Salomon foil 07/08 eller gun.

donjonsson

Ny medlem
Tja allesammans

Jag är en gammal brädåkare (ca 15 år) som nu ska sadlar om till skidor. Jag började åka förra året och då messtadels pist (för att sätta tekniken) men har börjat åka offpist nu. Jag gissar att så fort jag blir bättre kommer jag att åka mycket offpist och en del drop. Kommer att spendera en del tid med att köra big jump (om en gammal mans kropp håller) men inga rails. Frågan är vilken skida ska jag köpa. Jag provade en polares teeneightys och tyckte dom var jävligt schyssta.

Jag har hittat ett par pris värda salomon foil 07/08 174 eller ett par gun samma årsmodell. för en tusenlapp med följer s 912 bindning. Jag har hört att den är skit, funderar därför köpa Salomon Z12 Ti B90. Vet ej om detta är en schyst bindning, hittar inga recensioner.

Jag funderar även på att köpa ett par begade scott p 3 or

Jag är 178 cm lång och väger ca 73 kg

Snälla hjälp mig

Salomonskidorna är mjukare än P3:orna, och P3 kommer troligvis vara roligare i pisten längre. Jag vill inte säga så mycket då jag aldrig riktigt tyckt om Salomonskidor...

Angående bindningar så är det som att välja mellan pest eller kolera, båda funkar helt ok så länge åkningen hålls till en normal nivå. Så fort du börjar åka offpist eller utvecklas i parken kommer bindningarna få störra påfrestningar. Och dessa bindningar är gjorda för att funka på pistskidor och inte så mycket mer. Mellan 912 och Z12 är 912 minst dålig. Samma fjäder, men Z12 är lättare, dvs. mer sparande på vikten i konstrktionen, dvs. större chans att gå sönder.

Jag tycker Foil är riktigt sköna i alla fall. Skönt med en lite bredare skida även i parken, tycker den är stabil och så. Gun har jag inte kört så där kan jag inte uttala mig.

Carled sa:
Salomonskidorna är mjukare än P3:orna, och P3 kommer troligvis vara roligare i pisten längre. Jag vill inte säga så mycket då jag aldrig riktigt tyckt om Salomonskidor...

Angående bindningar så är det som att välja mellan pest eller kolera, båda funkar helt ok så länge åkningen hålls till en normal nivå. Så fort du börjar åka offpist eller utvecklas i parken kommer bindningarna få störra påfrestningar. Och dessa bindningar är gjorda för att funka på pistskidor och inte så mycket mer. Mellan 912 och Z12 är 912 minst dålig. Samma fjäder, men Z12 är lättare, dvs. mer sparande på vikten i konstrktionen, dvs. större chans att gå sönder.
Vilka bindningar rekomenderar ni?

Jag rekommenderar eder en kraftigare bindning med mer metall, kanske en bindning som går till 14, såsom 914 eller kanske någon av Rossignol/Looks 14-bindningar.

Tillbaka
Topp