Saas-Fee lite frågor

snowdiver

Medlem
Saas-Fee lite frågor
Hej!

Jag tänkte åka ner till alperna den 23/3-30/3 och ville bara se om folk har några erfarenheter från Saas-Fee. Satsar på ett ställe som ligger bra till höjdmässigt där snön är ok.

Jag har varit på många olika alporter såsom St anton, Chamonix, Engelberg, Kitzbuhel, Mayerhofen, Val thoreans, val d isere serre chevalier samt massa mindre orter i Österrike under någon dag. Dessa orter är relativt stora jämfört med Saas-Fee men hur stort är Saas fee?
Kan man stanna en vecka utan att tröttna eller bör man kanske dela upp det så att man är där 2-3 dagar och någon annan stans 2-3 dagar? Är det ungefär lika stort som Engelberg?

En annan fråga är om det ligger helt i mot norr så att det i stort sätt aldrig kommer sol på berget? Åker ju rätt sent på säsongen så det är viktigt med ett snösäkert och åkmässigt bra berg för årstiden.

Stort tack om någon kan beskriva sina tankar och åsikter kring denna spännande ort! Gärna någon som har varit där längre tid men självklart även er som varit där under samma period (Mars-april)

Saas-Fee lite frågor
Hej!

Gillar verkligen denna ort och kan skarpt rekommendera den. Faktum är att jag faktiskt föredrar den framför storebror Zermatt (som i och för sig är riktigt bra också), då det är mycket smidigare att komma upp på berget. Väl där är det heller inte så mycket folk varken i eller utanför pisterna och miljön är verkligen häftig och storslagen. Så häftigt med tåget upp till toppen på 3 500 m ö h och den snurrande restaurangen högst upp. Har varit där 2 veckor när STS hade den som resmål, en gång i januari och en gång 2:a veckan i april. I april hade vi verkligen kanonförhållanden med 10-15 grader nere i dalen och någon minusgrad och kallsnö uppe på berget.

Även om Saas-Fee inte är stort sett till antal liftar och pister är det verkligen ett stort berg att åka på med rejäl fallhöjd. Miljön är ju högalpin med glaciär så det gör ju att man inte kan åka helt fritt eller åka med guide. Ett stort plus är själva byn som verkligen är charmig även om det riktiga röjet saknas.

Alla åkningen sker i princip på en nordsida som du skriver så det gör att snön håller bra även sent på säsongen.

Själv har jag inte tröttnat på Saas-Fee på en vecka men visst kan det vara en idé attt kombinera den ihop med en annan ort. Har själv inte varit i Engelberg så jag kan inte riktigt göra någon jämförelse där. Ett alternativ kan ju vara att ta en dag i Saas-Grund endast 10 minuter längre ner i dalen eller kombinera med just Zermatt som väl ligger ca 45-60 minuter bort om jag minns rätt.

Ha en trevlig resa!!

Mvh Kristian

Saas-Fee lite frågor
It's zeee alps, och Mars manad. Solen star inte direkt sa lagt sa det blir sol även pa norrsida, även om inte lika mkt som pa syd naturligtivs.

Saas-Fee lite frågor
Stort tack för svar. Saas-Fee it is.

Att flyga till Zurich med swiss och därifrån åka tåg är det mest priseffektiva man kan göra =D. Swiss har ju skön policy där de erbjuder gratis skid/snowboardfrakt något som jag inte sett någon annanstans.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp