Säsongkort

Staza

Medlem
Säsongkort
Hej! Jag tänkte åka lite i vinter:
26–30 dec i Vemdalen
2–5 jan i Åre
8 dagars liftkort kostar runt 5200 kr, men då slog det mig att det är ungefär hälften av ett säsongskort (ca 10 500 kr just nu).
Så jag tänkte kolla om det är nån som har ett säsongskort och inte ska åka de här dagarna som vill “hyra ut” kortet för typ halva priset (2600 kr)?

Eller nån som vill köpa ett säsongskort efter 6 jan för runt 7,5–8k?

Säsongkort
Mig veterligen är liftkorten personliga vid köp av Skistar, de kräver namn och bild, och går varken låna ut eller sälja vidare. Går chansa men vid kontroll lär de ta kortet om det är fel person som åker med kortet. Bilden syns på skärm i lifthuset varje gång man går igenom accessen, och om de gör en flygande kontroll.

Båda dina förslag ger en risk för den som antingen lånar ut, eller som köper av dig efter du har åkt dina dagar.

Säsongkort
26–30 dec i Vemdalen
2–5 jan i Åre
8 dagars liftkort kostar runt 5200 kr, men då slog det mig att det är ungefär hälften av ett säsongskort (ca 10 500 kr just nu).
Så jag tänkte kolla om det är nån som har ett säsongskort och inte ska åka de här dagarna som vill “hyra ut” kortet för typ halva priset (2600 kr)?

ChatGPt ger dig svar:
Det du beskriver är i praktiken bedrägeri och ur kundsskydd enligt Skistar (och de flesta andra liftbolagens) villkor – och det är straffbart.

Så här ligger det till rent juridiskt och praktiskt:

Vad är brottet?​

• Du använder någon annans säsongskort (med foto och personnummer kopplat) för att åka gratis eller billigt.→ Det räknas som bedrägeri (9 kap. 1–2 § brottsbalken) eftersom du vilseleder liftpersonalen/spärrarna och får en förmån (liftaccess) som du inte har rätt till.Straffskala: böter eller fängelse i högst 2 år (alltså ett ”normalbrott”, inte bara bagatell).
  • Om ni dessutom gör en ”deal” där någon ”hyr ut” sitt kort mot betalning blir det också medhjälp till bedrägeri för båda parter.

Säsongkort
26–30 dec i Vemdalen
2–5 jan i Åre

Men om du ändå ska bränna 5 lax på liftkort kan du väl lika gärna köpa ett Skistar All och åka skidor även efter 5 januari..?

Säsongkort
Goddamn, upp till 2 år fängelse för fel användning… tycker det är helt sjukt 🤣 känns mer straffbart än våld mot kvinnor tex, vilken soppa

Jag är medveten om risken, men har känt en del folk som pysslar med sånt, och tänkte kolla pulsen här på forumet hur vanligt det egentligen är. Antar att det mest hålls inom en tight cirkel.

Själv hade jag gärna kört på säsongskort och behållit det, men tyvärr drar jag till Asien en månad och bränner semestern där 😅 Så nu blir det bara 8 dagar, och det känns lite drygt att betala +5 lax. Ah well, hoppas att snön kommer blir bra i alla fall då 🙃

Säsongkort
Goddamn, upp till 2 år fängelse för fel användning… tycker det är helt sjukt 🤣 känns mer straffbart än våld mot kvinnor tex, vilken soppa

Jag är medveten om risken, men har känt en del folk som pysslar med sånt, och tänkte kolla pulsen här på forumet hur vanligt det egentligen är. Antar att det mest hålls inom en tight cirkel.

Själv hade jag gärna kört på säsongskort och behållit det, men tyvärr drar jag till Asien en månad och bränner semestern där 😅 Så nu blir det bara 8 dagar, och det känns lite drygt att betala +5 lax. Ah well, hoppas att snön kommer blir bra i alla fall då 🙃
Earn your turns...

mvh
/Sten I Glahshus

Säsongkort
Klart grabben ska planka. Ingen kan väl med självrespekt kalla sig för ski-bum om man inte någon gång har blivit tillsagd att lämna en skidanläggning för att man nyttjar faciliteter man inte har betalt för.

Det finns en tid för allt och när man är ung och dum är det tid för att behandla skidanläggningar som de lekplatser de är. Planka i liften, hotboxa kabinen, medtag egen alkohol på afterskin, smit in i bastun på hotell man inte bor på, bo 15 pers i en lägenhet eller ensam i bagagerummet. Grabben behöver ju streetcred ffs.

Det kommer en tid när grabben har blivit en trött gammal gubbe med ett själadödande kontorsjobb, hunsad av staten, kärringen, hunden och de odugliga curlade ungarna som han totalt misslyckats att fostra. Då kommer han med värme tänka tillbaks på de där åren då han fortfarande hade bollar och tog vad han ville av Babylon och så orkar han med ännu en dag.

Men att fråga om hjälp med att planka på ett publikt forum där medelåldern på de aktiva användarna är 50 år, skämmes.

Världen är ditt ostron. YOLO.

Säsongkort
Klart grabben ska planka. Ingen kan väl med självrespekt kalla sig för ski-bum om man inte någon gång har blivit tillsagd att lämna en skidanläggning för att man nyttjar faciliteter man inte har betalt för.

Det finns en tid för allt och när man är ung och dum är det tid för att behandla skidanläggningar som de lekplatser de är. Planka i liften, hotboxa kabinen, medtag egen alkohol på afterskin, smit in i bastun på hotell man inte bor på, bo 15 pers i en lägenhet eller ensam i bagagerummet. Grabben behöver ju streetcred ffs.

Det kommer en tid när grabben har blivit en trött gammal gubbe med ett själadödande kontorsjobb, hunsad av staten, kärringen, hunden och de odugliga curlade ungarna som han totalt misslyckats att fostra. Då kommer han med värme tänka tillbaks på de där åren då han fortfarande hade bollar och tog vad han ville av Babylon och så orkar han med ännu en dag.

Men att fråga om hjälp med att planka på ett publikt forum där medelåldern på de aktiva användarna är 50 år, skämmes.

Word!!!! 👍💪🏻

Säsongkort

Haha, ny här. hade ingen aning om att jag klev in på ett 50+ forum 😅 Trodde det var mer skibum och steez här inne😜
nej, jag tänkte inte planka, bara lösa det smidigt om jag inte kan använda kortet själv, typ minska kostnaden för mig och nån annan.
uppskattar ändå passionen i svaret 😂

Säsongkort
Haha, ny här. hade ingen aning om att jag klev in på ett 50+ forum 😅 Trodde det var mer skibum och steez här inne😜
Välkommen till guldåldern.se! Här mäter vi steez i:
  • Hur många mils räckvidd man kan klämma ur en fulladdad elbil när det är -15°C i Åre/Sälen/Romme
  • Ärlig avkastning på ISK och hur man bäst diversifierar bortom de 10 största USA bolagen i en global indexfond
  • Finessen i ens smashteknik i padel
  • Skatteavdrag för en ny bergvärmepump och solpaneler
Du får gärna kalla dig skibum - förutsatt att du äger din stuga/lägenhet i valfri anläggning, har din elbil via firmaleasing, och har en fulltecknad pensionsförsäkring via ITP. Och glöm inte Nickelback!

Säsongkort
Jag hr lägenhet iallafall o. 60+ isk går sisådär kört slut på alla jämnåriga polare så snart får man åka ner till vm8 o åka med gubbarna

Tillbaka
Topp