Så var det dags igen - STHLM/Åre vill söka OS 2022

Heddious

Aktiv medlem
En annan lär väl hinna tappa tänderna och bli gråhårig innan Sverige får arrangera ett OS igen, men nu försöker alltså Åre få spelen för sjuttioelfte gången, den här vändan i sällskap med Stockholm. (Försöket med Trondheim till 2018, tror jag det var, gick ju som bekant inte vägen.)

Seriöst, är det ens lönt att försöka - att Åre skulle kunna ta de alpina grenarna är väl ingen tvekan, och kanske plattförsåkningen också med lite byggjobb. Men hur kul är det med ett OS där ena halvan pågår i Stockholm och den andra halvan 65 mil nordvästerut? Vem får invigningen? Vem betalar infrastruktur-blahaet?
Äsch, jag vet inte. Jag vill mest veta vad andra folk tycker.

Och har SVT rätt i att blåsa upp det som en fråga som kan dyka upp i nästa års valdebatter? Att idrottsministern är en tråkpåse är väl ingen nyhet, men att en OS-ansökan skulle sno debattutrymme från välfärd, miljö och integration på nationell nivå tror jag faktiskt inte på. Har svårt att tro att något av oppositionspartierna ser en tämligen osäker OS-ansökan som ett sätt att plocka pluspoäng i valrörelsen.

Med det sagt - det vore grymt kul att få se skidgrenarna avgöras på hemmaplan, men jag tror chansen för det är ungefär lika stor som att en svensk skulle vinna OS i Pipe i Sochi. Liten, alltså.

Länk: HÄR

Hittills har det varit enligt ett gammalt ordspråk: "Den som gapar över mycket tappar ofta hela stycket".

En jävla massa jobb och sedan efter misslyckandet en massa tappade sugar. Vi svenskar är dessutom dåliga på att ge mutor. Betydligt bättre då att göra vad Östersund (som varit med i de tidigare vändorna) nu börjat göra, dvs att satsa på något de klarar av och kan genomföra. T ex skidskytte som blivit väl etablerat och med en rad lyckade arrangemang. Nu skall de satsa även på längdåkning generellt vilket har betydligt bättre chanser att lyckas än en engångssatsning på OS.

Olika norska kommuner sliter fortfarande med ekonomin efter Lillehammer OS med överdimensionerade sportlador som är dyra i drift då återkommande större arrangemang mer eller mindre uteblivit Helt kloka har de väl inte blivit i Östersund heller eftersom de bygger en dyr sportlada precis nu men politiker brukar ju gilla att göra sig kompis med byggbolagen.

snorkel sa:
Helt kloka har de väl inte blivit i Östersund heller eftersom de bygger en dyr sportlada precis nu men politiker brukar ju gilla att göra sig kompis med byggbolagen.
Friends, Tele2, allt runt om... ja det finns många fina exempel!

För övrigt tycker jag absolut inte att en fråga som OS-ansökan ska vara någon slags valdebatts fråga. Det kan få vara nån lite notis bland motionerna i övrigt frågor men inget man ska ge andrum. Jobb, Välfärd och ett större berg än keise tycker jag är viktigast 2014.

Tillbaka
Topp