Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggskydd eller inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AdamClaeson" data-source="post: 835743" data-attributes="member: 118349"><p>Svar på CABRA, Ja, det händer fler skador nu för tiden på grund av att man känner sig säkrare. Detta gäller både hjälm och ryggplatta givetvis. De flesta olyckor som sker i backen är konstigt nog vårdlösa åkare i pisten och inte akrobater i parken. Hjälmen gör att de flesta känner sig säkrare och kör över sina begränsningar... </p><p></p><p>Ett exempel som hände i alperna för ett par år sedan (stod i svenska tidningar) var en man och en kvinna som krockade i pisten. Den med hjälm överlevde. Den andra inte...</p><p></p><p>Skall man köra med ryggplatta? Är man rädd om sig själv och sin framtid finns det väl bara ett vettigt svar på den frågan. Jag förstörde en min ryggkota i ett hopp för ca 12 år sedan. Hade det varit en kota högre upp hade jag varit totalförlamad eller värre idag enligt läkaren. Visst är det lite ovant i början men som alla andra skriver som har man glömt att man har det på sig så fort man är ute i backen... </p><p></p><p>Själv kör jag på ett Dainese MC skydd som ryggplatta. Vanlig med hängslen. Grymt skön och stor rörelsefrihet. En väst tycker jag (Som kört med platta i 12 år) är klumpigare och mer obekväm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AdamClaeson, post: 835743, member: 118349"] Svar på CABRA, Ja, det händer fler skador nu för tiden på grund av att man känner sig säkrare. Detta gäller både hjälm och ryggplatta givetvis. De flesta olyckor som sker i backen är konstigt nog vårdlösa åkare i pisten och inte akrobater i parken. Hjälmen gör att de flesta känner sig säkrare och kör över sina begränsningar... Ett exempel som hände i alperna för ett par år sedan (stod i svenska tidningar) var en man och en kvinna som krockade i pisten. Den med hjälm överlevde. Den andra inte... Skall man köra med ryggplatta? Är man rädd om sig själv och sin framtid finns det väl bara ett vettigt svar på den frågan. Jag förstörde en min ryggkota i ett hopp för ca 12 år sedan. Hade det varit en kota högre upp hade jag varit totalförlamad eller värre idag enligt läkaren. Visst är det lite ovant i början men som alla andra skriver som har man glömt att man har det på sig så fort man är ute i backen... Själv kör jag på ett Dainese MC skydd som ryggplatta. Vanlig med hängslen. Grymt skön och stor rörelsefrihet. En väst tycker jag (Som kört med platta i 12 år) är klumpigare och mer obekväm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ryggskydd eller inte?
Tillbaka
Topp