Salomon crossmax 10

tyresostrand

Ny medlem
Salomon crossmax 10
Tja
Har köpt ett par salomon crossmax 10 pilot men vet ej vilken årsmodell det är. Någon som vet några kännetecken imellan årsmodellerna? Säljaren sade att det var 03:or men jag tror de är något äldre.
Sedan undrar jag hur dessa skidor beter sig om de är lite för långa. Jag är 183cm lång 72kg och skidorna är 180cm så jag antar att de är lite långa.

Salomon crossmax 10
Som vanligt... Varför fråga om något man redan köpt? Det är väl bara att prova! Eller ska du slänga dem?

Editerat: Ok, sorry om jag är dryg, men jag begriper verkligen inte varför så många köper saker som de inte känner till, för att sen fråga allt om dem. Det är väl bara att vänta tills de kommer hem så får du se vad du köpt. Eller du kanske har tänkt sälja dem vidare utan att åka på dem ens? ;-)

Vad gäller längden tror jag inte det är nån fara. Du kanske vill ha lite kortare om du ska åka kortsväng, men annars är nog 175-185 rätt lagom, om man åker relativt snabbt.

Salomon crossmax 10
testa dem i backen först innan du säger att de är för långa. 180 är inte för långa utan verkar vara en lämplig längd åt dig. men gillar du inte skidorna efter att ha testat dem så sälj dem vidare.

Salomon crossmax 10
Tjaa... En av dina frågor är: - Hur skidorna beter sig om de är för långa?

Vi har ju berört frågan några gånger tidigare ... men den kan tålas att upprepas. Vad som skiljer skidor i olika längder förutom det uppenbara (dvs. längden) är att längre skidor oftast har styvare flex större vridstyvhet och större skärningsradie. Allt detta för att ge ungefär samma köregenskaper för en tyngre och/eller mer driven skidåkare.

Om man testar två oilka längder av en och samma modell kan de många gånger upplevas som helt olika skidor just pga av detta.

Härom veckan provade jag Head XCR 1100 SW i 170 cm respektive 177 cm. 170 upplevde jag som en kvick skida som lätt gick att pressa till kortsväng, dock något instabil när det började gå riktigt fort på hårt underlag. 177 däremot var grymt stabil och höll linjen i alla lägen, dock saknade jag kvickheten och lekfullheten från 170.

Så till din fråga, tycker du att skidorna är tungsstyrda, "döda" och klumpiga är de sannolikt för långa för din förmåga och behov. Men... ett par Crossmax 10 i 180 cm borde inte vara det ... så känns de på detta viset är rådet att du ger dem några dagar och testar med att köra lite tuffare med högre fart och större tryck på kanten.

Lycka Till! / MM

Salomon crossmax 10
Hmm.. Jag har för mig att på 02-03 modellen så står det crossmax på båda skidorna framför bindningarna, de ser alltså lika dana ut. På 03-04 är det ossymetrisk grafik, den ena skidan är blå fram och den andra har nåt annat grejs. Vet inte om det hjälpte men håll till godo.

Salomon crossmax 10
Okej. Tack för svar, särskilt mountain man som skrev många kloka ord.
Som jag har förstått detta så gjordes inga ändringar på skidan mellan 02-03? Då jag vet att det är någon av dessa årsmodeller behöver jag ju inte grubbla vidare på denna fråga:)

Salomon crossmax 10
Inte för att komplicera saker och ting, men menar du skillnaden mellan 01/02- och 02/03-modellerna eller 02/03- och 03/04-modellerna? Jag tror att Spaceframe infördes i 03/04-modellen, vilket innebar en större förändring av skidans krafttransmissionsegenskaper.

Edit: Jag menar förstås att skillnaden mellan de senare modellerna är större än de förra, om jag har rätt vad gäller Spaceframe-införandet.

Salomon crossmax 10
Om det rör sig om den äldre generationen, den utan spaceframe och inte minst för att ytterligare komplicera/informera kan nämnas att man kan se skillnad på 01/02:or och 02/03:or om man tar en titt på de s.k. "ProLink-armarna", de är (om inte jag minns fel) slemgröna på 01/02:an och diskret gråa på 02/03:an
...men det har egentligen ingen betydelse.

Salomon crossmax 10
Jag tror jag menar 01/02- och 02/03 :) Eftersom säljaren trodde att det var en 03:a men jag tror att den är något år äldre. ProLink armarna, var sitter de?

Salomon crossmax 10
Om du går in på recensioner och söker på Salomon får du upp Crossmax 10 av årsmodellerna 01-02, 02-03 och 04-05. Samtliga dessa skidor finns med bild. Ta dig en titt!

That´s all kids! / MM

PS! Prolinkarna är "rören" som sitter fram och bak ovanpå skidan... DS.

Tillbaka
Topp