Ryktestråden 14/15

Ryktestråden 14/15
Hasse_Lindborg sa:
102qde0.png

Yep.

Ryktestråden 14/15
Hasse_Lindborg sa:
Lenrik sa:
Dannepanne sa:
Står väl att det bara är en collab med nike sb så det är väl inget nytt egentligen?
Exakt. Syns ganska tydligt på designen att det är en Full-Tilt pjäxa...
Mönstret på plastmuttern som fäster skaftet i skon är fortfarande likadant som på Raichle flexon ifrån 90talet.
Något som man tycker Nike inte borde ha om dom gjort en pjäxa...
Skall jag måla reebok/adidas/puma eller nåt på mina gamla flexon och börja sprida rykten på teh interwebz kanske. :P

Ryktestråden 14/15
Hasse_Lindborg sa:
Lenrik sa:
Dannepanne sa:
Står väl att det bara är en collab med nike sb så det är väl inget nytt egentligen?
Exakt. Syns ganska tydligt på designen att det är en Full-Tilt pjäxa...
Tom Wallisch pjäxa fast med nikestickers. Eriksson åker för nike dessutom, precis som Sammy Carlsson som tidigare setts i pjäxor med nikelogga.

http://thumbs.newschoolers.com/inde...mages/17/00/68/83/23/688323.jpeg&size=600x564

Ryktestråden 14/15
Knappst ett rykte men, forumets hatkärlek Pinnacle 130/110 (jag är sjukt nöjd med mina 110:or själv) dyker upp i W utgåva till nästa säsong, gammal skåpmat för dom flesta här. Men ändå kul att det händer lite för fler än alla dude-bros, damspecifika skaft osv är ju tevligt. Kommer en 80/90 också utan tech-inserts.
minaret_10x.jpg

Ryktestråden 14/15
Det riktigt skumma är väl snarare varför det prompt måste vara något rosa på precis allting som är gjort för damer i skidvärlden?

Ryktestråden 14/15
Pillard sa:
Det riktigt skumma är väl snarare varför det prompt måste vara något rosa på precis allting som är gjort för damer i skidvärlden?
Även om det är dumt att dra slutsatsen att rosa är en tjejfärg så är det ju också väldigt många damer/tjejer som gillar denna färg, men det borde finnas i någon mer neutral färg också!

Ryktestråden 14/15
Man kan ju lite enkelt säga såhär. Ge dig ut på en shoppingrunda efter skidprylar och kläder till en tjej som inte är så speciellt "tjejig" och inte gillar rosa, men ändå är liten och därför behöver damstorlekar av det mesta. Sen kommer man inse att tillverkarna iaf ser rosa som en tjejfärg åtminstone ;)

Och antagligen finns det många tjejer som gillar rosa, på samma sätt som det säkert finns killar som gillar blått men det finns ju faktiskt killar som gillar grönt också precis som det finns tjejer som kanske gillar grönt...

Ryktestråden 14/15
Ryktestråden 14/15
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Ännu skummare med bara ett toppspänne och två st nere på foten -.-
Det är väl inte så skumt? Är flera tillverkare som kör på det?
Med tanke på 130-strapens funktion som spänne är jag förvånad över att inte motsvarande dampjäxa har fått samma. Tjejer vill väl också sitta fast?
Sannerligen... Jag är ju dock av åsikten att strappen främst är till för att plösen ska sitta tight mot skenbenet och att det då kräs två spännen för att stänga överlappet jämt samt att det blir ett jämnare tryck över benet. Jag vet att b.la. Tecnica gör samma grej, men det gör det knappast bättre.

Ryktestråden 14/15
Eftersom 110:an bara har ett spänne och "vanlig" strap så kan man ju anta att denna pjäxa med 100flex får samma konstruktion.

Ryktestråden 14/15
Pillard sa:
Jag är mäkta lack på detta också.. Znark är min generella åsikt. Men dom ska väl ha en liten liten eloge för att dom inte gjorde en 130a och doppade hela skon i den rosa färgpyttsen utan gick den mer subtila 110ans väg.

Angående ett topp-spänne och avsaknaden av 130ans strap/spänne: Likheten mellan "herr" 110an och denna tofflan är nog ganska stor, en ren gissning. Sen har jag en liten ide om att eftersom att skaften är kortade för att passa damers anatomi bättre så skulle det bli väldigt "trångt" om plats för dubbla spännen uppe på skaftet.

