Salomon Czar, längd / vikt ..

Pipen

Ny medlem
Hej, visst hoppas vi alla på bra med nysnö i vinter, och drömmen ska hålla i sig till i vår.
men för att få lite mer flyt i nysnö så ska jag i år skaffa ett par "breda" skidor, kör redan på solomon foil som är rätt breda men jag vill ha mer =)

men till frågan, alla som tittat in i detta forum har sett dessa trådar om vilken längd ska jag ha osv,, denna ligger lite farligt till att bli en till men då man inte har kundskap i skidor med 100mm+ ..

är nu ute efter att köpa salomon czar. men är fundersam om längd på dessa pga att det är Rocker 620 mm,
är själv 180, väger 68kg, har åkt skidor i 26år men kan fortfarande lära mig mycket.

ska man köpa skidan efter längd så blir det 182cm men köper jag efter vikt så lär det bli 174..

hade en fundering på hendryx Ph och maila lite med hendryx här på FR, då han mena på att 172 skulle vara rätt längd för mig i PH.. men pengarna räcker ej till..

Så..
vad är rätt att gå efter, det är ju som sagt ett rejält stycke skida under foten. räcker det med 174 för mig. eller ska jag räkna med rocker´n på skidan och köpa 182, eller blir det för mycket skida under min fot, och skidan kommer att bli jobbig i trixigare åkning som skogsåkning....

denna tråd är om salomon czar,, och för mig, ej du som väger mer och är längre och kan få skidan att bli för mjuk..

mvh steffe..

Jag är också 180, men väger 75kg.
Jag har testat Czar 182 och den är extremt lättåkt och lekfull och det finns ingen anledning att gå ner i längd. Är du bara skapligt driven i din åkning så är 182:an det enda alternativet och jag kan efter ett par dagar på Czar 182 inte komma på ett enda tillfälle där 174:an skulle innebära någon fördel. Det är för kort helt enkelt. Hade skidan funnits i 190 också så hade det varit ett svårare val om du skulle ta den eller den korta 182:an, men nu är det inget att fundera på. Det 182 twintippade centimetrar vi pratar om för bövelen. Tiprockern gör att man kan åka 182:an som en större skida när det gäller driv och viktfördelning, men samtidigt få fördelarna med den smidighet som kommer av en så pass kort längd.

Sen är det en myt att det skulle vara enklare med en riktigt kort skida i skogsåkning. Jag vet inget värre än känslan av att ha en för kort skida i skogen så att man måste slänga på bakvikten i tid och otid. Fanimej helt omöjligt att åka med någon heder. En lagom lång skida med bra flyt och mjukt, rappt flex är en bra skogsskida. "Smidig" i åkning är inte samma sak som smidig när man lägger in skidorna i bilen. För att du ska kunna känna tryggheten när det blir tätt krävs att du har en skida som flyter rejält i framänden och som är lätt att böja igenom med relativt lite kraft. För att uppnå det krävs helt enkelt en viss längd. När skogen blir så pass trång att man måste börja kliva runt och greja är det iofs smidigt med snowblades under fötterna, men då är det linjevalet som felar och inte skidorna.

Iom rockern upplevde jag skidan som väldigt lättåkt och perfekt för skogsskidåkning. Med din längd rekomenderar jag 184:an. 174:an skulle jag rekomendera till frugan som är betydligt kortare/lättare än dig. Czar var för övrigt en av de trevligaste överaskningarna förra året (av de jag provade).

MnO och LoBoMan.. tackar.. dock så har du lite fel ang frugan,, haha

har ni provat de båda längderna.. hur skiljer de sig på skär ?
182 - 44,7
174 - 40,0..

pipen_teneighty sa:
har ni provat de båda längderna.. hur skiljer de sig på skär ?
182 - 44,7
174 - 40,0..
Jag har tyvärr bara testat 182:an, men med tanke på måtten så är skillnaden inte speciellt stor. Ingen av längderna svänger något nämnvärt i pisten med hjälp av skärningen helt enkelt. Så länge underlaget är mjukt, oavsett om det är pist eller offpist så svänger Czar villigt, men på fastare underlag så hamnar man frekvent i ett läge där man måste trycka ur skidan ur skäret lite för att komma runt i svängarna om man inte vill köra väldigt långa svängar.

men man köper inte czar för att åka i hård pist så det har jag räknat med.. men jag tror ditt ord och siktar emot 182.. det är den längden jag åker på i mina foil och 177 på teneighty ..

Pipen... haha Det var min fru jag tänkte på...

Vid en första anblick, tyngd av förutfattade meningar och fördomar trodde jag att skidan skulle vara värdelös på skär. Men som MnO skriver det funkar det ganska bra men vi talar absolut inte om en pistsmiskare.

Tillbaka
Topp