Ryktestråden 14/15

Ryktestråden 14/15
Dynafit Chugach ser riktigt fin ut, den kunde man ju se om man hängde med lite i svängarna se en hel del i action i dynafits "C8KqPpQSiuM]From[/MEDIA] the road" som visades på friflyt tidigare i vintras. Är inte helt hundra men tror att Hokkaido kunde skymtas på den turen också.

Lite mer på G3 Ion LT som bland annat kan ses i länken som postades ovanför:
Mer info på wildsnow.
IMG_4212-copy.jpg

IMG_4213-copy.jpg

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Glisseur sa:
SiSt sa:
@Glisseur: Du har kjørt på begge, kjapp sammenlikning Kingpin<->Beast? Tenker spesielt på elastisitet i tådelen og hvordan du ser på sikkehetsaspektet.
Jag har inte haft några utlösningar eller kraschat med någon av dom så lite svårt att veta hur dom funkar på den biten. Jag tycker att bägge bindningarna funkar bra och känns bra när man åker. Samtidigt har bägge bindningarna sina respektive nackdelar. Beast har jag kört med i ett par månaders tid medan jag bara har fyra skiddagar på Kingpin, så jag kan inte uttala mig om eventuella barnsjukdomar på den senare. Beasten har jag inte haft några direkta kvalitetsproblem med mer än att jag fick slipa till hälhöjarna så dom blev enklare att få ur sina lägen. Saker som vikt skiter jag fullständigt i. Dels för att jag åker med ganska tunga pjäxor, dels för att jag åker med stora, tunga skidor och dels för att bägge trots allt väger nära hälften av en Guardian som jag åker med annars.

Men generellt känner jag väl så här:

Beast
+ Lite bättre elasticitet i tådelen. Känns i princip som att åka med en Look P18 i åkkänsla.
+ Biffigare konstruktion i tådelen
+ DIN 16

- Generellt krångligt handhavande
- Snö fastnar lätt under tåplattan
- Otroligt meckiga hälhöjare
- Är inte helt intuitiv att kliva i med hälpinnarna
- Inget platt gåläge
- Går inte att byta till annan storlek på bromsen

Kingpin
+ Något lägre vikt
+ Sjukt stabil i häldelen. Hela bindningen har i princip noll flex i sidled.
+ Väldigt enkel att kliva i. Tådelen har två små stoppbitar som guidar tån på pjäxan rätt. Och häldelen är ju en vanlig bindning.
+ Enkla och intuitiva hälhöjare inklusive helt platt gåläge.
+ Möjlighet att byta broms

- Tådelen har inte lika bra elasticitet. Inga problem på mjukt underlag men kan känner skillnad när det är hårt, som i pist.
- Kan fastna snö och is i dom små fjädrarna i tådelen.
- "Bara" DIN 13
- Det blir ett extra moment vid antingen i- och urstigning eftersom man har både en techlever fram och en vanlig bakdel som bägge måste vara öppna för att man ska kunna kliva i bindningen.

Vilken föredrar jag? Svårt att säga men det lutar nog åt Kingpin.
@Glisseur då kvarstår bara en fråga, hur bra klarar King Pin av hopp och dropp? kommer inte köra några dropp a la Jesper Rönnbäcks klassiker i Trifide 3 men det är ju alltid kul att kunna ta en sväng genom parken eller motsvarande flygturer i offpisten :-)

cheers!
/C

Ryktestråden 14/15
carl_couloir sa:
Glisseur sa:
SiSt sa:
@Glisseur: Du har kjørt på begge, kjapp sammenlikning Kingpin<->Beast? Tenker spesielt på elastisitet i tådelen og hvordan du ser på sikkehetsaspektet.
Vilken föredrar jag? Svårt att säga men det lutar nog åt Kingpin.
@Glisseur då kvarstår bara en fråga, hur bra klarar King Pin av hopp och dropp? kommer inte köra några dropp a la Jesper Rönnbäcks klassiker i Trifide 3 men det är ju alltid kul att kunna ta en sväng genom parken eller motsvarande flygturer i offpisten :-)

cheers!
/C
Før att svara på den så sæger jag JA. Jag blev fort vældigt trygg med kingpin under mina føtter och kørde med tådelen "øppen"i Ski-mode vilket var något jag inte vågade gøra med mina Dynafit Radical FT efter ett par rætt mærkligt tvuvløsningar. Hade inga tjuslæpp trots att jag droppade lite och fulkørde i lite sæmre snø (rætt uppkørda puder-pucklar). Jag sæger Go for KingPin!

Tillbaka
Topp