Fruktansvärt ont av hyrpjäxor, behöver Er hjälp ikväll!

flisan95

Ny medlem
Har ett dilemma, efter ett par timmar av skidåkning (alpint) får jag alltid extremt ont på smalbenet. Det är som en kant som börjar precis ovanför foten och sträcker sig upp ca en decimeter upp på smalbenet. Det gör sjukt ont när jag åker och om det kommer en puckel eller ett litet gupp så skriker jag av smärta. Att försöka hoppa med skidorna är helt omöjligt.
Jag har åkt iväg på 1-dags resor en gång per år i 5 år samt varit i Österrike och åkt skidor i 8 dagar i februari 2014. Detta problemet har dykt upp varje gång trots att jag bytt pjäxor flera gånger under samma vistelse ( jag hyr utrustning). Jag har testat allt från att ha pjäxorna såhårt spända att jag en gång hade blåa ben och fick blodstopp, till att ha de hårt spända, löst spända. Jag har testat pjäxor i storlek 39 trots att jag är en 37a, men då så rörde sig fötterna i pjäxan vilket resulterade i att jag spände fötterna och fick fruktansvärd kramp i hålfoten. Ja, jag har testat allt känns det som.

Jag har ganska kraftig benstomme och mycket muskulösa vader vilket gör att pjäxorna klämmer åt hårt runt vaderna trots att jag har de på det lösaste.

Vad kan detta bero på och vad ska jag göra åt det? Jag frågade i en skidshop och de sa att detta är ett ganska vanligt problem och att lösningen är en formgjuten innersko och egen pjäxa. Men jag är en fattig student som helst inte lägger 3000 spänn på en pjäxa och sen dyker problemet upp igen. Men ska samtidigt på skidresa till Frankrike om en vecka och vill inte få hela resan förstörd pga detta!!

Jag har en normal fot men breda vader och smärtan sitter längst ned på framsidan av smalbenet. Nu ett par dagar efter skidåkning gör det fortfarande ont vid tryck, att sträcka foten o böja foten (gör då ont i smalbenet ej i foten), och att gå i ankelboots är en pina.

Jag ska också tillägga att jag är tjej och har rakade ben (alltså ej hårsäcksproblem) och jag har tränade muskler i både vader o lår. Jag är heller inte ute efter någon tigerbalsammetod utan vill ha en hållbar lösning! Använder ett parstrumpor som är lämpade för skidåkning.

Jag är kanske inte nybörjare längre, åker blå o röda backar utan några problem men absolut inget proffs som åker skitfort ner för pisten.

Hoppas jag nämnt allt viktigt och att ni har någon aning om vad det kan vara samt om jag bör köpa pjäxor o vilken sort eller om det finns någon annan lösning!

Tack på förhand
Felicia

"Jag är heller inte ute efter någon tigerbalsammetod utan vill ha en hållbar lösning"

Du har svarat på din egen fråga.
Du hyr nya pjäxor varje gång. En hållbar lösning är att köpa ett par pjäxor.
Tyvärr.

Däremot, student eller ej, lägger du ca 5000 kr på en resa till alperna så kommer det inte vara värt det om du har ont hela tiden. Lägger du däremot ca 3000 kr extra på ett par pjäxor och slipper har ont på resan = Money well spent.

Från en student till en annan.

Vart ska du åka?
Antagligen så finns det en eller flera bra affärer dit du ska där dom har ett stort utbud och kunnande och kan hjälpa dig. Spendera första förmiddagen av resam med att köpa pjäxor och får du ont när du åker i dom kan du gå dit du köpte pjäxorna så brukar dom göra allt dom kan för att få pjäxan att bli bra.

Senast ändrad:
Prova rätt storlek på pjäxorna... Sluta mät pjäxor i EU storlekar. Det är CM som gäller. Hur lång är din fot? Testa sen med en pjäxa max 0.5 över.

Det där symtomet låter som det klassiska jag har förstora pjäxor och varje gång jag gör något och har minsta bakåtvikt så glider foten fram och vaden/smalbenet flexar mot pjäxans bakkant. Detta resulterar i den smärta du förklarar och det gör som du säger skitont oavsett om du är vältränad eller inte.

En till negativ sak med förstora pjäxor är att du spänner för hårt och sitter inte fast samt att du blir skitkall...

Köp pjäxor om du gillar åkning och om du kommer fortsätta med det och då gör du det hos någon som kan och låter inte 3000kr eller 4000kr för den delen vara något som hindrar ditt köp. Åker du så lite kommer du kunna ha dessa pjäxor skitlänge!

Senast ändrad:
Okej det får väl bli så!
Jag ska till les deux Alpes i Frankrike, ett ganska litet ställe. Fransmän är dock värdelösa på engelska o jag kan inte ett ord franska. Vågar jag köpa där? Ingen garanti heller om något skulle bli fel med dem nästa resa.. Finns det några bra alpinaffärer i närheten av Göteborg tro? :)

linder sa:
Prova rätt storlek på pjäxorna... Sluta mät pjäxor i EU storlekar. Det är CM som gäller. Hur lång är din fot? Testa sen med en pjäxa max 0.5 över.

Det där symtomet låter som det klassiska jag har förstora pjäxor och varje gång jag gör något och har minsta bakåtvikt så glider foten fram och vaden/smalbenet flexar mot pjäxans bakkant. Detta resulterar i den smärta du förklarar och det gör som du säger skitont oavsett om du är vältränad eller inte.

En till negativ sak med förstora pjäxor är att du spänner för hårt och sitter inte fast samt att du blir skitkall...

Köp pjäxor om du gillar åkning och om du kommer fortsätta med det och då gör du det hos någon som kan och låter inte 3000kr eller 4000kr för den delen vara något som hindrar ditt köp. Åker du så lite kommer du kunna ha dessa pjäxor skitlänge!
Okej men jag är en 37a och körde med 37 sist (förlåt men isaberg använder sig av EU storlekar xd) och fick samma problem trots att jag spände dem så hårt som det verkligen gick! Min fot är 22,7 cm :)
Om du bor i Göteborg, vet du någon bra affär?:)

Hej Felicia!

Det du har är helt enkelt benhinneproblem. (chin-bang på engelska), och det kan vara riktigt jävligt att få och än svårare att bli av med men du är inte ensam om det och det finns saker att göra! :)

Har själv haft så jävliga problem att jag fick ta ett uppehåll från skidåkningen i flera år, men har nu efter både fotledsoperation och jädrigt fokuserad rehab och specialpjäxor kunnat åka ordentligt de senaste 7 åren så jag kanske kan ge dig lite råd. (Oroa dig inte, du kommer inte ens ha i närheten av mina problem så jag tror att med följande råd kan du minska och tillslut få bort dina problem helt).

Orsaker:
Det som händer är att dina smalben skaver (hår kan förvärra skavandet, men det går att få ändå), slår eller med dina breda vader trycker väldigt hårt emot framkanten på pjäxan. När det händer får du en slags "blödning/inflammation/kompression i benhinnan Har du väl fått "blåmärkena" på dina benhinnor så finns det bara saker som kan lindra besvären, och dessa beror mycket på hur mycket problem du har haft tidigare. Nu finns det säkert läkare som kan beskriva det bättre, men har du haft det här flera gånger så blir du känsligare för varje gång och det blir som en slags "ärr-vävnad" tillslut som är riktigt svår att bli av med.

Dvs, punkt 0 är att undvika att få ont från början
Detta gör du genom att avlasta den delen av pjäxan som ligger emot dina benhinnor. Ha absolut inte för stora pjäxor eller kör uppspänt då det är slagen och rörelsen emot benhinnan som skapar problemen och har du väl börjat att få ont så hjälper nästan inget.

Mina råd här är att:

1. Skaffa en pjäxa som gärna har sk "tredelad skärning" då det blir mindre av en "kant" i området som du har problem med. Hårdare flex kan faktiskt vara bättre för dig då det är rörelsen som är jobbig, och du ska inte ha mjukare eller luddigare pjäxor för att "få plats"
2. Gör justeringar av pjäxan så att din fot sitter väldigt bra i den med formgjuten sula etc och t.e.x alpingaraget kan göra ytterligare justeringar så att kraften över framsida vad avlastas ytterligare och hamnar mer brett än exakt emot smalbenet. Det viktiga här är att du ska ha en så pass bra och stabil plös på pjäxan att smalbenet ligger fast och bra emot pjäxkanten och vare sig kan slå eller skava.
3. Skaffa toppklassade racing/skidstrumpor med bra dämpning kring vaderna och se till att du inte får några kanter eller byxben som stör pjäxans funktion när du sätter på den (en strumpa är allt som ska finnas i pjäxan)
4. Spänn åt boosterstraps och ha gärna extra så att hela pjäxan trycker emot en större del av ditt smalben och att det inte finns möjlighet att "slå" fram eller tillbaka. (Pröva gärna att luta dig väldigt mycket längre fram än vanligt och sen tillbaka för att simulera rörelsen under lång tid, känner du något i butiken så kommer det bli värre när du väl åker och pjäxan är utomhus i kylan.

Får du sen fortfarande problem finns det hjälpmedel för att hantera smärtan, och det är att du stoppar in en silicon-kudde (finns på nästan alla skidbutiker) som avlastar direkt mot benet...( lägg den innanför strumpan och se till att du inte får några kanter eller att den viker sig konstigt). Fungerar även med skumgummi etc, men det måste vara något som får din ben att ligga mer still och inte slå/skava mot pjäxan. Jag kör dock helt utan dessa numera då min pjäxa är tillräckligt bra utan och jag vill undvika extra kanter. :D

Voltaren och alla andra typer av antiinflammatioriska salvor etc hjälper något över natten, men har problemen börjat kan du bara hantera dem under en skidvecka och undvika att de blir värre.

Dessa råd borde hjälpa något, men på lite längre sikt kan jag tipsa om sk stötvågsterapi på benhinnorna som är grymt smärtsamt men som faktiskt kan hjälpa dem återhämta sig och bli mindre känsliga efter en 4-5 behandlingar. Ta det även lugnt med att springa på hårt underlag etc innan du åker så du inte har påverkan redan innan.

Lycka till!

Senast ändrad:
linder sa:
Skistore.se finns i göteborg
Okej får bli en tur dit imorgon! Vet ni om man får pjäxorna direkt eller kan man få vänta på formgjutningen? Ska åka om drygt en vecka.. Antar att formgjutning är aktuellt i mitt fall..

Formgjuten innersko kan fixas direkt i butik. Jag har också haft problem med benhinnesmärta från pjäxorna men detta upphörde efter att jag började med innerskor med omlottplös, dvs innerskon har inte separat 'plös' fram utan går runt benet omlott. Funkar dock inte för alla så du får prova dig fram. Personligen tycker jag de bästa innerskorna kommer från Intuition, går att formbaka x fler och finns både i vanligt och 'omlott'-utförande.
https://intuitionliners.com

lmk30

Intuition-liners håller jag med fullständigt om. En bra liner med bra material och en god passform mot framsidan mot smalbenet gör all skillnad i världen.Testade omlott-varianten jag också, men för mig som också har breda vader så blev det för brett över den bredaste delen av vaden för mig vilket gjorde att jag inte kunde sprida ut trycket över en större del av smalbenet. Tror detta kan justeras och bli riktigt bra om man har en duktig bootfitter som är villig att skära och skarva lite extra i materialet dock :)

Det tar tid att få en pjäxa att sitta riktigt bra. You date your skis, but you marry your boots!

Samma här, mina första pjäxor i vuxen ålder va ett par 28.5 sen bytte jag ner till 27.5 då intersport sa att 28.5 va på tok förstort! Sen gick jag till en riktig pjäxbutik och fick tag på ett par fulltilt i 26.5 vilket löste mitt problem :) Sen bytte jag till snowboard och vilket löste det ännu bättre ;) :rolleyes:

Xswe sa:
lmk30

Intuition-liners håller jag med fullständigt om. En bra liner med bra material och en god passform mot framsidan mot smalbenet gör all skillnad i världen.Testade omlott-varianten jag också, men för mig som också har breda vader så blev det för brett över den bredaste delen av vaden för mig vilket gjorde att jag inte kunde sprida ut trycket över en större del av smalbenet. Tror detta kan justeras och bli riktigt bra om man har en duktig bootfitter som är villig att skära och skarva lite extra i materialet dock :)

Det tar tid att få en pjäxa att sitta riktigt bra. You date your skis, but you marry your boots!
Tack för de utförliga svaren!! Verkar ju som att du hade samma problem som jag har nu. Men måste bara försäkra mig om att du menar nederkanten på smalbenet/skenbenet?:) för har sökt runt en del på Google och det verkar som att många får ont precis vid kanten där pjäxan slutar. Jag har inte alls ont vid kanten på pjäxan och där sitter den astight, får knappt emellan ett finger mellan pjäxa och ben. Utan på mig är det som sagt precis i början på skenbenet. Var det så för dig med?:)

lmk30 sa:
Formgjuten innersko kan fixas direkt i butik. Jag har också haft problem med benhinnesmärta från pjäxorna men detta upphörde efter att jag började med innerskor med omlottplös, dvs innerskon har inte separat 'plös' fram utan går runt benet omlott. Funkar dock inte för alla så du får prova dig fram. Personligen tycker jag de bästa innerskorna kommer från Intuition, går att formbaka x fler och finns både i vanligt och 'omlott'-utförande.
https://intuitionliners.com
Okej ska kolla ifall skistore har dem imorgon!! Vart på skenbenet hade du problem, nära kanten där pjäxan slutar eller närmre foten? Jag har ju precis där foten övergår till skenben + 10 cm upp!

Ska även tillägga att jag är öm även på sidorna av vaden och lite på baksidan av vaden, på samma höjd som det onda på skenbenet. Är som ett band runt benet där det gör ont, så är inte enbart benhinnorna!!

Stora vader = Jobbigt problem i pjäxor. Har man dessutom så pass små fötter som du kan det vara riktigt kämpigt att hitta en modell på pjäxa som dels sitter bra kring foten, men även släpper ned vaden ordentligt.

När du testar, se till att personalen flyttar spännena, annars kommer du behöva spänna alldeles för hårt samt lägg i en kil under hälen för att flytta det bredaste stället på vaden längre upp.

flisan95 sa:
Min fot är 22,7 cm :)
Om du bor i Göteborg, vet du någon bra affär?:)
22,7 cm är ju betydligt närmare 35,5-36 i storlek. Nu sa du ju att du hade lite volym på vaderna så de allra minsta pjäxorna kanske blir för tajta för vaderna. Många specifika dampjäxor har dock lite extra volym för vaderna, så att du kan köra på rätt storlek för fötterna utan att dina vader ska klämmas sönder.
Det är rätt kul med storlekar egentligen, jobbade 2 säsonger i en skiduthyrning i Italien, 95% av alla människor uppger att dom har större fötter än de egentligen har.

Har också haft väldiga problem med smalbenen. Jag har märkt att prio är , (förutom pjäxor som sitter som en smäck), att åka på ett sådant sätt att smalbenen får jämn belastning, att ha bra skidstrumpor med lite cushion för smalbenen, att stanna och ta en kaffe och klappa smalbenen lite om smärtorna börjar komma, ibland köra med silikonpaddings för smalbenen (dock har jag väldigt smala vader så jag har ju plats för sådan i pjäxorna).
Om smärtorna kvarstår är nödlösningen om du redan är på skidorten iprensalva och iprentabletter.

Senast ändrad:
Både min fru och min dotter har samma problem med stora muskulösa vader. Vad du beskriver är en klassiker för vältränade tjejer. På tjejer sitter vadmuskeln lägre än killar. Med pjäxan rätt storlek för foten har man inte plats för vaden. Och så går man upp i storleken.....vaden har plats men nu kan foten röra sig. Ont l båda fall.

Utgångspunkten är att pjäxan måste vara rätt storlek för foten. Det är lättare att göra nägot för vaden än att göra botten delen av pjäxsn mindre.

Sedan finns där några modeller som är anpassad för precis detta problem. Min fru har Head Dream Thang 10. Den har en speciell konstruerade innersko med tunga bak och fram. Då kan den expandera och ger plats till en stor vadmuskel. Jag vet inte om denna modell är aktuell längre men kolla modellen på webben och titta på konstruktionen. Min dotter har en Lange WC Short Cuff. Den är ju en hård tävlingspjäxa som kanske inte passa dig men budskapet är att det finns modeller som lösa problemet. Överdelen är traditionellt men hela pjäxan är kortare (topp till botten) och sitter lägre på benet. Det gör att hon kan knäppa upp en pjäxa av rätt storlek utan att vadmuskeln får ont.

Det finns lösningar! Går till en bra sportaffär med en bootfitter som kan sin sak.

Senast ändrad:
Precis kollade på skistore.se de har Head Dream 90W som har den dubbel-tunga konstruktion. Prova den. Men vara beredd att prova flera modeller och diskutera problemet. Man ska aldrig bestämma sig för en pjäxa före man gå in i affären....

hyperkub sa:
Precis kollade på skistore.se de har Head Dream 90W som har den dubbel-tunga konstruktion. Prova den. Men vara beredd att prova flera modeller och diskutera problemet. Man ska aldrig bestämma sig för en pjäxa före man gå in i affären....
Tack för det utförliga svaret! Kämpa inte alls lika jobbigt nu när jag vet att fler har samma problem. Om jag köper denna pjäxan så kommer jag Alltså inte behöva någon formgjjuten innersko om jag förstår dig rätt? Då är 3000 En okej summa tycker jag. På hemsidan finns det bara i 24,5 kan det vara annorlunda i den fysiska affären? Vet du något om beställningstider? Det är ju måndag idag och jag åker på skidresa fredag nästa vecka.. Hoppas de har något annat alternativ annars!!

Jag har haft ont både i kanten där pjäxan slutar och nedanför detta mer ovanför ankeln så att säga. En del smärta i framsidan av underbenet berodde åtminstone hos mig pga viss överansträngning i musklerna i området, ffa i början av säsongen. Men mycket berodde också på benhinneretning pga tryck från plösen. Har själv rätt feta (vältränade??) vader men tycker som sagt att en formgjuten omlott-intuition verkligen har förbättrat saken!

Dubbeltunga verkar intressant, man borde ju få plats på en betydligt bredare vad på det viset. Hoppas du hittar ngt som funkar!

Snödjup

Tillbaka
Topp