Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon QST 106 17/18 Längd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1099871" data-attributes="member: 83225"><p>Det här är ju ytterst personligt. Generellt så ger ju rambindning en lite bättre dämpning i kontakten med skidan och det ger oftast också en säkrare utlösningsfunktion. För egen del har jag nu åkt på tech sen säsongen 14/15 och kan inte påstå att jag märker nån åkmässig skillnad. Då åker jag på Beast 16 så vikten är ju rätt hög. Frun åker på Vipec och har inga problem alls. Vill du ha en trygg utlösning hävdar ju vissa att du måste ha utlösningen i tån och i dagsläget är det väl bara Vipec och Tecton som kan erbjuda det. Till hösten kommer ju också Salomon/Atomic med Shift och om den håller vad den lovar ska ju den matcha rambindningen helt vad gäller utlösning. </p><p></p><p>Uppför märker alla stor skillnad. Det är en stor skillnad mellan att lyfta bindningen i varje steg eller att slippa. Det är också en stor skillnad i att leden hamnar längre bak och det känns mer naturligt. Nedför märker vissa stor skillnad och vissa, som jag, märker inget alls. Jag märkte dock enorm skillnad när jag försökte köra Dynafit Radical 1.0. Det gick inte att åka i pist utan det tjuvlöste konstant. Just det här med vad som tjuvlöser eller inte är ju enormt individuellt. Det är som med Marker Tour. Jag har en kompis som åkt i flera år på dem, helt utan problem. En annan kompis köpte ett par och de tjuvlöste 4-5 ggr första dagen. Han kunde inte åka alls. </p><p></p><p>Så rent krasst, tänker du gå en del men vill snåla; köp ett par Beast. Tänker du inte gå så mycket; köp ett par begagnade Duke/Baron. Tänker du gå mycket och vill ha det bästa idag; köp Tecton. Vill du ha det bästa av två världar, kan vänta till nästa säsong och behöver inte snåla; köp ett par Shift i höst och hoppas på att den saknar barnsjukdomar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1099871, member: 83225"] Det här är ju ytterst personligt. Generellt så ger ju rambindning en lite bättre dämpning i kontakten med skidan och det ger oftast också en säkrare utlösningsfunktion. För egen del har jag nu åkt på tech sen säsongen 14/15 och kan inte påstå att jag märker nån åkmässig skillnad. Då åker jag på Beast 16 så vikten är ju rätt hög. Frun åker på Vipec och har inga problem alls. Vill du ha en trygg utlösning hävdar ju vissa att du måste ha utlösningen i tån och i dagsläget är det väl bara Vipec och Tecton som kan erbjuda det. Till hösten kommer ju också Salomon/Atomic med Shift och om den håller vad den lovar ska ju den matcha rambindningen helt vad gäller utlösning. Uppför märker alla stor skillnad. Det är en stor skillnad mellan att lyfta bindningen i varje steg eller att slippa. Det är också en stor skillnad i att leden hamnar längre bak och det känns mer naturligt. Nedför märker vissa stor skillnad och vissa, som jag, märker inget alls. Jag märkte dock enorm skillnad när jag försökte köra Dynafit Radical 1.0. Det gick inte att åka i pist utan det tjuvlöste konstant. Just det här med vad som tjuvlöser eller inte är ju enormt individuellt. Det är som med Marker Tour. Jag har en kompis som åkt i flera år på dem, helt utan problem. En annan kompis köpte ett par och de tjuvlöste 4-5 ggr första dagen. Han kunde inte åka alls. Så rent krasst, tänker du gå en del men vill snåla; köp ett par Beast. Tänker du inte gå så mycket; köp ett par begagnade Duke/Baron. Tänker du gå mycket och vill ha det bästa idag; köp Tecton. Vill du ha det bästa av två världar, kan vänta till nästa säsong och behöver inte snåla; köp ett par Shift i höst och hoppas på att den saknar barnsjukdomar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Salomon QST 106 17/18 Längd?
Tillbaka
Topp