Sälen v9 / trängsel i backen?

Herr_Thomas

Ny medlem
I många år har vi åkt till Tandådalen/Hundfjället v6 (sista lågsäsongsveckan) och det känns som vi varit nästan ensamma i backen. I vinter blir det dock sportlovsveckan v9, tyvärr. Hur är det med liftköer den veckan? Är det trångt i backarna?

//TB

Herr_Thomas sa:
I många år har vi åkt till Tandådalen/Hundfjället v6 (sista lågsäsongsveckan) och det känns som vi varit nästan ensamma i backen. I vinter blir det dock sportlovsveckan v9, tyvärr. Hur är det med liftköer den veckan? Är det trångt i backarna?

//TB
eftersom det är sportlov skulle jag chansa på att de e fett med kö ;) iafl på förmiddagen innan alla hunnit sprida ut sig på berget

v.9 är den värsta veckan enligt mig. Läskigt mycket folk i liftarna.

Jag har varit i sälen både på sportloven och andra veckor då jag var mindre och svaret är att det beror helt på vart du åker. Det är precis lika lite kö i liften från Adam och Pernillabackarna i liften på sportloven som annars, däremot är det generellt sett grymt mycket mer kö på McDonalds och de största sittliftarna som går till de enklare backarna... gäller bara att välja rätt ställe att åka på!

De röda backarna som går ner på "fel sida" i Tandådalen (skiers left, eller vad det blir) brukar det inte alls vara särskilt mycket kö i ens på sportloven enligt min erfarenhet och de är riktigt roliga, men kan tänka mig att det är fullt i parken.

Som turbidblue sa, röda backarna på "skiers left" är oftast minst köer och absolut de roligaste backarna i tandå, personlig åsikt dock.

Vi kommer åka uteslutande i Tandådalen / Hundfjället så tackar för tipset.
Skiers left, är det dom svarta och röda backarna kring solliften ni menar?

//TB

Turistslalom! Bara att hålla högst fart i backen och hålla koll på krönen så slipper du bli påkörd eller köra på någon :)

Tandås park var faktiskt rätt schysst sist jag var där, vet väl inte hur det ser ut nu. Men det blir säkert kanon!

All lycka!

vi var i stöten under v7 förra året och det var inga större problem. Däremot så var jag i Åre v8 förförra året och det var nog bland det jävligaste jag varit med om :)

Jag har varit uppe sportlovsveckorna sista åren med jobbet. Köerna är långa, värmestugorna hysteriska, skiduthyrningen hopplös, hämta ut liftkort tar tid, grillplatserna fulla, precis som många föräldrar vilket jag tycker är extremt jobbigt. För å inte tala om trafiken dit och hem. Äta ute runt lunch är bara å glömma. Fyll fickorna med energi och ät på sen eftermiddag. Enda liften utan kö är den vid Väggen/hundfjället, men tyvärr är väggen och backen brevid (world cup eller nå´t heter den) ganska dåliga då människor har hasat ner all snö (genom plogning då backen är lite väl hårrig för sportlovsåkarna kanske) så det är blankis förutom någon vall här och där. Ursäkta att jag är extremt negativ, men för två år sedan skulle en av mina kolleger hyra skidor, vi gick in i uthyrningen strax innan tio och kom ut runt halv ett....V.9 är ju dessutom Stockholms sportlov, så då är det ännu mer än v.7 och v.8. Sen är väl partyt aldrig bättre än på loven då det är mycket folk, men det var ju inte det som var frågan.

Tillbaka
Topp