i backen i huvudfacket, för flerdagars turer med övernattning är den nog lite liten. Finns även i större varianter (32, 38 och 40), min är gjord för lite kortare personer.
Fördel att den är relativ slimmad om man drar ihop den, så kan oftast behålla den på ryggen även i sittliftar. Inte massa remmar som hänger åt alla håll heller.

Senast ändrad:
Jag har en Ortovox Freerider 28, tycker den funkar klockrent för min typ av användning då jag enbart åker lift-baserad offpist. Har vid enstaka tillfällen spänt fast skidor samt hjälp på ryggsäcken och gått en kvart, vilket fungerat bra. Duger säkert till att gå längre turer, men har ej provat.

Har spade och sond i separat lättillgängligt fack. Finns även ett eget litet fack på toppen för typ goggles, mindre första-hjälpen kit och liknande. Man öppnar hela sidan mot ryggen för att komma åt resten, finns lätt plats för lunch, extra tröja, vantar och annat som kameror till exempel.

Tycker att den storleksmässigt (28 liter) är perfekt för en dags skidåkning. Har åkt med den i princip tom några gånger, upplever inte att den skulle vara för stor eller otymplig då heller. Likt ovanstående kommentar så är det inga remmar som far runt här heller, den är smidig.

Jag har en Ortovox Freerider 26, som är väldigt bra och lätt rymmer allt man har med sig på en dag. Skönt med inbyggt ryggskydd.... Man slipper få nån del av spaden i ryggen ;). Lite begränsning för väldigt långa skaft till spaden. Min pieps skaft är på gränsen. Min K2 skaft som är utdragbart funkar utan problem...
Dock har jag skaffat en Deuter Freerider Pro 34+ för ett tag sen. Mest tänkt att användas för längre/ flerdagsturer. Men har märkt att jag mer och mer använd deutern även på dagsturer och liftbaserat åkning. Tror inte jag har använd min Ortovox alls förra vintern. Så smidigt med lite mer plats... Ska sägas att jag oftast har barn med mig + all packning som följer med de ;).
Båda har lavinfack. Deutern har ett extra fack för hudarna, som är super smidigt... Den sitter såpass bra att det inte gör nåt om den är rätt tom, tycker jag...

Väldigt nöjd med min Ortovox Haute Route 30S. Plats för all relevant säkerhetsutrustning (hudar, sond, spade och första hjälpen-kit) i separat fack. Får plats med det jag behöver för en dag i backen i huvudfacket, för flerdagars turer med övernattning är den nog lite liten. Finns även i större varianter (32, 38 och 40), min är gjord för lite kortare personer.
Fördel att den är relativ slimmad om man drar ihop den, så kan oftast behålla den på ryggen även i sittliftar. Inte massa remmar som hänger åt alla håll heller.

Jag har samma ryggsäck men i 32 liters-versionen. Håller med om det positiva och tillägger att det finns ett fack för Googles/solglasögon samt smidigt nät för hjälmen.

Jag har en Evoc Line Pro 20L som jar är mycket nöjd med. Två turer till Japan med pistnära offpist och den fnukade utmärkt.

Smal profil så att det går bra att åka sittlift utan att ta av sig den, men ändå med ett integrerat ryggskydd (som går att ta ut) och camlebak-hållare. Bra med fästen och den fixar ett extra lager, extra vantar och lite karra m.m

Enda nackdelen är att hjälmhållaren behövdes köpas separat...

Tillbaka
Topp