Nu är jag förvisso av vad forumet brukar klassa lätt fjädervikt (~68kg fördelade på 186cm) men jag har verkligen inte känt mig begränsad eller att jag inte suttit fast trots att det bara finns ett spännen på skaftet. Den snörade innerskon hjälper till fördjävla bra om jag jämför mot mina gamla Head mojo och andra pjäxor.

Här har vi förresten 80an, som är mer färgneutral/snyggt grön ;)
5f7db9d3-401e-4c38-ae67-dd3484a4c3db.jpg

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Pillard sa:
Eftersom 110:an bara har ett spänne och "vanlig" strap så kan man ju anta att denna pjäxa med 100flex får samma konstruktion.
Beror lite från vilket perspektiv man ser på saken. Ser man det bara som pjäxor är det givet att 100 får liknande, eller sämre, än 110. Ser man det som dampjäxor respektive herrpjäxor förstår jag inte alls varför respektive toppmodeller inte har samma funktioner.

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Kommer det ske någon förändring på spyre-serien? Känns som den var största fullträffen i vinter... Hoppas de inte kladdar för mycket på den pjäxan.

Ryktestråden 14/15
toppspännet på Pinnacle är ju en rätt skrymmande sak så jag antar att det hade kunnat bli svårt att få plats med på de riktigt små storlekarna, typ 21-22, men det hade ju varit en schysst gest från K2 om de hade slängt på något boosterliknande istället för vanligt strap på Minaret, åtminstone de hårdare versionerna..

den vitgröna är f.ö. äckligt snygg.

Edit: med helgardering för att jag faktiskt inte är hundra på vad det är för strap på Minaret. är det typ booster är det fritt fram att knäppa mig på näsan :)

Ryktestråden 14/15
bootfitta sa:
Kommer det ske någon förändring på spyre-serien? Känns som den var största fullträffen i vinter... Hoppas de inte kladdar för mycket på den pjäxan.
Vad jag har sett här på forumet så ska dom inte kladda något störe på den, det är väl lite av barnsjukdomarna på gå-läget och några småsaker dom ska ha åtgärdat.
(runt 50 enligt någon post här på forat, låter mycket i mina öron?!?)

Nu jobbar jag ju inte med grejerna, som jag misstänker att du gör, men jag har också fått känslan av att man höjt ribban rejält för vad en friåkningspjäxa med DIN-sula kan göra.

@Heddious: Tror att det är samma typ av strap som Pinnacle 110an, dvs en vanlig och ordinär men rejält bred kardborre-strap.

EDIT: Snubblade över ett lååååångt press-kit från K2 för 14/15.
- Spyne 130/110 kommer komma i läster 97, 100 och nya 102mm.
- Pinnacle 100 kommer med 102mm läst.
- Alla Spyre kommer med Intuition-liners.
- Minaret 100 ska komma med 100mm läst.

"Expert women skiers get their own version of K2’s well-received Pinnacle AT boot with the Minaret 100 (MSRP $750). With a 100 flex and 100mm last, it has K2’s innovative ski/walk mechanism and universal outsole with integrated tech fittings. There’s also a softer-flexing Minaret 80 (MSRP $650), as well as a new men’s Pinnacle 100 (MSRP $650), which slips in behind the Pinnacle 130 and 110."
Pinnacle 100:
GT_BackcountryBootsBindings_K2skis_Pinnacle100.jpg

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Nu kanske bilderna redan postats, orkar inte leta igenom tråden. Nästa års SFB och Shorty:

10154253_296839283805080_4861055834336198456_n.jpg

Pollard har talang för mer än skidåkning

Ryktestråden 14/15

Såg denna Salomonpjäxa i liftkön idag. Aldrig sett modellen tidigare och Google ger mig inget.
Dynafit-kompatibel såklart med Salomons egna inserts (ej quick step). Fick ingen bild på gåläget, men det såg annorlunda ut än quest vid första anblick.

Ryktestråden 14/15
Har kört 14/15 Line Supernatural 115 i 186 och Opus i 185 nu.

