Sagan om turntablebindningens återkomst?!?!

Carled

Aktiv medlem
Rykande färska nyheter från TGR (som vanligt!), det verkar som att Pivot- och FKS-bindningarna kommer börja nytillverkas, iaf. i liten skala...

Mer läsning finns här: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=148548

...och det som verkligen får pulsen att stiga är denna PDF:en http://www.paulski.com.au/image/look.pdf (även om den känns tafflig och skulle kunna vara hemmagjord om man skall vara lite kritisk...).

Look'en är ju grunden, blir väl även en Rossi-variant som ser likadan ut. Nya Pivot 18 verkar få annorlunda bakkolv medan den ny-nya Pivot 14 (ingen 15-version som tidigare alltså!) får samma kolvform som tidigare, men den lite sämre Axial-tådelen.

Dock är väl den stora nyheten bromsarna som kommer finnas i 80,95 100 och 115mm. Sådär bra mått om jag får säga själv, men det är ju lätt att böja och byta själv.

Nå, vad tror ni?!?!

ÄNTLIGEN! Man kanske skulle hamstra några par?

Undrar vad de kommer landa på? Om de skruvar upp butikspriset (precis som salomon gjorde när de lade om administrationen av S916 på lab-avdelningen) till 5000kr paret så kan de ju gå och gömma sig...

Ang bromsbredden, sitter på två par av senaste versionen, P18W. ska ha 109mm broms, men täcker nätt och jämt mina 120mm lotusar.
Men om inte 115mm räcker så får man väl mecka lite?

Tillverkade de verkligen Wide-modeller? Var de bara inte Factory-böjda av erfaret folk som fick det att se proffsigt ut?

115 är ju ganska brett, och om man vill ha den på 130 och bredare är det ju bara att böja, man riskerar ju inte att få 2cm broms som sticker ner som nästan är fallet på originalets 70mm's...

Det jag inte riktigt har förstått är hur de resonerade när de bestämde bromsbredderna... Är det faktiskt bredd som anges eller hur breda skidor de passar på? Eller är bromsmått så jäkla felaktivt angivna?

För 80mm är ju inte användbart, inga parklagg är så smala, de flesta är ju >85...
Sedan har de 95 och 100mm. Vad är nyttan med 95? De flesta skidor i den bredden är ju närmare 100, så jag tycker de borde gjort 95mm'arn 90mm istället. Så hade den funkat till alla parkskidor.

Sen fattar jag iofs. att de inte gör bredare än 115, de egna skidtillverkarna har inte skidor bredare än så, och 115 går på väl på 120 får man anta, och skidor över den bredden utgör en så pass liten nisch av marknaden att det inte är lönt...

Sen går det ju faktiskt att böja bromsarna, och nu behöver man inte vara rädd för att för evigt döda ett par för att ett par bromsar går sönder. Man kanske skall göra en liten video-guide när jag böjer mina FKS185:or, helt plötsligt kommer det ju finnas användning för den kunskapen...

Jepp, widemodeller har tillverkats. (helsvarta) De kom till skidsäsongen -07, samtidigt som pro rider XXL. Bromsen ska vara 109mm (för at passa XXL perfekt), men sväljer såklart lite till.

Bromsarna är nog en 80-95mm broms samt en 100-115mm broms (vilket antagligen är samma broms som satt på -07:ans P18W)

Men meningarna verkar gå isär. Bilderna på TGR bevisar inget anser jag, gamla P18W i båda fallen skulle jag tro. Men att gamla P15/P18 ska komma tillbaka har det ju snackats om ganska länge. Den där PDF:en tyder ju dock på att nånting är på G. (Vem skulle knåpa ihop ett falskt sådant dokument??)

Well, den som lever får se...

Tror du att det är 80-95? För en broms som passar skidor som är 95mm kommer sticka ut ganska oskönt när den är monterad på en 80mm's skida.

Näe, bilderna säger ingenting. Alla bilder är på gamla modeller (proffsen har ju lätt att få tag på dem och har hamstrat ganska länge...)

Gillade dock att Kye Petersen hade sprayat sina FKS185:or i en harmonisk neon-orange kulör. Blev lite sugen att göra det med mina 185:or, tycker de är ganska så fula med tanke på att de är den äldre, guldsvarta modellen... Det gäller ju bara att få färgen att hålla för lite slitage. Den sista FKS-modellen är dock den snyggaste av alla P- och FKS-varianter, helsvart med några få oranga detaljer...

Senast ändrad:
Carled sa:
Tror du att det är 80-95? För en broms som passar skidor som är 95mm kommer sticka ut ganska oskönt när den är monterad på en 80mm's skida.

