Salomon Divine X5 på Intersport?

YoYo

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa pjäxor till min sambo i julklapp & har fastnat lite för Salomon Dive X5 från Intersport. Det som jag fastnade för var det redan förinstallerade värmepaketet med sula & batteri (hon är väldigt frusen av sig). Jag kan dock inte hitta den pjäxan någon annanstans, why? Är det en modell som endast Intersport har, den finns ju inte ens med på Salomons hemsida.

Är det någon som har provat den eller kan ge någon info? Skulle annars Nordica Olymp Beast X10 vara något för ca 2000:-? Jag är medveten om att hon måste prova pjäxan själv men man vill ju vara på rätt planhalva iaf ;)

Tack på förhand!

Verkar vara en ren "afterskipjäxa" allså inget att åka i. Väldigt bred läst (104mm), har hon såå breda fötter? Förutsätter att det är samma som Divine 5 som finns på Salomons hemsida.

Skulle släpa med henne till en bra affär med koll på vad dom gör. Mäta fötterna och prova ordentligt, göra en sula osv. Kolla upp vad insatta skidåkare tycker om butikerna i din stad, Intersport är oftast klåpare men inte alltid. Vet att det låter dyrt men att ge henne pjäxor som inte är bra kan få otäcka konsekvenser...

Du har helt rätt i att jag ska släpa med henne till en butik för att prova ut exakt de pjäxor hon vill ha. Det jag tänkte med denna pjäxa var lösningen ang värmesulan, iof kan du få det i vilka pjäxor som helst men.....

Jag vill gärna ge henne ett par pjäxor i julklapp, jag handlar givetvis på öppet köp så hon efter jul kan prova de hon vill ha, men skulle vara kul att ge henne en pjäxa som iaf är ett alternativ, som hon kanske behåller.

Är Nordica Beast X10 en bättre sko då? Har ni andra alternativ för ca 2000:-?

annars kan du köpa en Sandsula att lägga i pjäxan finns även Magnesium sulor som håller värmen bra ska du se, det är samma med min GF hon har sandsulor och är väldigt nöjd!

EDIT: Raderar helt felaktig info. Bortse från det här.

Hittar inga mått på Nordicas dammodell av Beast. Vad har den för läst? Vad har hon haft förut?

Pjäxor är rätt så dyrt, om man har en begränsad budget är det skitsvårt att hitta nåt bra. Du får ju heller inte veta förrän hon åkt i dom ett tag om det faktiskt blev bra.

Senast ändrad:
Ok, det låter som en ide..... lösningar finns det säkert, så att köpa en vanlig pjäxa & sen komplettera är inte en dum idé alltså?

Men vad tror ni om Beast X10? Vad jag fick höra så var minsta strl på dom 23.5, min gissning är att det behövs 23 eller tom 22.5 (hon har strl 36-37 i vanliga fall), vad tror ni?

Det beror ju på hur stora fötter hon har. Pjäxor mäts i cm medans skor mäts godtyckligt, jag har t ex 39-41 i min skohylla men mina pjäxor är alltid 25cm. Köp inte för stort, det är inget skönt och svårt att åka i. Du kommer behöva komplettera med en vettig sula vad du än köper, det som skickas med pjäxan är bedrövligt att åka med. Det är mycket besvär att skaffa pjäxor...

Mm.... jag kollade runt lite & inser att den Beast-modell som Interport har är fjolårets modell.... men det kanske är anledningen till att den kostar 2k? Hittade oxå sidor som säljer den i strl 22.5 vilket inte fanns enligt Intersport, blir till att läxa upp dem lite tror jag.

Ska se om jag kan få bra pris på en sula om jag köper pjäxan, kan vara smart att fixa allt på en gång isf.

Finns det annars någon pjäxa som ligger runt 2k som ni rekommenderar, ska nämna att hon är en "nybörjare" (som mig)?
Här i krokarna finns mest bara Team Sportia, Intersport, Stadium o Naturkompaniet (som knappt har pjäxor).

Den erfarenhet jag har av nybörjarprylar är att det är usel passform, flexet är som en gummistövel och att de är svåra att åka i men sköna om man vill spendera sin skidsemester solandes på uteserveringen.

Pjäxor kostar i regel inte 2k utan du måste hitta fynd som t ex utgående/förra årets osv. Behöver inte alls vara ett dåligt köp, tvärtom. Däremot är ju utbudet och storlekar begränsat. Du får helt enkelt leta vidare i fyndhörnan tills du hittar storlek och läst som passar fot och budget.

Tack för svaren, uppskattas verkligen! =)

Jag får leta vidare lite annars lutar det åt Nordica Beast modellen, dår får hon iaf ett hårt paket, sen så tar jag med henne på en prova-ut-rätt-sko-dag med tillhörande lunch, kan ju vara mysigt det oxå.

Går själv i pjäxköparplaner, jag har åkt fyra dagar med olika hyrpjäxor nu i år och tror jag vet vad jag söker, lätt är det inte. Största svårigheten är att hitta en pjäxa som har tillräckligt med plats i tån för att inte frysa men som ändå sitter adapterat efter foten i backen. Förra året köpte jag ett par värmesulor efter att ha förfrusit tårna i för små pjäxor. Det är en investering jag är mycket nöjd med trotts 1300kr. Jag har provat engångsinlägg med magnesium som blivit allt billigare, 25 kr hos skiduthyrningen i backen i Franska Alperna i år. Temperaturen är dock lite svår, sist fick jag ta ut dem då de var för varma vilket gör mer ont än kalla tår. I de flesta modeller är det inga problem att göra ett litet hål för sulsladd som löper mellan innersko och yttersko. Pjäxor med integrerat system säljs oftast utan batteri som kostar ca 1000kr så kostanden är nästan den samma.

Alltså viktigt att prova pjäxan ordentligt (helst åka med den viket ofta är klurigt att få till...) och fundera på att investera i värmesulor (skidsemester kostar mycket så 1300kr för att inte ha kallafötter och kunna utnyttja tiden maximalt är relativt billigt trots allt).

Tipps
Jag har köpt ett par salomon idol 9 på Stadium årets modell nedsatta 1000kr till 2495 kr idag. Tror det är ett mycket bra köp.

Vi får se vad det blir... jag köper ett par Nordica Beast så får hon iaf en hård julklapp.

En fråga ang mina pjäxor.... Intersport har ett par Nordica Sportmachine X12 som kostar 2600:- (ord.pris 3200:-). Jag kan inte hitta dem någonstans på nätet, söker jag på Sportmachine 12 så hittar jag sånna men inte med samma färgsättning.
Är det någon som har info om dessa pjäxor?

Tillbaka
Topp