Supernatural kör med dig, inte tvärtom. Sjukt bra össkida som kör igenom allt, man vill ha fler än mina 3-4 skiddagar innan man ställer sig på den här.

Opus är min absoluta favoritskida nu, oerhört lätt på foten men är trots detta riktigt stabil. Funkar fint att ösa på i omfrusen slush trots sin fallenhet mot det mjukare. Lekfullare och stabilare än Blizzard Gunsmoke som var min tidigare favorit.

Ryktestråden 14/15
Utter sa:

Supernatural kör med dig, inte tvärtom. Sjukt bra össkida som kör igenom allt, man vill ha fler än mina 3-4 skiddagar innan man ställer sig på den här.

Opus är min absoluta favoritskida nu, oerhört lätt på foten men är trots detta riktigt stabil. Funkar fint att ösa på i omfrusen slush trots sin fallenhet mot det mjukare. Lekfullare och stabilare än Blizzard Gunsmoke som var min tidigare favorit.
Oj, både lekfullare och stabilare låter ju som en perfekt kombo. Hur ser det ut med längder? Bibbysarna ska bytas till nästa säsong och jag har inte hittat mot vad ännu...

Ryktestråden 14/15
Pillard sa:
Utter sa:

Oj, både lekfullare och stabilare låter ju som en perfekt kombo. Hur ser det ut med längder? Bibbysarna ska bytas till nästa säsong och jag har inte hittat mot vad ännu...
178, 185 och 192. Sen finns det en Magnum Opus (124mm midja) i 188 också, men den har jag inte testat.

Ryktestråden 14/15
Utter sa:
Pillard sa:
Utter sa:

178, 185 och 192. Sen finns det en Magnum Opus (124mm midja) i 188 också, men den har jag inte testat.
Hm, 192an kanske borde passa perfekt till någon på 189cm och strax under 80 pannor :)

Ryktestråden 14/15
Pillard sa:
Hm, 192an kanske borde passa perfekt till någon på 189cm och strax under 80 pannor :)
Det kan de absolut göra
@Pillard, jag, 85 kg och 182 cm (rätt oväsentligt iofs), körde 192an i vintras och har lite samma upplevelse som Utter ovan. De känns inte alls speciellt stora varken i längd eller bredd när snabbhet önskas men riktigt stabil när en står på i högre farter eller droppar lite större. Jag har även kört Sick Day 110 en hel del och de är riktigt trevliga, lite mer "traditionell" monteringspunkt jämfört med Opus, en av få skidor som jag faktiskt upplevt som lätta i och med deras "thin tip".

Jag kan tänka mig det, Supernatural 115 ser onekligen rätt köttiga ut
@Utter, har lurat på om en smalare SN kan bilda en bra kombo med Sick Day 110, Opus eller rent av Magnum Opus. SN100 känns dock lite nära både Opus och framförallt SD110 i bredd, i så fall SN90, men de "känns" ju å andra sidan lite smala ;).

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Lima-ko sa:
Pillard sa:
Det kan de absolut göra
@Pillard, jag, 85 kg och 182 cm (rätt oväsentligt iofs), körde 192an i vintras och har lite samma upplevelse som Utter ovan. De känns inte alls speciellt stora varken i längd eller bredd när snabbhet önskas men riktigt stabil när en står på i högre farter eller droppar lite större. Jag har även kört Sick Day 110 en hel del och de är riktigt trevliga, lite mer "traditionell" monteringspunkt jämfört med Opus, en av få skidor som jag faktiskt upplevt som lätta i och med deras "thin tip".
Är det så att det är nån skillnad på 14/15-modellen mot 13/14? Annars verkar det ju nästan som lite för bra timing att du råkar ha ett par till salu...
@lima-ko

Ryktestråden 14/15
Vad jag kan läsa mig till utifrån specifikationerna verkar det inte vara någon skillnad nej. Kika själv, 14/15=http://news.lineskis.com/tag/2015-line-catalog/ vs. 2013/2014=http://lineskis.com/skis/mr-pollards-opus
Kan ju hända att de har "uppdaterat" rockern, tapern och liknande men jag tänker att mycket av Pollards tid har gått till nya Magnum Opus.

Jo, i motsats till Hedlund i Snowroller har jag riktigt bra timing ;). Hör av dig om intresset kvarstår
@Pillard.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp