Salomon impact 10 problem

joni1

Ny medlem
Ok, köpte mig ett par salomon impact 10 precis innan jul och åkte på dom i 2 veckor i alperna. Både puder och i pist.

Jag åkte med farsan och eftersom han har skadat knäet sen tidigare brukar jag alltid vänta lite på honom. Med andra ord, stanna upp lite i backen då och då så han ska komma ikapp.
Vad jag kände av då var att det ömmade lite på framsidan av smalbenet. Inget extremt utan bara lite. Det var inga problem att åka så att säga.

Nu har jag åkt igen i 5 dagar med en polare och då har jag stått på rätt bra i backen. Och även fått ett par dagar med storabergsåkning.
Jag tycker om att åka väldigt aggressvit och speciellt om jag åker i pisten så har jag väldigt hårt tryck i plösen.

Problemet nu är att jag får sån fruktansvärd smärta i smalbenet. Första två dagarna gick det men nu slutar det med att jag knappt klarar av en halv dag innan jag får kasta in handduken och glida ner till byn.

Jag gick till en boot-fitter och frågade om det fanns något att göra. Han plockade ut innerskon och tittade lite. Sen pekade han i plösen och sa att det finns en söm där.
För er som inte kollat på ett par impact 10or så sitter det något konstläder som sen är ihopsytt med tyget. Han menade på att detta är vad som orsakar smärtan. Och sa sedan också att det tyvärr inte fanns något han kunde göra åt det. Enda han kunde erbjuda mig var ett par "dämpare" som jag skulle lägga under strumpan så att sömmen mellan tyget och lädret inte skulle trycka så hårt emot benet.

Frågan är nu om det kan vara så? Jag har åkt idag och vad tiden på detta inlägg visar väl också hur pass länge jag har orkat med denna smärta....

Finns det någon som möjligtvis har testat impact 10 eller varit med om liknande som har något förslag till vad man kan göra?
Som det är nu är det ganska oåkbart och det känns riktigt tråkigt med tanke på att pjäxorna är iprincip nya. Har ingen större lust att köpa nya pjuck.

Du kan ju alltid skaffa en annan innersko som inte har konstiga sömmar. Det kostar ju en slant förstås...

Ibland kan det fungera med en tillskuren bit lite hårdare skumgummi som du sätter innanför plösen...

sen så är en Booster-strap grymt skönt, ingen shinbang då inte...

ska säga att jag har ingen koll på impact 10, kör på x-wave 10 själv, och en booster-strap är numera min bästa kompis... har inte haft extem shin bang på något sett, men är numera obefintlig. Nu kanske inte just en Boosterstrap löser det om det nu är en söm som skapar smärtan, men testa något dämpande material mellan plösen och benet.,.. tex skär sönder ett liggunderlag... fungerar ganska bra... men var nogran med hur du skär ut det, annars kan det skapa nya tryckpunkter....

lycka till....
// jonas

Tillbaka
Topp