Salomon Enduro XT 800, hjälp vid köp.

hfghenke

Medlem
Tjena igen.

Blev såklart övertalad att lämna mina tankar på GS skidor bakom mig och satsa på ett par all mountain med rocker. Efter en massa googlande så hittade jag ett par Salomon Enduro XT800 förra årets modell till vrakpris hos Bittl, strax under 4000 kr ink frakt känns galet billigt?

Ytterligare lite youtube och googlande fick mig att inse att dom skidorna är som klippt och skurna för mina behov, jag kommer inte hinna testa några skidor så jag får gå på omdömen, testresultat och foruminlägg.

Har lite frågor jag hoppas få svar på:

1. Vad skiljer XT 800 mot RXT 800?
2. Vilken längd rekommenderas (180cm, 80 kg, gillar att åka fort och ganska aggressivt)
3. Någon som har skidorna och kan ge en personlig åsikt av laggen?

Tack på förhand.

Henke

1 http://skis.comparical.com/comparis...-vs-salomon-enduro-rxt-800-skis-2013-MzU0ODg4

2 182 tycker jag. väger själv 70 och är 172 cm och skulle inte tveka på den längden. Har en preferens åt det längre hållet när det gäller skidor, men tycker ändå att det är rätt klart i ditt fall.

Åker sällan på den typen av skidor, men har testat dem och det är en vassare tämligen traditionell pistskida med rocker för tidigare svänginitiering snarare än för att skapa flyt. Tack vare att den inte är helt smal (70ish mm) i midjan så klarar den av även uppkörd pist på ett bra sätt.

//jens tech-rep salomon

Blev ett par Enduro XT 800, 182 cm från Bittl. Totalt 428€ ink frakt måste väl anses som ett klipp, 3900 sek.

Tillbaka
Topp