Salomon Gun

heeeeejsan

Ny medlem
Salomon Gun
Hej!

Jag ska iväg på min andra säsong och ska köpa nya skidor. Funderar på Salomon Gun och undrar om någon har provat dem och vad ni i så fall tycker?

Sen undrar jag också om längden på skidorna jag köper. Jag är 174 cm, borde jag köpa skidor som är 174 cm eller 181?

Johanna

Salomon Gun
Hej,

Jag kör dessa som telis skidor. Trevlig skida, inga konstigheter. Kör 188cm varianten. Typisk "salomonkänsla". Ganska snälla och förlåtande.

Angående längd är det svårt att säga, beror på hur mycket offpist/pist du åker och hur tung/aggressiv åkare du är.

Är du en lätt tjejj som mest kommer åka i pisten med lite turer ut i offpisten då och då kommer nog 174cm räcka, men åker du lite mer offpist och står på och kanske lite kraftfullare är nog 181 cm att föredra.

Salomon Gun
Hade valt något annat än en gammal skumskida utan några som helst av de nyare innovationer som gjort allroundskidor mycket mycker bättre på senare år.

Salomon Gun
Kör på den som min enda skida, 189 cm och 76kg. har 188 varianten men hade gärna haft något liknande 194cm.

Jag hade ingen lust att lägga ut det dubbla för att få en nyare skida och jag ångrar mig inte en sekund. Faktiskt bra isgrepp och när det är uppåkt i backen går dem riktigt stabilt. I vanlig bra preparerad passar den mig utmärkt, stora vida svängar i hög fart.

I offpist har den fungerat över förväntan, lättsvängd och flyter tillräckligt. Är ju trots allt inte en galet bred skida.

Angående längd håller jag med PlunTzkY. Sen är det ju en riktig höjdare att den inte kostar skjortan heller.

Salomon Gun
Antar att man funderar på den för att den finns "billigt" på en viss tysk hemsida, men isåfall håller jag med Utter, på samma hemsida finns ju Atomic Century som har fått mycket bra kritik och är i samma prisklass.

Tillbaka
Topp