Salomon-lagg

Nenne

Ny medlem
Salomon-lagg
Ska köpa nya skidor till vintern. Ska ha ett par salomon, inget annat, men jag vet inte vilken modell.
Älskar offpiståkning, och fräsch piståkning, har nu på senare tid börjat hoppa o trixa mer också.

Har funderat på 1080, men om jag inte ska ha den, vilken ska jag ha då och vilken längd?

Är 174cm lång, väger 70kg.

Salomon-lagg
om du älskar offpist ska du nog fundera på pocketrocket dom e något fetare men ändå lekfulla och fungerar OK i pist

Salomon-lagg
Väger du 70 pannor så är nog 1080:n lite klen om du ska åka puder.
Är själv 184cm och väger 75 kilo, och tycker att 181cm 1080 är för liten och för mjuk. Om du tvunget måste ha salomon så hade jag valt pocketrocket eller AK Rocket.

Scream Pilot 10 X-tra hot är en pistskida som klarar lite offpist...

Salomon-lagg
Ah ok..
Hehe ja anledningen e att jag får Salomon till jääävligt bra priser..=)
Har dock en polare som provat både PR och 1080, o han väger lite mer än mig, men han gillade 1080 mkt mer. Skit va kluven jag e nu =)

Salomon-lagg
Kör på teneightyn. Den har ändå 80mm midja. Det klarar du puder med rätt så bra. Sen är den ganska mjuk ändå, så det borde inte vara så stora problem. Det är ju en väldigt allsidig skida om du inte är alltför kräsen. Ska själv sattsa på den tror jag, just av den anledningen. Möjligt att man köper nå storslalomskidor eller liknande för piståkning. För att stå på i pisten är inte kul med så mjuka skidor som teneightyn. Däremot har du ju spaceframen som gör den väldigt vridstyv. Men den kommer ändå fladdra när det börjar gå undan...

Salomon-lagg
Är det "catalogue price" vi snackar om? Köper själv till dom priserna. Inga dåliga dealar salomon har...

Salomon-lagg
är det billigare priser som gör att du vill ha salomon? jag tycker 1080 är rolig men för mjuk! och jag är typ lika stor som du. då e väl pocket rocket bättre, om dom nya rocketarna e styvare än dom gamla, dom nya e jäkligt snygga också.

Salomon-lagg
Ja eftersom jag får laggen till inköpspris...då känns det dummt att köpa ett annat märke till mer än det dubbla priset.. men exakt huur fladdrig blir 1080n? E ju inte allt för stark, och eftersom PR är lite tyngre, blir det inte jobbigare att hoppa och pumpa puder me då?

Salomon-lagg
Hihi trodde 1080 va teneighty fast med siffor..=) hmm menar du att jag lätt ska välja 1080 istället för PR, eller att 1080 inte väger nått?

Salomon-lagg
Köp PR. Jag körde 1080 181 innan de blev stulna. Då köpte jag PR 175. Kortare och roligare i pist men ändå tillräckligt breda för att de ska funka grymt i puder. De väger inte mycket heller så de är lätta att jibba med. De plöjer igenom "choppy" puder som en ångvält trots att de är "mjuka".

Innan jag köpte PR prova jag Scratch BC (som är MYCKET tyngre, annars grymma) Scott Aztec (som var riktigt tråkiga, opersonliga, och fula) och Rossignol Bandit (jävligt lättåkta och roliga). Men ingen av de kom i närheten av hur kul jag hade med PR. Visst de är aningens fladdriga i HÖGA hastigheter men har man bara lite styrka så går de som tåg fram tills det att man kör sinnessjukt fort. Lätt att du ska ta Pocket Rocket!

Salomon-lagg
Ja för jag tänkte så här. Jag väljer mellan PR och 1080. Men det känns som om jag vill ha den med bäst pistegenskaper av de 2. Då är det bara Pocket Rocket som gäller?
Någon som vet om det har gjorts mycket förrändringar på PR sen den kom?
Lutar nog åt den ändå..

Salomon-lagg
Ta inte 1080 om du vill åka puder, midjan är ju helt centrerad, du kommer sjunka som en sten i vattnet! PR är nog minst 5-10cm mer bakmonterad, men den är inte så kul i pisten, mjuk och sladdrig i fart! Kolla lite på nya Scramblerserien tror jag dom heter, kanske en kompromiss?!

Salomon-lagg
1080 måste ju vara bättre i pisten är PR!
Tycker däremot samma som Richi att 1080 inte har i pudret att göra...

Salomon-lagg
Jag KAN inte tro på att PR är bra i pisten. Har sett alltför många stackare fladdra förbi med dom under fötterna. Dom är bergis jättesköna i puder och park, men pisten (vad jag har sett) verkar inte vara en rolig upplevelse.

Salomon-lagg
Tro mig PR funkar i pist, var väl bara Svensson och Jens som hängde med när jag och Helmer brännde iväg på våra i vintras..

Det går utmärkt att köra fort på de, bara man håller kant hela tiden. "Planar" man ut de blir det lite oroliga men inte så att det är oåkbart eller olustigt. KÖP PR!;)

Salomon-lagg
köp 1080! de är bättre i pist än PR och funkar bra i puder. PR är för breda och mjuka för att funka både i pisten och utanför. tycker du att 1080 171 är för vek köp ett par längre..

Salomon-lagg
Jag är klart inne på Gelendesprungs linje. Handla två par. Jag hade i så fall varken valt PR eller 1080. Jag rekommenderar istället ett par AK Rocket S-Lab för allroundbruk kompletterat med ett par slalomcarvers i form av Equipe 10 3V Race (alternativt den klassiska Eq 10 3V om man vill komma billigare undan). AK S-Lab slår PR med hästlängder både i pisten och i puder och sen har du riktigt roligt med dina sl-carvers de dagar då du vill ha ngt kvickare, tex när du åker i Sverige på försäsongen.

Salomon-lagg
Ja men fan så mkt cash har jag inte=) har typ bara råd med ett par. Det jag med hade i tankarna va Scream Pilot 10... Min polare har prövat både PR och 1080 o han sa att PR sög och 1080 rockade...fan va jag e kluven =)

Salomon-lagg
jaja.. det får bli 1080
en sista grej bara, om Salomon säger att 1080n är 171cm, är den det eller är den kortare/längre? Bör jag ha 181cm?

puss

Tillbaka
Topp