Sälen har inga fjäll!

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Sälen har inga fjäll!
En av Sveriges mest populära destinationer för vinterturism, Sälenfjällen, har genomgått en drastisk förändring.

- I botanisk mening finns det inga fjäll kvar i Sälen, säger professor Leif Kullman vid Umeå Universitet till SVT Gävledala

Detta eftersom fjällen under de senaste 20 åren gradvis har täckts med skog.

- Det växer numer träd på fjälltopparna och det har det aldrig gjort
tidigare, säger Kullman.

Enligt Kullman kan förlusten av fjällen innebära stora förändringar för turistnäringen i Sälenområdet.

Så kan det gå!

//H

Sälen har inga fjäll!
haha synd sälen, icke längre fjäll.. du får dom hete sälenbergen istället... haha

tack för denna orehört roande informationen Hans :D

Sälen har inga fjäll!
Precis, det är nästan bättre om det växer träd på toppen för då slipper man vinden, det finns ändå ingen offpist,förutom ytterst lite i skogen. Även om det vore roligare om det finns lite kalfjäll även där.
På tal om växthuseffekten så kommer åre att vara en av dom anläggningarna som kommer att stänga först.. skidåkarna emigrerar till Idre :P

Senast ändrad:
Sälen har inga fjäll!
Själv undrar jag lite över den blinkande anonsen som ligger på freeride där det står att man får vit krispig snö i stället för slask och tö. Men vad jag mins av vintern som var så hade sälens just slask och tö medan hos mig var det vit och krispig snö. Fins det kanske på nått sätt man kan anmäla sälen kullarna för falsk marknadsföring? Ja ja..
Har iaf snöat i fjällen nu i veckan.

Sälen har inga fjäll!
Bara för att nån förståsigpåare med skägg vid något universitet ändrar en kulle från "fjäll" till något annat så lär väl folk inte bry sig särskilt mycket. Same shit, different names. (typ)

Sälen har inga fjäll!
jag var på fjällvandring i Sälen för några veckor sen o då var det då fan fjäll. Men men, det kanske har vuxit JÄTTEMYCKET träd på dom veckorna.

Sälen har inga fjäll!
Ähum ... tänkte skriva något , intelligent. Men jag orkar helt enkelt inte!

;-) / MM

PS! Funderar på att boka en vecka i A-matt i vinter. Finns det några fjäll kvar där? DS!

Sälen har inga fjäll!
hahah! vilken pundare... som om man inte kan skövla skog... va i sälen förra veckan och vad jag kan minnas... så såg jag inte några TRÄD... på toppen

Sälen har inga fjäll!
Hasse, var inte du uppe å hojjade i Lindvallen i sommras......Jo just ja.....nu vet jag var du fått träden ifrån, det var ju där du var hela tiden...ute bland träden....Dock var ju inte det uppe på kalfjället.....uten nere nedaför trädgränsen....haha.

Nä, Nog är det ett tag kvar innan det är träd på Toppen av Sälen fjällen, det dröjer då minst 10 år.... Och om 10 år kanske det inte äns finns snö, så vem klagar på träden då!

Den som lever får se.....

Tillbaka
Topp