Näe, bilderna säger ingenting. Alla bilder är på gamla modeller (proffsen har ju lätt att få tag på dem och har hamstrat ganska länge...)

Gillade dock att Kye Petersen hade sprayat sina FKS185:or i en harmonisk neon-orange kulör. Blev lite sugen att göra det med mina 185:or, tycker de är ganska så fula med tanke på att de är den äldre, guldsvarta modellen... Det gäller ju bara att få färgen att hålla för lite slitage. Den sista FKS-modellen är dock den snyggaste av alla P- och FKS-varianter, helsvart med några få oranga detaljer...
Lätt att jag kommer att ha ett par knallgula/rosa P18 i vinter! :P

5968_124057655162_545410162_2840120_6881080_n.jpg

Senaste nytt från TGR! Med tanke på de svarta detaljerna och precisionen i arbetet verkar det högst osannolikt att detta skulle vara en hemma-målning à la Kye, så det finns nog en viss chans att man kommer få stå ut med denna syn i backarna snart. Min personliga åsikt? Fy fan...

Såg detta, Sjukt bra hur som helst... Fråga är bara hur mycket man kommer få hosta upp för vackert oranga bara? någon som hört nått angående pris?

Carled sa:
Senaste nytt från TGR, igen! Rossi har lagt upp dem på sin hemsida, och de ser riktigt schyssta ut! http://www.rossignol.com/US/fks-180-xxl_FKS180XXL_product_ski-men-bindings.html# 18-dinarna (8-19 är nog bara tryckfel) är orangea och 14-dinarna är svarta.

Det verkar som att det bara är jag som är taggad på detta?!?
Men fy fan vad glad man blev när det står på deras hemsida och allt :) Ännu gladare när det oxå stod "removable brakes". Det var det enda jag saknade med P18/FKS185orna.

Jag tycker inte det ser ut som om de har förändrat bromsarna någonting! Har du själv testat att ta bort bromsarna Per? Svårigheten är överskattad! Isär går på under minuten, och har man bara något bra att drämma till med när fjäderna skall tillbaka är det riktigt enkelt!

Jag skulle kunna filma när jag böjer och plockar isär mina 185:or när jag väl behöver använda dem till något...

Carled sa:
Jag tycker inte det ser ut som om de har förändrat bromsarna någonting! Har du själv testat att ta bort bromsarna Per? Svårigheten är överskattad! Isär går på under minuten, och har man bara något bra att drämma till med när fjäderna skall tillbaka är det riktigt enkelt!

Jag skulle kunna filma när jag böjer och plockar isär mina 185:or när jag väl behöver använda dem till något...
Är det så alltså. Jag hade för mig att man var tvungen att byta allt utom "dildon"

JohnAngren sa:
Ojoj! Skulle inte vara helt fel!
Någon som vågar sig på en gissning på priset?
På TGR ryktas/gissas det runt $499 vilket är sjuka pengar för en bindning. 3500:- i USA brukar bli 4500:- när dom kommer till Sverige. Tveksamt om dom kan bli så dyra men min vilda gissning är uppåt 3000:-

Varför inte P/FKS 15/155 längre? SJukt muppigt, tror att fler åkare som är intresserade av dessa bindningar hade velat ha 15 istället för 14...

Priserna kommer bli hutlösa...

Det känns jäkligt bra att har både 155 och 185 liggande några meter ifrån mig... ;-)

Samtidigt förstår jag varför de gör en 14-dinare med den vanliga "multi-rörliga" tån. De som vill ha den massiva tådelen vill kunna sitta fast, och då har de ofta din över 10, med andra ord läge för 18-dinaren. Om de har under, dvs. i skalan för 14-dinaren, då har de säkert också behovet av mer rörelse i tådelen... Se det som en junior- och en seniorversion. Jag är hyffsat indifferent om det är 8-18 eller 5-14(6-15) på DIN-skalan. Var/vad jag än åker så kan jag åker säkert med 18-dinaren...

Sant.. Känns så jäkla overkill med 18 bara... Lite som att ha en ferrari men aldrig växla högre än trean...

Med trean i en Ferrari kan du utan problem bli av med körkortet och lite därtill!
Visst är det overkill, jag skulle vilja se den som verkligen behöver skruva ett par turntables till över 15 för att han (okej, det kanske finns 2 tjejer i världen som kan kvala in här) tappar skidorna när det börjar gå undan. Funktionen är ju så pass bra att man knappt behöver skruva för att de ska sitta kvar.

