Ryggskena

Rogoo

Ny medlem
Ryggskena
Hej!
Jag tänkte inför kommande vinter investera i en ryggskena men vet inte var jag ska köpa den..
Jag vill att den ska fungera utan att märkas, så att säga... Så var köper man dem? Har de bra ryggskenor i de vanliga butikerna, typ Stadium och Intersport? Finns det nån hemsida som säljer bra grejer?

Tackar för eder hjälp

Ryggskena
Köp ingenting på intersport, stadium, teamsportia osv...! Skydden man hittar i sådana butiker brukar påminna om deformerade ikea-skärbrädor med lite tyg på. Jag vill också påminna att en av dessa butikskedjor sålde en inlineshjälm som visade sig ha sämre skyddsförmåga än en mössa!

Mitt tips: Kör på MC-skydd, eller skidskydd från en tillverkare av MC-skydd. Då vet du att de är testade. Om du har för avsikt att slå i hårdare föremål, typ stenar eller din spade i ryggsäcken kan ett hårt ryggskydd vara att rekommendera...

Kolla in t.ex http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html

Ryggskena
PS: när du kommer till MC affären kanske du skall be om ett ryggskydd, eller back-protection, en skena är inte riktigt vad det handlar om i detta fall.

Ett alternativ som kanske inte är lika 100%igt, är att köpa en ryggsäck som har inbyggt ryggskydd, brukar du åka med ryggsäck ändå och har saker där i kommer det skydda dig rätt bra med. det blir väldigt klumpigt om du har ryggskydd samt ryggsäck. så det ena eller andra... så titta runt på nätet o i affärer så hittar du nog nåt.

Ryggskena
dainesse ett italiensk fabrikör som länge pysslat med mc skydd, de gör alpin skydd som är riktigt bra! snyggast på marknaden...

Ryggskena
har provat "västen" från Head på stadium, tyckte den satt skumt över skulderbladen.. Själva skyddsskalet verkar genuint, men varför måste materialet som går ut över skulderbladen vara så hårt? Det tar emot när man vrider och flaxar med armen, hade inte alls känts bekvämt att åka med tror jag. Kanske bara satt så på mig, men jag har provat andra som fortf skyddar ryggraden men låter skulderbladen röra sig fritt.

Tillbaka
Topp