Personligen gillar jag inte att gå närmare ändvärdena än 2 enheter, så om jag skulle köra med din 13 på ett par turntables så hade jag kört på 18-dinarna. Nu har jag aldrig kört på 13 på ett par turntables och det ska nog mycket till för att jag skruvar så högt, men teoretiskt så...

Kan någon förklara vad fördelen med turntables är mot "klassiska" bidningar?
skaffade mig precis ett par Axial2 Free 200 XXL (din 10/18)

Kolla vad Johan Kristofers skriver i nyhetsartikeln, och kolla på den nya sidan på Rossignols hemsida, nu är dom 100% officiella med släppet med riktigt bra information och allt...

Men kort sammanfattat är det den låga vikten i kombination med hög hållbarhet och mkt hög säkerhet. Jämfört med t.ex. STH16 som väger ung. lika mycket har FKS bättre elasticitet och hållbarhet. Jämfört med Jester är det en ganska stor skillnad i hållbarhet och kvalitet, men Jester är å andra sidan lättare. Jag har nog inte ens läst en enda gång om en åkare som har haft en FKS eller Pivot-bindning som börjat glappa...

Då ska du få läsa det nu. För det har jag haft.
En FKS185 där ena bakdelen i stort sett upplöste sig själv.

yiu-han sa:
Då ska du få läsa det nu. För det har jag haft.
En FKS185 där ena bakdelen i stort sett upplöste sig själv.
Wow, coolt. Det är ju ganska vanligt med urdragning av häldelen på grund av den mycket kompakta hålbilden, men total bindningssprängning à la Marker är desto ovanligare! Var det armarna på sidorna som gav upp lr?

Men samtidigt var det ju inte ett gradvis tilltagande glapp som brukar uppstå på vanliga plastbindningar efter 1 säsong, utan det var väl en sliten del eller en skada på den som gjorde att bindningen verkligen gick sönder rakt av på stället, eller?

Armarna på bakdelen blev mer och mer glapp i ALLA leder tills det sket sig. Plastplattan under sprack. Plastspetsarna på skistopparna sprack och ramlade bort.

Så tro inte att dom är oförstörbara.

Då tar jag tillbaka "oförstörbarheten"... Men även bindningar som Salomon 920 och 916 kan ju få ett visst glapp efter lång och trogen tjänst, så det går ju att ha sönder/slita ut metallbindningar. Det är bara avsevärt mycket svårare!

Var dina bindningar gamla och slitna eller lutar du åt det hållet där du tycker att de är dåligt gjorda och vägrar åka på dem igen?

Körde dom 2 säsonger och det va bara ena bakdelen som gav upp så jag klassar den som ett freak of nature.

Ska sanningen fram så tycker jag att det är en väldigt bra bindning men kanske inte värd pengarna dom vill ha för dom nu.

Carled sa:
Kolla vad Johan Kristofers skriver i nyhetsartikeln, och kolla på den nya sidan på Rossignols hemsida, nu är dom 100% officiella med släppet med riktigt bra information och allt...

Men kort sammanfattat är det den låga vikten i kombination med hög hållbarhet och mkt hög säkerhet. Jämfört med t.ex. STH16 som väger ung. lika mycket har FKS bättre elasticitet och hållbarhet. Jämfört med Jester är det en ganska stor skillnad i hållbarhet och kvalitet, men Jester är å andra sidan lättare. Jag har nog inte ens läst en enda gång om en åkare som har haft en FKS eller Pivot-bindning som börjat glappa...
Okey då måste jag fråga dig vad det är för fel på kvaliteten på Jester? Och hållbarheten?

yiu-han sa:
Armarna på bakdelen blev mer och mer glapp i ALLA leder tills det sket sig. Plastplattan under sprack. Plastspetsarna på skistopparna sprack och ramlade bort.

Så tro inte att dom är oförstörbara.
Vilken plastplatta???

Ahha den. Ja den brukar gå sönder titt som tät.. Men den har ingen större betydelse så...

Reklamerade för övrigt två P18 på samma tid. Men som sagt!! LOOK står när andra faller!!!

Kan ju meddela att Look Pivot 18 och 14 finns som bindningsval i nya Sport-Conrad-katalogen... Kit-priset för P18 låg några hunkor under Marker Duke, så räkna med runt 300€ om ni vill sitta fast i vinter!

Carled sa:
Kan ju meddela att Look Pivot 18 och 14 finns som bindningsval i nya Sport-Conrad-katalogen... Kit-priset för P18 låg några hunkor under Marker Duke, så räkna med runt 300€ om ni vill sitta fast i vinter!
tror säkerligen att du behöver en 18-DIN:are med tanke på hur hårt du kör.......

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp